عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ممیزهای سازمان امور مالیاتی با برخورد سلیقه‌ای، بر اساس درک خودشان از قانون عمل می‌کنند، نه آنچه واقعیت دارد.

مهدی طغیانی گفت: برخی شرکت‌های دانش بنیان یا شرکت‌های دارای محصولات نوآور باید از مالیات معاف شوند اما برخورد سلیقه‌ای باعث تحمیل بار مالی زیاد بر آنها تحمیل می‌شود.

کمیسیون اقتصادی مجلس می‌خواهد امسال گزارشی از همکاری دستگاه‌ها با شرکت‌های دانش بنیان و فعالان این حوزه ارائه دهد؛ کارشناسان می‌گویند یکی از موانع بر سر مسیر فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، همکاری نداشتن نظام اداری کشور با این حوزه است.

بر اساس گزارش‌ها، فعالان حوزه دانش بنیان در حوزه‌های مالیات و تأمین اجتماعی با موانعی رو‌به‌رو هستند؛ با این حال، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری «معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان» را از مهم‌ترین حمایت‌هایش می‌داند.

معافیت از پرداخت مالیات، عوارض،حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت ۱۵ سال از تسهیلاتی است که در قانون‌ها به «بخشی» از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان داده شده؛ «قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیانی را که در توسعه اقتصاد دانش محور و تحقق اهداف علمی و اقتصادی و  تجاری سازی آنها نقش دارند، حمایت می‌کند.

در این قانون به واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری اجازه داده شده از مزایای قانونی مناطق آزاد برای روابط کاری، معافیت های مالیاتی، عوارض سرمایه گذاری خارجی و مبادلات مالی بین المللی برخوردار شوند؛ به علاوه کلیه درآمد‌های بخشی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی با شرایطی از مالیات مستقیم معاف هستند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار