ورود گوگل و سامسونگ به بازار لنز‌های تماسی هوشمند

لنز‌های تماسی هوشمند به دلیل داشتن نوعی حسگر خاص می‌توانند از طریق اشک چشم، دیابت و بیماری‌های قلبی را تشخیص دهند.

به تازگی موضوع ابزار‌ها و حسگر‌هایی که برای استفاده مستقیم روی بدن طراحی شده‌اند، مانند برچسب‌های هوشمند، خالکوبی‌ها یا لنز‌های تماسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما مفهوم دوم جدید نیست. بخش فناوری به سختی برای پذیرش انبوه این نوع پوشیدنی آماده است با این حال بسیاری از شرکت‌ها به این فناوری چشم دوخته‌اند، اما لنز‌های تماسی تاکنون برای عموم مردم ناشناخته مانده است.

به گزارش slashgear، لنز‌های هوشمند تماسی در بخش فناوری و بهداشت بسیار مطرح است. این لنز‌ها دارای یک لایه حسگر هستند که می‌تواند سطح نور، دما و حتی گلوکز موجود در اشک افراد را اندازه گیری کند. این لنز‌های هوشمند نه تنها بر دیابت نظارت می‌کنند بلکه قادر به نظارت بر شرایط دیگر مانند بیماری‌های قلبی و سکته مغزی نیز هستند. ممکن است در آستانه یک انقلاب لنز‌های تماسی هوشمند باشیم. شاید تعجبی نداشته باشد که گوگل و سامسونگ ظاهراً در خط مقدم این صنعت جدید خواهند بود و شاید به عنوان تسهیل‌گر برای بحش کاملاً جدیدی از پوشیدنی‌ها عمل کنند. هر دو شرکت چند سالی است که در حال ایجاد زمینه برای لنز‌های تماسی هوشمند هستند.

 لنزهای تماسی هوشمند

حضور شرکت‌های بزرگ در بخش لنز‌های تماسی هوشمند

سامسونگ با توجه به حضورش در بخش تراشه‌ها، نمایشگر‌ها و... طبیعی به نظر می‌رسد که به بخش لنز‌های تماسی هوشمند نیز علاقه‌مند شود، حتی اگر محصولی از خودش عرضه نکند. همچنین سونی سهم بزرگی در تصویربرداری دارد و به همین دلیل است که Global Market Vision از آن به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در بازار لنز‌های تماسی هوشمند آینده، همراه با Sensimed AG و PEGL نام می‌برد. گوگل، نیز یک سازمان تحقیقاتی اختصاصی برای بخش لنز‌های تماسی هوشمند تعبیه کرده است.

شرکت Verily Life Sciences به بررسی راه‌های مختلفی می‌پردازد که فناوری می‌تواند وضعیت مراقبت‌های بهداشتی را بهبود بخشد و به طور غیرمستقیم کیفیت زندگی مردم را بهتر کند. قابل توجه‌ترین پروژه تحقیقاتی این شرکت در ارتباط با لنز‌های تماسی هوشمند برای پایش قند خون بود که متأسفانه، هنوز چیز قابل فروشی از این شرکت بیرون نیامده است.

لنزهای تماسی

آینده لنز‌های تماسی هوشمند

بر اساس گزارش جدید تجزیه و تحلیل Global Market Vision، یک بازار لنز‌های تماسی هوشمند جدید در پنج یا چند سال آینده مطرح خواهد شد. شرکت‌های که بالاتر به آن‌ها اشاره شد این مسیر را هدایت می‌کنند و این حوزه رشد انفجاری را تجربه خواهد کرد. این یک چشم انداز نسبتاً خوش بینانه است، با توجه به اینکه این بخش هنوز در ابتدای راه است. همچنین برخی انتظار دارند دسته دستگاه‌های پوشیدنی جدید به طور ناگهانی قبل از سال ۲۰۲۹ افزایش تقاضای ناگهانی را تجربه خواهند کرد. این همان رونقی بود که بازار نوپای گوشی‌های هوشمند در چند سال اول خود تجربه کرد.

با این حال، مقایسه لنز‌های تماسی هوشمند با گوشی‌های هوشمند دشوار است و ممکن است از نظر وعده‌ها و ناامیدی‌های احتمالی این بخش به ساعت‌های هوشمند نزدیک‌تر باشند. تعداد بسیار کمی از مصرف کنندگان واقعاً درک می‌کردند که ساعت‌های هوشمند در طول دو یا چند سال اول وجودشان چه کاربردی داشتند. تنها زمانی که اپل پیشتاز شد، سرانجام دیگران آن را نه به عنوان یک گوشی هوشمند کوچک، بلکه به عنوان یک کلینیک تشخیصی کوچک و شخصی دیدند.


بیشتر بخوانید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.