تاثیر بازی‌های واقعیت مجازی برای درمان روان پریشی

یک مطالعه جدید نشان داده است که درمان به شیوه واقعیت مجازی می‌تواند به افراد مبتلا به برخی بیماری‌های روانی کمک کند.

بر اساس یک مطالعه تازه که نتایج آن در روزنامه انگلیسی "دیلی میل" منتشر شده "واقعیت مجازی می‌تواند به افراد مبتلا به بیماری موسوم به روان پریشی کمک کند، بیماری که باعث می‌شود افراد نسبت به ترک خانه ترس داشته باشند.

محققان انگلیسی آزمایش واقعیت مجازی را برای اهداف درمانی توسعه داده‌اند و آن را «بازی تغییر» نامیده‌اند که بیماران را در محیط‌های روزمره و تحت راهنمایی یک مربی مجازی به سفر مجازی می‌برند.

این تجربه به بیماران اجازه می‌دهد تا به طور مجازی در سناریو‌های روزمره مانند خرید قهوه، انتظار در ایستگاه اتوبوس یا مراجعه به پزشک شرکت کنند.

هدف برنامه GameChange کاهش اضطراب شدید است که بسیاری از افراد مبتلا به روان پریشی را از شرکت در فعالیت‌های روزانه در دنیای واقعی باز می‌دارد.

این تکنیک در آزمایشات ثابت کرده است که حتی برای بیمارانی که سخت‌ترین مشکلات روانی را به دلیل روان پریشی تجربه کرده اند، مفید است.

این برنامه به زودی می‌تواند به عنوان نوعی درمان در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی ارائه شود تا جایگزین نیاز به یک درمانگر واقعی شود.

طبق گزارش دیلی میل، پزشکان می‌گویند که در ۲۵ سال گذشته، واقعیت مجازی در تعداد کمی از کلینیک‌های تخصصی سلامت روان مورد استفاده قرار گرفته و یکی از راه‌های حمایت از درمان شخصی ارائه شده توسط پزشک به بیمار بوده است.

برنامه درمانی «بازی تغییر» به گونه‌ای است که درمان در آن ادغام می‌شود تا تحت نظارت گروهی از کارکنان باشد و همچنین می‌توان آن را در محیط‌های مختلف از جمله در خانه بیماران ارائه کرد.

برنامه مبتنی بر "واقعیت مجازی" یک مشکل رایج برای افراد مبتلا به روان پریشی را هدف قرار می‌دهد، که ترس شدید از بیرون بودن در موقعیت‌های روزمره است.

برای بسیاری از بیماران، این ترس‌ها به آگورافوبیا شدید تبدیل می‌شوند، یعنی ترس از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که فرار ممکن است، دشوار باشد یا در صورت عدم موفقیت، کمک در دسترس نباشد.بیماران روان پریش از ترک خانه اجتناب می‌کنند، این بدان معناست که می‌تواند به شدت روابط با خانواده و دوستان و همچنین تحصیل و پیشرفت شغلی آن‌ها را مختل کند.

دکتر فلیسیتی وایت، روانشناس بالینی در دپارتمان روانپزشکی آکسفورد می‌گوید: در یک مکان امن، بیماران از طریق واقعیت مجازی یاد می‌گیرند که در فعالیت‌های زندگی واقعی شرکت کنند. این فرآیند به آن‌ها کمک می‌کند اعتماد به نفس خود را برای رویارویی با چالش‌های دنیای واقعی افزایش دهند.

GameChange با ۳۴۶ بیمار مبتلا به روان پریشی در ۹ موسسه بهداشتی انگلیس و در پنج منطقه بریستول، منچستر، نیوکاسل، ناتینگهام و آکسفورد آزمایش شده است.

یکی از بیمارانی که در این آزمایش شرکت کرده است، می‌گوید: پس از هفت سال بیماری، حالم خیلی بهتر شده است. توانستم ارتباط چشمی بیشتری با مردم برقرار کنم، بدون اینکه واقعاً احساس اضطراب کنم، می‌توانم در خیابان راه بروم بدون اینکه نگران کسی باشم که به سمتم می‌رود.

او ادامه داد: الان می‌توانم به کافه بروم. از سوار شدن به اتوبوس احساس اطمینان بیشتری می‌کنم. من نسبت به قبل احساس اعتماد به نفس بیشتری دارم.

به گفته تیم تحقیقاتی، کمبود پزشک منجر به محدود شدن دسترسی به درمان‌های روان‌شناختی مؤثر، به‌ویژه برای بیماران روان‌پریشی شده است.

منبع: القدس العربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار