بیش از دو سال از توقف خدمات‌دهی توسط سرویس مدارس می‌گذرد و هیچ کدام از شرکت ها آمادگی بازگشایی مدارس را ندارند، چراکه حدود سه ماه برنامه‌ریزی نیاز است تا سرویس ها مشخص و رانندگان تایید صلاحیت شوند.

نهم فروردین ماه امسال بود که دفتر وزارت آموش و پرورش در مصوبه اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا و با هدف جبران افت تحصیلی ناشی از تعطیلی مدارس در دوران کرونا و پیشگیری از تبعات جبران‌ ناپذیر وضعیت موجود دستورالعمل حضوری شدن مدارس در زمان باقی مانده از سال تحصیلی  را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل، حضور عوامل اجرایی طبق برنامه هفتگی مدارس الزامی است و تمام فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری و با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس انجام  می شود.

ابلاغ این دستورالعمل و بازگشایی مدارس، برای والدین استرس‌ها و دغدغه‌هایی را ایجاد کرد.

تصویب افزایش ۳۰ درصدی نرخ سرویس مدارس از سوی شورای شهر

بیست و سومین جلسه علنی شورای شهر شیراز  به مدت ۵ ساعت برگزار شد و چندین دستور کار در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت که طرح کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا پیرو نامه مدیرکل آموزش و پرورش ناحیه ۲ شیراز و رئیس کارگروه ماده ۱۸ شیراز، درباره تعیین نرخ کرایه سرویس مدارس سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نیز بررسی شد و شورا ضمن تصویب افزایش ۳۰ درصدی نرخ سرویس مدارس نسبت به  سال گذشته (مربوط به سال  تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) مصوب کرد که تمامی سرویس‌ها ملزم به رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده از سوی ستاد ملی کرونا شوند.

سخنگوی آموزش و پرورش: مشکل خاصی نداریم

سخنگوی آموزش و پرورش در برنامه خبری اعلام کرد که طی جلسه‌ای که با مدیران مدارس و اولیای دانش‌آموزان داشتیم همگی منتظر بودند که تعلیم و تربیت و روند یاددهی و یادگیری به صورت حضوری آغاز شود این امر بسیار مهم با پشت سر گذاشتن تلخی‌های کرونا، عملی شد و این امر از سوی وزیر آموزش و پرورش به مدیران کل آموزش و پرورش ابلاغ شد.

او در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان نیز ابراز داشت: مشکل خاصی نداریم و جلساتی با سازمان تاکسیرانی برگزار شد و آژانس‌های دارای مجوز اعلام آمادگی کردند، مدیران مدارس از ۱۴ فروردین نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزانی که نیاز به سرویس دارند در خدمت آن‌ها هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس: اولیا، فرزندان خود را ثبت نام کنند

خلیل عسکری نیز با اشاره به نحوه استفاده دانش آموزان از سرویس رفت و آمد گفت: کارگروه ماده ۱۸ در همه واحد‌های آموزشی راه اندازی شده است و اولیای دانش آموزان از طریق سامانه شیراز اس https://shirazs.org باید فرزندانشان را ثبت نام و نتیجه را از طریق حوزه واحد آموزشی شان پیگیری کنند.

 محمدی که خود شاغل و دارای فرزند دانش آموز است از مشکلات حضور فرزندش در کلاس درس این گونه گفت: مدارس سرویس تردد دانش‌آموزان را تامین نمی‌کنند و مسئولان مدرسه حاضر نیستند مسئولیت سرویس‌ها را تقبل کنند و می‌گویند به علت نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی، نمی‌توانند چنین مسئولیتی را بپذیرند.

او گفت: این امر باعث شده که من یا همسرم که هر دو شاغل هستیم، هر روز فرزندمان را به مدرسه برسانیم که این موضوع، تاخیر در محل کار را برای ما به همراه داشته است؛ نمی‌دانیم تا چه زمانی محل کارمان به ما اجازه حضور با تأخیر را خواهد داد.

یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان نیز گفت: در مدارس پایه‌های ابتدایی، کنترل ورود و خروج دانش‌آموزان با سختی همراه شده است زیرا  مدارس سرویس تردد برای دانش‌آموزان ندارند و والدین باید رفت و آمد دانش‌آموزان به مدرسه را تقبل کنند.

