امام جمعه شیراز گفت: تحول در آموزش و پرورش باید به این سمت باشد که آموزش قرآن را جدی بگیرند و تعداد بسیار زیادی دانش‌آموز داریم که فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما نمی‌توانند قرآن بخوانند بعد توقع داریم ۱۰ میلیون حافظ تربیت کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار با جامعه قرآنی فارس که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شد، گفت: جامعه قرآنی در حرم کسی گردهم آمده‌اند که هزار قرآن را تدوین کرد و نوشت و باید از جایگاه عظیم قرآنی این امامزاده واجب‌التعظیم نهایت استفاده را ببریم.

او گفت: تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع) سلسله جنبانی حرکت قرآنی استان فارس را به عهده گرفتند و همه ما موظف هستیم تا کمک دهیم این حرکت ارزشمند قرآنی در فارس به‌خوبی شکل گیرد و پیگیر کار‌های قرآنی با اشراف و مدیریت حرم شاهچراغ (ع) باشیم.

آیت‌الله دژکام خواستار اعتلای جایگاه قرآنی استان فارس شد و گفت: این را در جلسه با استاندار فارس هم مطرح کردیم که استان فارس در زمینه فعالیت‌های قرآنی جایگاه خود را پیدا کند.

امام‌جمعه شیراز با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب که فرمودند تلاوت قرآن هنر است، گفت: در این عرصه یک محتوا داریم که می‌خواهد در قالب یک هنر ارائه شود، اگر هنر بر محتوا افزون شد یعنی اگر در دل و درون قاری صناعت، هنر، جاه و جلال بر اصل معنا و محتوا افزون شد، آن تأثیری که می‌خواهیم نمی‌گذارد. استاد در قرائت کسی است که معنا و محتوا و عظمت قرآن و اینکه در محضر قرآن است را به دیگران القا کند.

او گفت: در کرسی قرائت قرآن نشستن آداب دارد و عظمت این کار را قاری باید به دیگران القا کند و آیت‌الله بهجت وقتی در محراب می‌نشست تا وقتی تکبیرة‌الاحرام می‌گفت آنقدر که احساس می‌شد آداب را به‌جا می‌آورد و خود به خود دیگران را آماده می‌کرد؛ این حال باید در جلسات قرآن زنده شود برای اینکه قرائت را مقدمه فهم، تدبر و در نهایت عمل به آیات قرآن کریم می‌دانیم.

آیت‌الله دژکام گفت: در زمینه سیاست‌های قرآنی جامعه ایران باید یک سری کار‌ها را انجام دهیم و تربیت ۱۰ میلیون حافظ یکی از سیاست‌گذاری‌های مقام معظم رهبری است؛ در باب قرآن، مقام معظم رهبری فقط این سیاست را نداشته و ما باید بسته سیاست‌های ایشان را در نظر بگیریم بعد ببینیم چه کاری باید انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه مسلما اگر بخواهیم کشوری با ۱۰ میلیون حافظ داشته باشیم متولی این کار آموزش و پرورش است و اوقاف، ارشاد و سازمان تبلیغات نیست، گفت: متولی چنین کاری غیر از آموزش و پرورش نمی‌تواند باشد.

او گفت: تحول در آموزش و پرورش باید به این سمت باشد که آموزش قرآن را جدی بگیرد و اکنون تعداد بسیار زیادی دانش‌آموز داریم که فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما نمی‌توانند قرآن بخوانند بعد توقع داریم ۱۰ میلیون حافظ تربیت کنیم، آموزش و پرورش باید متحول شود.

آیت‌الله دژکام گفت: امیدواریم در مجموعه استان فارس به واسطه اینکه زیر پرچم احمد بن موسی (ع) هستیم بتوانیم مجموعه‌ای از سیاست‌های قرآنی را ذیل سند مهندسی فرهنگی به‌طور منسجم و مشخص تدوین کنیم، چون در آن سند به این مسئله اشاره شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه رئیس‌جمهور به استان فارس به‌عنوان اولین استان در تحول آموزش و پرورش دستور داده است، گفت: اراده مسئولان دولت جمهوری اسلامی باید بر آن قرار بگیرد که در این استان بحث تحول آموزش و پرورش به‌صورت ویژه رقم خورد و همه کمک دهیم تا به این افق نورانی برسیم.

امام جمعه شیراز گفت: برای افزایش تعداد قاریان و حافظان باید زمان‌بندی مناسب داشته باشیم و کار‌هایی که کردیم و هدف بزرگی را که گذاشتیم باید واضح کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار