امیریان گفت: نیاز کشور به توسعه پایدار و اشتغال، اهمیت هنرستان‌ها را دو چندان می‌کند بنابراین رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از ضروریات آموزش و پرورش است.

آقای امیریان گفت: برای فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای به دلیل کار در کارگاه‌های مختلف و آشنایی با دستگاه‌ها و ابزارآلات فنی و صنعتی و نحوه استفاده از آن‌ها زمینه کاریابی و اشتغال بیش از سایر رشته‌ها است و این افراد می‌توانند با کار در کارخانه‌های تولیدی و مراکز خدماتی، شرکت ها، ادارات و یا با تأسیس کارگاه‌های خصوصی و تعاونی‌های تولیدی مشغول به کار شوند.

۱۲۶ هنرستان چهارمحال و بختیاری در دو شاخه فنی و حرفه و کار و دانش فعال می‌باشد که ۷۳ تعداد آن مستقل و ۵۳ هنرستان تک یا دو رشته‌ای دیگر نیز در دبیرستان‌های استان ضمیمه شده است.


بیشتر بخوانید


همچنین از ۷۳ هنرستان مستقل استان، ۲۷ هنرستان فنی و حرفه‌ای و ۴۵ هنرستان کار و دانش در چهارمحال و بختیاری فعال است.

در شاخه فنی و حرفه‌ای در مجموع ۲۴ رشته شامل طراحی و دوخت، معماری داخلی، ماشین ابزار، مکانیک خودرو و... وجود دارد.

در شاخه کار و دانش نیز ۵۹ رشته نظیر برق صنعتی، خیاطی لباس زنانه، نگار گری و... به هنر آموزان آموزش داده می‌شود.

به گفته آقای امیریان ۱۰ هزار و ۹۱۱ دانش آموز در هنرستان‌های چهارمحال و بختیاری مشغول به تحصیل هستند.

مشاوره شغلی و تحصیلی دانش آموزان و همچنین هدایت تحصیلی آنان در راستای انتخاب رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از سوی متخصصان آموزش و پرورش استان و مدیران هنرستان‌ها از مهمترین برنامه‌ها برای تحقق اشتغال برای جوانان است.

در شرایط فعلی که رشته‌های نظری دانشگاه‌ها تقریبا اشباع شده، می‌طلبد تا مهارت آموزی و هدایت دانش آموزان به سمت رشته‌های مهارتی و فنی که دارای بازار کار مناسبی نیز هستند در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد.

نیروی انسانی مهمترین سرمایه کشور محسوب می‌شود که در همین راستا ارائه آموزش‌ها و بستر سازی برای رشد همه جانبه این نیرو می‌تواند زمینه ساز رشد جامعه در ابعاد گوناگون شود.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار