مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: سال گذشته ۲۷۷ حلقه چاه غیرمجاز با حجم آب برگشتی ۸.۲ میلیون مترمکعب در استان مسدود شد.

آرش آریانژاد گفت: در سال ۱۴۰۰ در حوضه دریاچه ارومیه ۳۱ حلقه چاه آب غیرمجاز با حجم برگشتی ۰.۷۱ میلیون مترمکعب مسدود شد.

او گفت: انسداد ۱۲۰ حلقه چاه غیرمجاز در حوزه سفیدرود با حجم برگشتی ۴.۴۵ میلیون متر مکعب و در حوضه کرخه و مرزی غرب هم ۱۲۶ حلقه چاه غیرمجاز با حجم برگشتی ۳.۰۴ میلیون مترمکعب پر شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان می گوید: در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار حلقه چاه آب مجاز دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد و تعداد چاه‌های غیرمجاز نیز حدود هشت هزار حلقه است.

 

به گفته آریانژاد: از جمله اقدامات تاثیرگذار در راستای صیانت از منابع آب استان، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که بخشی از اقدامات آن شامل انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور‌های هوشمند و حجمی، استقرار و تقویت گروه‌های گشت و بازرسی، اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، برگزاری مستمر جلسات شورای حفاظت آب استان، ساماندهی شرکت‌های حفاری و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در قالب اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی است.

استان کردستان دارای ۱۸ محدوده مطالعاتی شامل ۹ محدوده آن اصلی و ۹ محدوده مشترک و متوسط بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر است.

کردستان دارای ۹ دشت است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار