از آغاز کوچ بهاره امسال تاکنون ۱۷۵ خانوار عشایر سیستان و بلوچستان به مناطق ییلاقی خراسان‌جنوبی کوچ کرده اند.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی گفت: کوچ بهاره عشایر با توجه به شرایط مطلوب بارندگی در بهمن و اسفند ۱۴۰۰ و از ۱۶ فروردین امسال در خراسان‌جنوبی آغاز شد.

او گفت: ۶۵ تا ۷۰ درصد کوچ عشایر درون استانی و ۳۰ تا ۳۵ درصد کوچ عشایر برون استانی است.

عصمتی پور از کوچ عشایر شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و درمیان به سمت استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: عشایر شهرستان‌های فردوس، طبس و بشرویه هم به سمت استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان‌شمالی انجام می‌شود.

عصمتی‌پور گفت: از آغاز کوچ بهاره امسال تاکنون ۱۷۵ خانوار عشایر سیستان و بلوچستان به مناطق ییلاقی خراسان‌جنوبی کوچ کرده اند و پارسال به دلیل خشکسالی خیلی شدید کوچ عشایر استان بیشتر به استان‌های دیگر انجام شده و امسال با بارندگی‌های تقریبا نرمال میزبان عشایر استان‌های دیگر نیز هستیم.

او گفت: دام تمامی عشایر میهمان در استان باید با مجوز دامپزشکی واکسینه شود لذا در ۲ سال اخیر با توجه به افزایش قیمت دارو با هماهنگی دامپزشکی واکسن تب مالت به‌صورت رایگان تزریق می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی گفت: ۲۳ کامیون تانکردار در مسیر کوچ، آب مورد نیاز عشایر را تأمین می‌کنند و همچنین محیط زیست هم تعدادی تانکر آبرسان در اختیار امور عشایر قرار داده است.

عصمتی‌پور  گفت: در نوروز امسال ۶۶ هزار و ۷۰۰ نفر از سیاه چادر‌ها و کمپ‌های عشایر استان بازدید و حدود یک میلیارد تومان محصولات تولیدی عشایر به فروش رسید.

 آخوندی معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی نیز گفت: عشایر در زمان کوچ بهاره از ۱۵ اسفند تا ۱۵ خرداد می‌توانند از مراتع استفاده کنند.

او گفت: مراتع دشتی برای استفاده دام عشایر در نظر گرفته می‌شود و در زمان کوچ عشایر محدوده‌های مراتع، ظرفیت دام، و تعداد خانوار عشایر به مراتع مشخص و معین بوده و بعد از اتمام زمان بهره‌برداری عشایر باید محدوده را ترک کنند.

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: زمان ورود و خروج عشایر باید به آن‌ها اعلام شود چراکه بیشتر از زمان ماندن بستر محیط زیست و منابع‌طبیعی را تخریب می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.