سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: بیماری سرخک آلوده کننده بوده و در محل‌هایی که کودکان زندگی جمعی دارند احتمال بیشتری برای انتقال این بیماری وجود دارد.

شایسته شمی پور گفت: بعد از دوره نهفتگی ۱۰ تا ۱۲ روزه علائم مقدماتی سرخک شامل تب، خستگی، آبریزش بینی و سرفه ظاهر می‌شود و در طی ۲ تا چهار روز بعد از علائم مقدماتی، دانه‌های پوستی مشاهده شده و نقاط قرمز در پشت گوش‌ها و صورت همراه با تب بالا ظاهر می‌شود.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز می گوید: بیماری سرخجه نیز علائمی شبیه سرخک ایجاد می‌کند، ولی دانه‌های پوستی یک تا ۲ روز محو می‌شوند و بیمار فعالیت خود را از سر می‌گیرد، ولی چنانچه فرد با زن باردار در تماس باشد و بیماری را به وی منتقل کند، عوارض شدیدی در جنین زن باردار ایجاد می‌کند.

به گفته او فرد مبتلا ۲ تا چهار روز قبل از شروع بثورات پوستی و چهار تا ۹ روز بعد از بروز دانه‌های پوستی (راش جلدی) آلوده کننده می‌باشد و این بیماری از طریق فرد به فرد از راه ذرات تنفسی و یا به وسیله تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار صورت می‌پذیرد.

او گفت: ابتلای خانم باردار به این بیماری می‌تواند منجر به سقط، مرده زایی، عفونت سرخجه مادرزادی و نقایص مادرزادی برای کودک شامل بیماری‌های قلبی، کوری، کری و عقب افتادگی ذهنی شود.

 این بیماری در سنین پایین شیوع بیشتری داشته و در کودکان با سوء تغذیه و جنس مذکر بیشتر است و مهم‌ترین راه پیشگیری، واکسیناسیون بر علیه این بیماری در سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی با واکسن ترکیبی (MMR) است.

عوارض بیماری سرخک  شامل عفونت گوش میانی، پنومونی (عفونت ریه)، اسهال، تشنج ناشی از تب، کوری، تشنج همراه با اختلال هوشیاری و رفتاری و سوء تغذیه است و فرد مبتلا حدودا چهار تا ۹ روز باید از حضور در مکان‌های عمومی خودداری کرده و در منزل استراحت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.