مدیر اداره نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مردم چهارمحال و بختیاری باید از مصرف قارچ‌های خودرو در فصل بهار پرهیز نمایند.

خانم رضوی گفت: با شروع فصل بهار با موجی از مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو مواجه هستیم از همین رو توصیه می‌شود از مصرف این قارچ‌ها به طور جدی پرهیز شود.

بر اساس آمار به دست آمده از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، در سال ۱۳۹۶ با یک هزار و ۵۴۰ مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی روبه رو بوده‌ایم.


بیشتر بخوانید


این آمار از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به ترتیب بالغ بر یک هزار و ۷۲۶ نفر، ۳۶۵ نفر، ۷۲۲ نفر و در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۲۸ مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی ثبت شده است که نشان دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور است.

مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از افراد شده که بیشترین مسمومیت در سال ۱۳۹۹ مربوط به شهر‌های استان بجنورد، تهران، شهرکرد، گلستان و آذربایجان غربی (ارومیه) و بیشترین مسمومیت در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ مربوط به شهر‌های بجنورد تهران، شهرکرد، لرستان و گلستان بوده است.

در پنج سال اخیر در مجموع پنج هزار و ۱۷۵ مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در هموطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می‌کنند بروز نموده است.

این موارد با آموزش عمومی، اطلاع‌رسانی و ارائه هشدار به موقع قابل پیشگیری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.