رئیس مرکز خشکسالی گفت: مدل های اقلیمی نشان می دهد که در هفته‌های آتی دما بالاتر از نرمال و بارش کمتر از نرمال خواهیم داشت.

آقای احد وظیفه گفت: از ابتدای فروردین متوسط دمای هوا ۲ درجه بالاتر از نرمال است و برآورد می‌شود که در هفته‌های آتی هم دما بیش از نرمال باشد‌.

به گفته او، دمای بیش از نرمال و کاهش بارندگی نسبت به دوره بلندمدت اثرات جدی بر محیط زیست دارد، کما اینکه کمبود آب تالاب و سدها طی روزهای اخیر منجر به پدیده گرد و خاک در اغلب شهرها شده است.

مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که دمای هوا از ابتدای سال زراعی ۱.۳ درجه بالاتر از نرمال بوده و از هفته دوم فروردین آنامولی شدید دمایی داشتیم.

وظیفه می‌گوید: با توجه به کاهش دبی آب رودخانه‌ها، کشاورزان علاوه بر حداکثر صرفه جویی در مصرف باید بهترین روش‌ها را به کار گیرند، چرا که پدیده خشکسالی و کم آبی جدی است.

رئیس مرکز خشکسالی گفت: با پیش بینی بارش‌های کمتر از نرمال و دمای بیش از نرمال در هفته‌های آتی به کشاورزان توصیه می‌شود که از کشت محصولات آب بر بهاره همچون برنج اجتناب کنند، هر چند در سال‌های گذشته برنج در اغلب استان‌ها کشت می‌شد، اما امسال تنها اجازه کشت باید به استان‌های شمالی داده شود.

کارشناسان سازمان هواشناسی و مرکز خشکسالی براین باورند که افزایش دما و کاهش بارش نسبت به دوره نرمال منجر به اثرات زیست محیطی همچون گرد و خاک شده که در چنین شرایطی که دِبی رودخانه‌ها کاهش و در نتیجه دسترسی به آب کاهش یافته است، توصیه می‌شود که افراد در مصارف صنعتی، کشاورزی و خانگی حداکثر صرفه جویی و بهره وری از آب را به عمل آورند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
ترکیه با ساخت چند ده سد بزرگ از جمله ایلیسو و آتاترک برروی سرشاخه های دجله و فرات باعث کاهش ۶۰ درصدی حجم آب در عراق و سوریه و جنوب غربی ایران شده.نتیجه هم معلومه خشک شدن تالاب.مهاجرتهای گسترده.بیکاری.گردوغبار ابری.فروش نفت و گاز ایران و عراق به ترکیه در ازای خرید آب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
کاهش آب سد باعث گردوخاک نمیشه
تاسیس سد باعث خشک شدن و شور شدن زمین های پایین دست میشه و این خود عاملی میشه برای گرد و خاک

البته این گرد و خاک از خارج کشور وارد شده چون امسال آن مناطق دارای بارش کمی بودند

البته نمیشه گفت که سد تاسیس نکنید چون باید آب برای نوشیدن و تولیدات کشاورزی و صنعتی این جمعیت و تامین کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
کو گوش شنوا
ایرانی جماعت مصرف گرا و اسراف کاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
حالا دارین خاک میخرین
پس چرا ما این همه خاک میخوردین صدایمان در نیامد صدای شما گوش عالم کر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
آقای رئیس خشکسالی! گرد و خاک داره از عراق و ع بستان بر سر ما ریخته میشه، چرا همه چی رو قاطی میکنی؟ چرا ابرها را با فن آوری روز بارور نمیکنید؟ شما دقیقا چه وظیفه ای داری اونجا رو گرفتی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
شما که شدی رئیس مرکز خشکسالی، خوب نزاشتن اونجا فقط حرف بزنی که! شما اونجایی که راهکار بدی و با پیش‌بینی به موقع جلوی خشکسالی رو بگیری حالا یا بارور کردن ابرها یا هر راهکاری دیگه... فقط داری حقوق میگیری که آمار تحویل ملت بدی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
ما چرا ازین دوتا دریای پایین کشور استفاده نمیکنیم نشستیم و دست روی دست گذاشتیم ترکیه اب را قطع کرده به کمک اسرائیل خب شما به کمک همین سوریه و عراق برید اب شیرین کن های مناسب تهیه کنید بسازید و شبکه های مناسب اب رسانی هم ایجاد کنید تا هم کشور خودمان اب داشته باشد هم برای این دو کشور بتوانیم ابرسانی کنیم که گردوخاک از بین برود نمیشه رفت سدهای ترکیه را خراب کرد باید خودمان از منابع موجود منطقه را تقویت کنیم تا دست امثال ترکیه و اسرائیل غیره نیوفتند وقتی نیاز عراق و سوریه به اب زیاد شد اولین کسی که به انها کمک کند منطقه را حرف شنوی خودش کرده که حرف شنوی سوریه و عراق از ترکیه و اسرائیل مطمئنا برای ما خوب نیست شما گزارشگرها هستید که باید با محقق ها و مسئولین دراین زمینه ها صحبت کنید پیگیری کنید مردم عادی که راهی و دسترسی برای اینکار ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
البته سدسازی خودش عامل ایجاد گرد و خاکه
ولی خب آره اجبار به قطع آب بعد سد این هم مشکل سازه
آخرین اخبار