حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه اظهار داشت: در بیان مؤلفههای رسیدن به حکمت الهی، قانون سوم به دست آوردن غذای حلال، رسید به بحث روزی است. قرآن کریم میفرماید خداوند برخی از شما را در رزق بر برخی دیگر، برتری داد؛ تفاوت در رزق در تمام مخلوقات وجود دارد، تفاوت لازمه آفرینش است، خدا در گونههای انسانی به خلاف گونههای حیوانی این تفاوت را در همه موارد لحاظ کرده است.
وی با بیان اینکه تفاوت دو قسم است، عنوان کرد: نخست تفاوت تکوینی است که در این بخش خدا اراده کرده و لازمه آفرینش است، بر اساس مصالح خداوند است و دیگر تفاوت از باب ظلم ظالم و ستم ستمگر است. بر اساس تفاوت تکوینی، اختلاف در روزی با توجه به آیه ۷۱ سوره نحل وجود دارد، مصالحی است که خداوند اقتضا میداند و خطاب به بندگان میفرماید که مصالح را به من یاد ندهید. خداوند نسبت به مصالح داناست، و بخیل هم نیست، اگر مصلحت اقتضا کند قطعاً عنایت میفرماید. خداوند زندگی ما را بر اساس مصالح مقدر کرده، اما سنت خدا این است که هیچ وقت آن مصالح را بیان نکرده، یک عدهای میپذیرند و از مقربان میشوند، یک عدهای هم هستند که تمام دین را اقامه نمیکنند، بعضی را میپسندند، بعضی را نمیپسندند، آنها مشکل دارند.
بیشتربخوانید
علوی تهرانی با تاکید بر اینکه خداوند روزی بشر و روزی تمام موجودات را تضمین کرده است، تضمین کرده یعنی تمام شدنی نیست، گفت: خداوند خود روزی دهنده است. خداوند رزاق است، خداوند روزی بخش نیرومند است، این روزی باقی میماند. اصل روزی، مقدار روزی، نوع روزی، زمان روزی به دست خداست. روزی حلال نامحدود است. خداوند علی اعلی میفرماید: بندههای من اگر اولین و آخرین شما، جمع بشوید و همه شما هر کدام آرزوهای نامحدود خود را تقاضا کنید، و منِ خدا عنایت کنم، در خزانه من به چشم نمیآید که چیزی کم شده است، مثل این میماند که کنار دریا رفته و سوزنی را داخل آب دریا کنید، و خارج کنید و بگویید آب دریا را کم کردم، چقدر کم میشود!
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خداوند صاحب سخاوت و بخشنده است، اظهار داشت: خداوند یکتاست، بنابراین خدا میتواند از راه حلال روزی را عنایت کند. قرآن کریم میفرماید قارون از قوم موسی بود، که بر آنان تعدی و تجاوز کرد، از گنجینههای مال و ثروت آن اندازه به او دادیم که حمل کلیدهایش برای گروهی نیرومند دشوار میآمد، قومش به او گفتند متکبرانه و مغرورانه شادی مکن، به این ثروت مغرور نشو؛ امام باقر (ع) فرمودند: هیچکس نیست مگر اینکه خداوند روزی حلالی را برای او مقدر کرده که برای هر کسی در عافیت طیب و طاهر میآید، کنار آن به همان میزان حرام هم قرار داده اگر کسی از آن حرام برداشت از حلال کم کرده است. خداوند در اعطای ثروت بی حد و حصر از راه حلال توانمند است و روزی را تضمین کرده، اگر کسی به این باور نرسد به دنبال حرام خواری میرود، و حرام خواری تبعات بدی دارد. خداوند وعده بخشش و گشایش میدهد، او عالم است و گشایش گر، ولی شیطان وعده فقر میدهد. قرآن میفرماید شما این وعده شیطان را قبول کردید، ولی وعده خدا را قبول نکردید.
وی با بیان اینکه علت عدم پذیرش وعده خدا، نداشتن یقین است، تصریح کرد: امام رضا (ع) فرمودند: کمترین چیزی که بین بندگان تقسیم شده، یقین است. امیرالمومنین (ع) فرمودند: چه سعادت بزرگی است که خدا انسان را به مرتبه برَدالیقین برساند. کسانی که در حالت باور به خدا هستند نسبت به حوادث، اضطراب و تشویش ندارند، چون خدا را باور دارند. قرآن میفرماید از آنچه که خدا به تو عطا کرده است آخرتت را بساز. اگر بر اساس ثروت خود حساب کردید که چقدر کار خیر انجام دادید حسابگر هستید و نه ایثارگر.
منبع: مهر