مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: با تلاش و پیگیری یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در یک سال اخیر ۷۰۵ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی و عرصه‌های طبیعی در استان تشکیل شده است.

محمدعلی کاظمی مساحت مربوط به پرونده‌های تخریب و تصرف اراضی را یک هزار و ۴۲۴ هکتار اعلام کرد و گفت: مراحل قانونی و پیگیری قضایی این پرونده‌ها در حال پیگیری و انجام است.

در این مدت ۲۴۱ فقره پرونده اجرای احکام به مساحت ۷۹۷ هکتار نیز با حکم قضایی در استان داشتیم که بازگرداندن اراضی ملی و عرصه‌های تصرف شده به دولت را در پی داشت.

به گفته او در یک سال اخیر همچنین ۴۸ فقره پرونده پیشگیری از تصرف در گستره‌ای بالغ بر ۵۱ هکتار نیز در استان پیگیری و به جلوگیری از ساخت و ساز غیرقانونی منجر شد.

اجرای احکام و قلع و قمع نیاز به اعتبارات کافی و تجهیزات کافی دارد که در این ارتباط با استانداری مکاتباتی صورت گرفته است.

کاظمی می‌گوید اجرای احکام و خلع ید اراضی ملی و دولتی از مسائل مهم در حفاظت از منابع طبیعی به شمار می‌رود و در شورای حفظ بیت المال نیز همواره بر جدیت بیشتر و توجه به آن تاکید می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: اطفای ۴۱ فقره حریق در سال گذشته به مساحت ۸۰ هکتار و با کاهش ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، از دیگر فعالیت‌هایی بود که در راستای حفاظت از منابع طبیعی در استان انجام گرفت.

نگاهی به وضعیت عرصه‌های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.

استان اصفهان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.