خشکسالی، زنگ خطری جدی برای کشاورزان، محصولات آن‌ها و نحوه مدیریت مصرف و همچنین چالشی جدی پیش‌روی مدیران استان است.

میزان بارش در کرمانشاه در سال زراعی جاری ۲۰۳میلیمتر گزارش شده که در بلند مدت کاهش ۴۶درصدی را نشان می‌دهد.

سال گذشته که استان کرمانشاه هم درگیر خشکسالی بود در مدت مشابه تا به امروز بیش از ۳۰۰ میلیمتر بارش گزارش شده بود که نشان دهنده اوضاع وخیم و بحرانی میزان بارش در امسال است و به گفته کارشناسان امسال هم کرمانشاه یکی از استان‌هایی است که با چالش جدی تامین آب در بخش کشاورزی مواجه است.

در استان کرمانشاه که از آن به عنوان قطب کشاورزی در غرب کشور یاد می‌شود و بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در آن وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان تولید دارد، باید از مدت‌ها قبل یک سیستم آبیاری نوین مجهز برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی در این استان اجرا می‌شد.

بخش کشاورزی در استان کرمانشاه که بیش از ۱۲۵ هزار بهره بردار دارد امروز با بحران آب مواجه است و این در حالی است که تعداد چاه‌های غیرمجاز در استان به حدود ۱۲ هزار حلقه و در شهرستان کرمانشاه به چهار هزار حلقه می‌رسد و مدیریت بهینه مصرف در این میان معنایی ندارد.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیاز‌های غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیاز‌های کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوری که ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش‌های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند؛ استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند./ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.