سرپرست فرمانداری ویژه کاشان از پرداخت یک میلیارد و ۳۰۴ میلیون و ۵۳۱ هزار تومانی زکات کاشانی‌ها در سال گذشته خبر داد.

محمد شریف زارعی در نشست هم اندیشی با اعضای شورای زکات کاشان در فرمانداری ویژه کاشان گفت: زکات کاشان از محل پرداخت فطریه و کفارات در سال گذشته بوده است.

او می‌گوید: کاشان شهر پیشگام و الگو برای سایر شهر‌ها در پرداخت زکات و احیای این فریضه بزرگ دینی و الهی و پایبندی مردمان آن به دینداری بوده است.

به گفته او، ۵۰ درصد آمار پرداخت زکات قابل محاسبه است و ۲۰ درصد پرداخت زکات نیز از سوی مردم بین خود و خانواده‌های آن‌ها با توجه به مصلحت اندیشی و اولویت نیازسنجی اقوام و نزدیکان آن‌ها هزینه می‌شود که آمار آن احصا و محاسبه نمی‌شود.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان گفت: راه‌اندازی یک سامانه برای ثبت و محاسبه تمام آمار زکات پرداختی و ساماندهی هر چه بهتر آن برای مصرف ضروری است.

او می‌گوید: پرداخت زکات در کاشان هر سال با توجه به بررسی نمودار آن رشد ۲ تا سه برابری نسبت به سال گذشته آن دارد.

به گفته او، وظیفه فرمانداری و متولیان امر در حاکمیت دینی و اسلامی کمک به اجرای هر چه بهتر و زیباتر پرداخت فریضه زکات است.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان گفت: پرداخت انواع زکات از جمله زکات فطره، کمال عبادت روزه است همانطور که صلوات بر پیامبر و آل پیامبر کمال عبادت نماز است.

زارعی گفت: زکات یکی از پایه‌های تقویت اقتصاد در جامعه اسلامی است که با جمع‌آوری آن می‌توان به تهیدستان و قشر‌های نیازمند کمک کرد.

او می‌گوید: زکات از جمله مهم‌ترین واجبات موکد و از فروع دین و در منابع دینی در کنار نماز و جهاد قرار گرفته شده است.

زکات از واجبات مالی در دین اسلام است که بر اساس آن، مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا شامل نقدین (طلا و نقره)، انعام ثلاثه (گاو، گوسفند و شتر) و غلات اربعه (گندم، جو، کشمش و خرما) را برای مصرف در زندگی به فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی پرداخت کنند؛ که مقدار پرداختی هر یک از این کالا‌ها متفاوت بوده و در فقه تعیین شده است.

زکات شامل ۲ نوع زکات بدن یا زکات فطره و قابل پرداخت در عید فطر پرداخت و زکات مال  برای غلات چهارگانه، دام‎‌ها و سکه‌ها است که با شرایط خاصی تعلق می‌گیرد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.