کتاب‌هایی در حوزه‌های مختلف به منظور معرفی کتاب در قالب طرح «کتابخوان ماه» معرفی شدند.

طرح «کتابخوان ماه» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فروردین امسال برگزار شد. طرح کتابخوان ماه؛ از فروردین سال ۹۵ در پاسخ به دغدغه مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد. دریکی از دیدار‌های رهبر معظم انقلاب با کتابداران مطالبه‌ای از سوی ایشان مطرح شد و آن این بود که کتابداران برای پرسش چه بخوانیم مردم پاسخ تهیه کنند.هدف مهم در طرح کتابخوان ماه این است که به فعالیت‌های کتابداران در کتابخانه‌های عمومی جهت بدهد تا مشخص شود، آن‌ها باید چه کتابی را معرفی کنند و در واقع کتاب خوب در دسترس مخاطبان قرار بگیرد. هدف این طرح پاسخ به پرسش چه کتابی بخوانیم؟ از سوی مردم و افزایش سطح امانت آثار در سطح کتابخانه‌های عمومی کشور است.در طرح «کتابخوان ماه» حتما باید کتابی انتخاب شود که بیش از هزار و ۷۰۰ نسخه اش در کتابخانه‌های عمومی وجود داشته باشد و بتوان آن را در ۷۰ درصد کتابخانه هایمان یافت.

از جمله کتاب‌های معرفی شده در این طرح می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:

«کلاس اخلاق: مجموعه گفتار‌های اخلاقی آیت‌الله مجتهدی‌ تهرانی (ره)»

مخاطب با مطالعه کتابِ «کلاس اخلاق» گزیده‌ای از سخنان مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی از آنچه که روحش را آزار می‌دهد، رها می‌شود. این کتاب با ارائه مطالب و موضوعات گوناگون و متنوع، با روشی صمیمی و روان برای عموم مخاطبان راه رهایی از خودیّت را گام به گام پیش‌می‌برد. مسائل روزمره و دغدغه افراد علاقه‌مند به خودسازی و تعالی روح بیان می‌شود.

یک فرار و هزار فرار اثر مجید درخشانی

«یک فرار و هزار فرار» در حال و هوای انقلاب اسلامی از زبان پسر نوجوانی روایت می‌شود که در روستا با شور و حالی خاص اتفاقات مختلفی را از سر می‌گذراند. نوجوانی که مسائل و اتفاقات روزانه را تجزیه و تحلیل می‌کنند و در لابه‌لای جریان‌ها و حوادث مختلف به شناخت از خود می‌رسد.

«عمو نوروز و پیرزن» اثر اسدالله شعبانی

نشر فاطمی مجموعه «قصه‌هایی از ادبیات شفاهی ایران» با نام «عمو نوروز و پیرزن» را منتشر کرد. ایرانیان از دیرباز بر طبق باوری کهن عمو نوروز را پیام‌آور بهار و سال نو می‌دانند. یکی از روش‌های زنده ماندن این رسوم و باور‌ها نقل داستانی و نمایش آن‌ها برای کودکان است. در این داستان پیرزنی را می‌بینیم که هر سال در انتظار آمدن عمو نوروز روز‌های نزدیک به عید را به خانه‌تکانی و تکاپو می‌گذراند، سفره هفت‌سین می‌چیند، موهایش را حنایی می‌کند و چارقد گلدار تازه‌اش را به سر می‌اندازد. او منتظر است، منتظر رسیدن بهار و آمدن عمو نوروز و هر لحظه از زندگی‌اش در تلاش و حرکتی معنادار سپری می‌شود.

«داستان قنات» اثر محمدرضا افضلی

آشنایی کودکان با مفهوم و ساختار قنات و اهمیت آن در مناطق کم‌آب، جغرافیا و ضرورت توجه به منابع آبی و صرفه‌جویی در مصرف آب، سبک زندگی ایرانی و آشنایی با فرهنگ و رسوم اقوام گوناگون از مهم‌ترین مطالب کتاب است. کودکان با مطالعه این داستان ضمن سفر همراه با کاوه و قطره‌های باران با روشی سنتی برای حفاظت از آب آشنا می‌شوند.

«من کتاب نمی‌خوانم» اثر جاناتان اَلِن

در کتاب «من کتاب نمی‌خوانم» کودکان با بچه جغدی آشنا می‌شوند که می‌خواهد برای عروسکش کتاب بخواند. او هنوز داستانش را شروع نکرده بود که جوجه‌ریزه از راه می‌رسد و می‌پرد بغلش تا داستان را بشنود. کم‌کم خواهر‌ها و برادر‌های جوجه‌ریزه هم از راه می‌رسند، دخترخاله‌ها و پسرخاله‌ها و همین‌طور همکلاسی‌های آن‌ها ...، همه آن‌ها دوست دارند که در بغل بچه جغد بنشینند و به داستان گوش بدهند، اما مگر چند نفر در بغل بچه جغد جا می‌شوند؟! به این ترتیب بچه جغد زیر آن همه جوجه له می‌شود و دیگر دلش نمی‌خواهد کتاب بخواند! البته در ادامه اتفاقاتی می‌افتد که او از این ماجرا جان سالم به‌در می‌برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار