کارشناس بازار سرمایه گفت: هر چه دامنه نوسان بورس افزایش پیدا کند بازار به سمت تحلیل پذیری و کارایی حداکثری حرکت می‌کند.

آقای محمد خبری زاده گفت: دامنه نوسان یک مدل از قیمت گذاری دستوری است و یکی از عواملی که بازار را از کارایی خارج می‌کند. این دامنه نوسان از سال‌های زیادی در بازار بورس کشور ما وجود داشته و در طول این سال‌ها تغییرات زیادی کرده است. اما نکته‌ای که اکثرا کارشناسان به آن اذعان دارند این است که این دامنه نوسان خود یک مدل عامل فساد و رقم خوردن معاملات هیجانی است که بازار را از تحلیل دور می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه می گوید: این افزایش تدریجی دامنه نوسان یک اقدام مثبت است و احتمال دارد تا پایان سال به عدد مثبت و منفی ۱۰ درصد برسد. هر چه دامنه نوسان افزایش پیدا کند بازار به سمت تحلیل پذیری، کارایی حداکثری حرکت می‌کند.

دامنه نوسان تا قبل از امروز در بورس و بازار‌های اول و دوم فرابورس مثبت و منفی ۵ درصد بود. یعنی یک نماد در طول یک روز معاملاتی می‌توانست تا مثبت ۵ و منفی ۵ درصد قیمت پایانی روز قبل خود نوسان کند. به طور مثال اگر قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی گذشته ۱۰۰ تومان باشد سهم می‌تواند تا ۱۰۵ تومان مثبت و ۹۵ تومان در سمت منفی نوسان داشته باشد و اگر تقاضا بیشتر از آن مقدار باشد سهم شاهد تشکیل صف خرید در سمت مثبت و وصف فروش در سمت منفی خواهد بود.

از امروز در بازار اول بورس و فرابورس دامنه نوسان یک درصد افزایش پیدا کرده و به مثبت و منفی ۶ درصد می‌رسد. اما دامنه نوسان بازار‌های پایه فرابورس همانند سابق است.

خبری زاده می گوید:اکنون بازار از لحاظ ذهنی پذیرای افزایش دامنه نوسان است و نکته مهم این افزایش تدریجی دامنه نوسان است. این افزایش دامنه نوسان سبب عمیق‌تر شدن بازار و پویا شدن آن خواهد شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در بسیاری از بورس‌های مهم دنیا اصلا دامنه نوسانی وجود ندارد و برای حرکت به پیشرفت می‌توان از بورس‌های دنیا در برخی موارد الگو گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار