معاون اداره حفاظت محیط زیست شوشتر از انجام واکسیناسیون دام‌های روستاییان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه حفاظت شده کرائی خبر داد.

حمید محمدی گفت: مرحله تمامی دام‌های روستا‌های کرائی علیا و سفلی، راهدار، بردمیل، پنج میل و آبگاه توسط اداره دامپزشکی شهرستان شوشتر مورد واکسیناسیون قرار گرفت که طی آن ۹۸۸۰ رأس گوسفند و بز واکسینه شدند.

به گفته او در پی رصد و پایش‌های صورت گرفته از حیات وحش توسط محیط بانان مستقر در منطقه و این اداره تا کنون تلفات و نشانه‌ای از این بیماری در بین قوچ و میش منطقه مشاهده نشده است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا به اختصار PPR، یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی واگیر دامی است که طی سال‌های گذشته موجب تلفات زیادی در بین علفخواران وحشی کشور شده است.

بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک، متاثر از ویروسی با واگیری سریع بین جمعیت گوسفند و بز است که نخستین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش یا مشاهده شد و این بیماری بیشتر در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد که به آن، بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.

علائم بروز بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه است و دام مبتلا به شدت لاغر و تلف می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.