مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاههای زاینده‌ رود و کوهرنگ گفت: ذخیره سد زاینده رود امروز به ۳۷۵ میلیون مترمکعب رسید.

سید مجبتی موسوی نائینی گفت: پرشدگی سد مخزنی زاینده رود به ۲۹ درصد رسیده است و هم اکنون میزان ورودی آب به این سد ۸۶ مترمکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۱۷ مترمکعب بر ثانیه است.

او می‌گوید ۷۱ درصد از ظرفیت سدزاینده رود خالی است که اگر در ماه‌های گرم پیش رو مصارف آب مانند سال گذشته بالا باشد، بی تردید با کمبود آب مواجه خواهیم شد و باید مصارف را مدیریت و کنترل کرد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ با تاکید بر ضرورت مصرف بهینه آب در همه بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعت، گفت: افزایش ورودی به سد زاینده رود به دلیل ذوب شدن ذخیره برف در سرچشمه‌های حوضه است.

به گفته اوآورد تونل سوم کوهرنگ چهار مترمکعب بر ثانیه است، گفت: افزایش ورودی سد ناشی از انتقال جدید به حوضه نیست، زیرا در بلند مدت نیز در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بیشترین ورودی را داشتیم.

موسوی نائینی از وضعیت بارش‌ها در کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رودخبردادوگفت: مجموع بارندگی در کوهرنگ از ابتدای سال آبی تاکنون یک هزار و ۱۵۳ میلیمتر ثبت شده در حالی که بارش‌ها در این منطقه در مدت مشابه سال گذشته ۸۰۵ میلیمتر و در بلندمدت یک هزار و ۲۱۶ میلیمتر بوده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ معتقد است طبق این آمار بارش‌های امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد افزایش و در مقایسه با بلند مدت پنج درصد کاهش یافته است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.


منبع:مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار