کشف جرمی که ۷۵۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ ایجاد شد

شی کشف‌شده دو پدیده کمیاب آسمانی، یعنی فوران‌های ستاره‌ای غبارآلود و اختروش‌های درخشان را به هم متصل می‌کند.

در اوایل تاریخ جهان ما، یک جرم عجیب شکل گرفت. دانشمندان با مطالعه این شی در داده‌های آرشیوی، اکنون دریافتند که به نظر می‌رسد این جسم جایی بین یک کهکشان و یک اختروش (یک هستهٔ فعال به شدت نورانی و دوردست) قرار دارد. محققانی که در یک مطالعه جدید این جرم را بررسی می‌کنند، آن را GNz۷q نامیده‌اند. این موجود تنها ۷۵۰ میلیون سال پس از وقوع انفجار بزرگ یا بیگ بنگ ایجاد شد.

به گزارش space، سیجی فوجیموتو، محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: «این شیء کشف‌شده دو پدیده کمیاب از اجرام آسمانی، یعنی فوران‌های ستاره‌ای غبارآلود و اختروش‌های درخشان را به هم متصل می‌کند و در نتیجه راهی جدید برای درک رشد سریع سیاه‌چاله‌های کلان پرجرم در کیهان اولیه فراهم می‌کند.» اطلاعات توسط تلسکوپ فضایی هابل جمع آوری شده است. این موجود عجیب در قسمتی از آسمان که به خوبی مطالعه شده است به نام GOODS North قرار دارد.

جرم کشف شده

گابریل برامر، یکی از نویسندگان این تحقیق جدید گفت "GNz۷q یک کشف منحصر به فرد است که درست در مرکز یک میدان آسمانی معروف و به خوبی مطالعه شده یافت شده است. این موضوع نشان می‌دهد که اکتشافات بزرگ اغلب می‌توانند درست در مقابل شما پنهان شوند. " همچنین یک ستاره شناس در موسسه نیلز بور از دانشگاه کپنهاگ در بیانیه‌ای گفت "بعید است که کشف GNz۷q در منطقه نسبتاً کوچک GOODS-North فقط یک شانس احمقانه باشد، اما در واقع آشنایی با چنین منابعی ممکن است به طور قابل توجهی اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار دهد."

GNz۷q در منطقه‌ای با ستارگان زیاد واقع شده است، در کهکشانی که تقریباً ۱۶۰۰ برابر سریع‌تر از کهکشان خودمان، کهکشان راه شیری، ستاره‌ها را تشکیل می‌دهد. محققان فکر می‌کنند که GNz۷q نشان دهنده یک مرحله گذار است که هنوز در اوایل تاریخ کیهان کشف نشده است. به گفته تیم تحقیقاتی، منشا این شی ممکن است اطلاعات بیشتری را در مورد چگونگی تکامل سیاهچاله‌های کلان پرجرم به دانشمندان نشان دهد، زیرا ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تأثیر متقابل گاز و غبار بر رشد یک سیاهچاله نشان دهد.

تلسکوپ جیمز وب

برامر افزود، با توجه به اینکه ویژگی‌های GNz۷q به خوبی با این نظریه مطابقت دارد، نشانه‌ها این است که GNz۷q اولین نمونه از مرحله انتقالی و رشد سریع سیاه‌چاله‌ها در هسته ستاره غبارآلود است، که جد سیاهچاله‌های بزرگ بعدی است. این تیم قصد دارد سایر مجموعه‌های داده را از پیمایش‌های با وضوح بالا و همچنین اطلاعات آتی تلسکوپ فضایی جیمز وب را بررسی کند.

فوجیموتو می‌گوید: "شناسایی کامل این اجرام و بررسی تکامل و فیزیک زیربنایی آن‌ها با جزئیات بسیار بیشتر با تلسکوپ جیمز وب امکان پذیر خواهد شد. پس از بهره برداری منظم، جیمز وب این قدرت را خواهد داشت که به طور قاطع مشخص کند که این سیاهچاله‌های به سرعت در حال رشد واقعا چقدر رایج هستند. "