مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: بهره برداری از سه هزار و ۱۶۲ حلقه چاه مجاز در استان اصفهان در یک سال اخیر اصلاح و تعدیل شد.

محمد خلجی گفت: اصلاح و تعدیل سه هزار و ۱۶۲ حلقه چاه مجاز از جمله اقدامات طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که با توجه به آثار ناگوار افت آب‌های زیرسطحی در استان به جدیت دنبال می‌شود.

از سال ۹۵ تاکنون حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ پروانه بهره برداری کشاورزی در استان اصفهان اصلاح و تعدیل شد که پیامد آن کاهش حجم ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب در پروانه هاست.

به گفته او در این طرح همچنین در سال گذشته ۸۰۰ چاه غیرمجاز در استان اصفهان پلمب شد که جلوگیری از برداشت غیرقانونی بالغ بر هفت میلیون متر مکعب آب را در پی داشت.

از سال ۸۴ تاکنون، هفت هزار و ۹۸۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسلوب المنفعه شده است و حجم صرفه جویی حاصل از آن ۲۲۵.۸ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

خلجی می‌گوید نصب ابزار اندازه گیری هوشمند روی چاه‌های بهره برداری از دیگر پروژه‌های مرتبط با طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است و همچنین از سال ۸۷ تا ۹۵، سه هزار و ۸۹۶ کنتور هوشمند آب و برق در این خطه نصب و از ۹۵ تاکنون نیز سه هزار و ۴۵۹ چاه به کنتور حجمی هوشمند الکترومغناطیس تجهیز شد.

در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل افت و کسری در آبخوان‌ها، وزارت نیرو با تعریف طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در سال ۸۴، برنامه‌های خود در زمینه بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی آغاز کرد.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.