معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: مزرعه بزرگ گیاهان دارویی و نیروگاه حرارتی در موقوفات استان اصفهان با همت و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.

امیرحسین اسماعیلی پور درخصوص شعار سال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» گفت: رویکرد اوقاف وامور خیریه اصفهان در سال‌های اخیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های موقوفات بوده که در این زمینه در استان همکاری‌های خوبی با این شرکت‌ها و به‌ویژه با پژوهشکده رویان صورت گرفته است.

او درزمینه اشتغال‌زایی هر طرح عمرانی امکان ایجاد حداقل ۱۵۰ فرصت شغلی را دارد، گفت: این فرصت‌های شغلی حداقل برای بازه زمانی سه‌ساله در هر طرح ایجاد می‌شود.

اسماعیلی پور به صدور مجوز ایجاد مزرعه بزرگ تولید گیاهان دارویی در امسال خبردادو گفت: برای این امر زمین ۱۲۰ هکتاری در امامزاده قاسم (ع) مورچه‌خورت در دستور کار قرارگرفته است که می‌تواند فرصت شغلی مناسبی را حداقل در بازه زمانی ۱۲ سال ایجاد کند.

در این مزرعه قرار است که انواع گیاهان دارویی کم آب‌بَر با حداکثر نیاز به ۲بار آبیاری در سال راه‌اندازی شود که این مزرعه زمینه اشتغال ۸۰ تا ۱۰۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

او زمان بازدهی سرمایه‌گذاری در طرح کشت گیاهان دارویی را حداکثر پنج سال برآورد کرد و گفت: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته زمان پیش‌بینی‌شده برای پایان بهره‌برداری گیاهان دارویی در هر دوره ۱۲ سال است و به این منظور ۲ برابر و نیم سوددهی سرمایه‌گذاری در این طرح پیش‌بینی‌شده است.

دریافت مجوز برای کشت زرشک پفکی در ۲۰ هکتار از این زمین نیز در دستور کار است که در صورت تحقق اشتغال پایدارتری را ایجاد خواهیم کرد.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ازتوسعه نیروگاه‌های تولید انرژی در دستور کار سازمان اوقاف است خبردادو گفت: در کنار راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی، نیروگاه‌های حرارتی نیز در دستور کار است که در صورت تحقق، تولید برق افزایش چشمگیری را خواهد داشت.

برای تحقق این امر نیز باهمت شرکت‌های دانش‌بنیان و با سرمایه‌گذاری حداکثر ۱۶ میلیون تومانی می‌توان نیروگاه یک مگاواتی ۲۴ ساعته را در امامزادگان استان راه‌اندازی کرد.

در نیروگاه‌های حرارتی امکان تولید برق به‌صورت ۲۴ ساعته وجود دارد.

به گفته او برای راه‌اندازی نیروگاه یک مگاواتی خورشیدی به ۲هکتار زمین نیاز است و این در حالی است که می‌توان نیروگاه حرارتی یک مگاواتی را در زمین ۵۰۰ متری بهره‌برداری کرد.

اسماعیلی پور معتقد است اگر نیروگاه‌های حرارتی در کنار امامزادگان و یا گلخانه‌ها راه‌اندازی شود می‌تواند نسبت به تأمین انرژی حرارتی این اماکن نیز تأثیرگذار باشد.

در استان اصفهان ۷۱۸ باب امامزاده و ۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه وجود دارد که از این تعداد پنج هزار و ۳۱۶ مسجد، ۹۸۰ حسینیه، حدود ۱۵۰ حوزه علمیه و مابقی موقوفات منفعتی است که این موقوفات حدود ۴۵ هزار رقبه را شامل می‌شود.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.