 با یکی از مسئولان سرویس مدارس در نواحی آموزش و پرورش فارس گفتگو کرده است که در قسمت اول با هم می‌خوانیم.

غلامعلی باغچه بند مدیرعامل شرکت حمل و نقل منظم کاران نیز گفت: سرویس مدارس امسال بین ۳۵ شرکت حمل و نقل سطح شیراز تفکیک شده که جزیی از مدارس ناحیه یک و ناحیه دو در اختیار این شرکت است.

او با اشاره به اینکه  بیش از ۶۰ درصد از مدارس، سرویس حمل و نقل خود را راه اندازی کرده‌اند،گفت: هنوز آمار دقیقی از مدارس نیست زیرا برخی از مدارس به علت پراکندگی هنوز آماده نشده است.

صدور  بخشنامه، دردی بر دل رانندگان

باغچه بند گفت: روز گذشته بخشنامه‌ای در جهت تغییر ساعات مدارس به علت ماه مبارک رمضان صادر شده است که این خود مشکل را برای رانندگان چند برابر می‌کند.

مدیر عامل شرکت حمل و نقل منظم کاران گفت: بیش از دو سال وقفه در کار سرویس مدارس بوده و هیچ کدام از شرکت‌ها آمادگی بازگشایی مدارس را نداشتند زیرا حداقل سه ماه برنامه ریزی در مدارس نیاز است تا سرویس‌ها مشخص و رانندگان تایید صلاحیت شوند.

او گفت: بند با تایید این پرسش که برخی مدارس هنوز سرویس ندارند و رانندگان نیز برای مدت چند ماه مانده به پایان سال تحصیلی در سرویس مدارس شرکت نکرده اند، گفت: از ۳۸ مدرسه‌ای که تحت این شرکت خدمات می‌گیرند، تنها یک مدرسه اطلاع داده است که رانندگان همکاری نمی‌کنند، زیرا تعداد دانش آموزان کم است و هزینه‌ای که بابت عوامل اجرایی و شرکت باید پرداخت کنند به صرفه نمی‌باشد.

با کمبود ماشین مواجه شده‌ایم

باغچه بند گفت: بیشتر  رانندگان طی دو سال گذشته یا تغییر شغل داده یا از سرویس مدارس انصراف داده اند که با این مشکلات و در واقع کمبود ماشین مواجه شده ایم و اکنون راننده برای یک ماه باید برنامه ریزی کند.

مدیر عامل شرکت حمل و نقل منظم کاران تضمین برای رانندگان سرویس مدارس را یکی از دغدغه‌های رانندگان دانست و گفت: برای اینکه بتوان هزینه‌های جاری رانندگان سرویس مدارس تامین کرد، برای سواری ۴ دانش آموز و برای مینی بوس ۱۸ دانش آموز پیش بینی شده است.

او گفت: اگر در مسیری ۳ دانش آموز باشد، راننده پایه ۴ دانش آموز برآورد می‌کند و هزینه  یک نفر کسری را از سه دانش آموز دیگر می‌گیرد این در حالی است که در بعضی مسیر‌ها ما دارای دو دانش آموز در سرویس مدارس هستیم  که این موضوع خود باعث فشار اقتصادی بر اولیا شده است.

باغچه بند گفت: شرکت حمل و نقل منظم کاران، دو دانش‌آموز همجنس از دو مدرسه همجوار که در یک مسیر هستند را برنامه ریزی کرده است تا خلا موجود بر درآمد‌ها کاهش یابد.

مدیر عامل شرکت حمل و نقل منظم کاران از سازمان حمل و نقل شهرداری و سازمان دانش آموزی آموزش و پرورش در جهت رفع مشکلات و ثبت رانندگان روی سیستم، قیمت گذاری سریع و برگزاری چند جلسه تقدیر و تشکر کرد و گفت: این برنامه ریزی در مدتی کوتاه، خود یک تجربه کاری بود تا سال تحصیلی جدید را بتوان با برنامه ریزی دقیق تر، مشکلات کمتر و با کیفیت بهتر آغاز کرد و سرویس دهی را انجام داد.

اولیا از پرداخت هرگونه وجه دستی به راننده خودداری کنند

او گفت: شرکت‌ها به سختی خودرو تامین می‌کنند و توفع شرکت‌ها از اولیای دانش‌آموزان این است که در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند و از پرداخت هرگونه وجه دستی به راننده خودداری نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار