گرفتاری مقامات کمیسیون اروپا در دام نرم افزار جاسوسی

رویترز اعلام کرد مقامات ارشد کمیسیون اروپا سال میلادی گذشته با یک نرم افزار طراحی شده از سوی شرکت «ان اس او» رژیم صهیونیستی هدف جاسوسی قرار گرفتند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: به گفته دو مقام اتحادیه اروپا و اسناد بررسی شده از سوی رویترز، مقامات ارشد کمیسیون اروپا سال میلادی گذشته در دام نرم افزار‌های جاسوسی گرفتار شدند.

در این گزارش آمده است: طبق یکی از اسناد، «دیدیه ریندرز»، سیاستمدار ارشد بلژیکی که از سال ۲۰۱۹ به عنوان کمیسر عدالت اروپا فعالیت کرده است از جمله افرادی بود که هدف جاسوسی قرار گرفت. بر اساس اسناد و یک فرد آشنا به این موضوع، دست کم چهار نفر دیگر از اعضای این کمیسیون نیز هدف قرار گرفتند. دو مقام اتحادیه اروپا تأیید کردند کارکنان این کمیسیون هدف قرار گرفتند، اما به جزئیات این موضوع اشاره نکردند.

به گفته دو مقام اتحادیه اروپا، این کمیسیون در پی ارسال یک پیام از سوی اپل برای هزاران دارنده آیفون در ماه نوامبر که طی آن به افراد گفته شد «آن‌ها هدف مهاجمان تحت حمایت دولت قرار گرفته اند» از این موضوع مطلع شدند. این نخستین باری بود که اپل یک پیام هشدار برای کاربران خود ارسال و به آن‌ها اعلام کرد از سوی هکر‌های دولتی هدف قرار گرفته اند.

این دو مقام گفتند: این هشدار‌ها سبب نگرانی فوری کمیسیون اروپا شد. بر اساس ایمیلی که در روز ۲۶ ماه نوامبر از سوی رویترز بررسی شد، یک کارمند ارشد فن آوری برای همکارانش پیامی در ارتباط با سابقه ابزار‌های هک اسرائیلی فرستاد و از آن‌ها خواست مراقب هشدار‌های بعدی اپل باشند. این کارمند در ایمیلی نوشت: با توجه به ماهیت مسئولیت هایتان، ­شما یک هدف بالقوه هستید.

رویترز نتوانست دریابد چه کسانی از نرم افزار جاسوسی اسرائیل برای هدف قرار دادن ریندرز و همکارانش در بروکسل استفاده کرده اند و این که آیا این تلاش‌ها موفقیت آمیز بود یا خیر و در صورت موفقیت هکرها، آن‌ها چه اطلاعاتی به دست آورده اند.

ریندرز و دیوید مارشال سخنگوی او به سوالات مطرح شده در این باره پاسخ نداده اند. یوهانس باهرکه سخنگوی کمیسیون اروپا نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. مسئولان اپل نیز در این باره اظهار نظر نکرده اند.

محققان امنیتی گفته اند دریافت کنندگان این هشدار‌ها بین فوریه و سپتامبر ۲۰۲۱ با استفاده از «فورس اینتری» (ورود اجباری) هدف قرار گرفتند، نرم افزاری پیشرفته که گروه نظارتی سایبری اسرائیل موسوم به ان اس او NSO برای جاسوسی خارجی از راه دور از آن استفاده کرد و کنترل آیفون‌ها را در دست گرفت.

رویترز پیشتر گزارش داد یک فروشنده کوچکتر جاسوس افزار اسرائیلی به نام کوآ دریم QuaDream نیز ابزاری مشابه به مشتریان دولتی فروخته است.

گروه ان اس او با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مسئولیتی در این زمینه ندارد. این گروه اعلام کرد چیزی که رویترز درباره اش گزارش داده است نمی‌تواند با استفاه از ابزار‌های ان اس او روی داده باشد.

این شرکت که با چندین پرونده قضایی همزمان مواجه است، اعلام کرد از انجام تحقیق درباره این حمله حمایت می‌کند و خواستار ایجاد قوانینی جهانی بر صنعت جاسوس افزار‌ها شد. مقامات کوآ دریم هم به سوالات در این باره پاسخ ندادند.

به گفته دو مقام اتحادیه اروپا در حالی که خواستند نامشان فاش نشود، کارشناسان فن آوری اطلاعات گوشی‌های هوشمند دست کم برخی از مقامات را مورد بررسی قرار دادند، اما نتایج به دست آمده جامع نبودند.

رویترز نتوانسته است دریابد آیا این کمیسیون همچنان در حال بررسی این موضوع است یا خیر.

به گفته سوفی اینتولد، قانون گذار اتحادیه اروپا که برای ایجاد کمیته‌ای در این زمینه تلاش کرد، گفت: پارلمان اروپا قرار است کمیته‌ای را به منظور تحقیق در ارتباط با استفاده از نرم افزار‌های نظارتی در کشور‌های عضو اروپا در روز ۱۹ آوریل ایجاد کند.

او در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت از این موضوع اطلاع ندارد که مقامات کمیسیون اروپا هدف قرار گرفته اند و این اخبار را همانند دینامیت توصیف کرد.

این کمیته در پی گزارش‌هایی ایجاد می‌شود که سیاست مداران مخالف ارشد در لهستان متوجه شدند که تلفن‌های همراهشان با نرم افزار‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی هک شده است و همچنین منتقدان برجسته و روزنامه نگاران تحقیقی در مجارستان نیز هدف قرار گرفتند.

مقامات لهستانی و یکی از قانونگذاران حزب حاکم مجارستان اذعان کردند دولت هایشان نرم افزار ان اس او را خریداری کردند اگرچه هر دو کشور تخلف در این زمینه و اتهامات مربوط به جاسوسی داخلی را رد کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار