حمیدرضا قانعی در نشست شورای فرهنگ عمومی فارس گفت: امروز بیستم فروردین ماه سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی و همچنین روز ملی فن آوری هستهای است.
او گفت: در باب نسبت فرهنگ و هنر اندیشمندان و فرهیختگان بسیار گفته و نوشتهاند، اما ترکیب بدیع و نوی امروز که کمتر بدان پرداخته شده است، نسبت هنر و انقلاب اسلامی است.
مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی فارس گفت: تمام آنچه حضرت امام خمینی (ره) از دریچه حکمت تأویلی خویش میدید به درستی بر ما آشکار نیست و شاید به همین دلیل بود که در اواخر حیات ایشان و در سالهای بعد از آن، بسیاری از دستاوردهای انقلاب مورد نقد و جرح و تعدیل برخی دوستان دیروز انقلاب واقع شد و کار به جایی رسد که امروز گرفتار آنیم؛ شیطانی را که حضرت امام (ره) از در رانده بود بار دیگر از پنجره وارد خانه دل و عقلها شده و عقل ادبار چوب نقد برداشته و ما یملک این خانه را به حراج گذاشته است.
قانعی گفت: یک بار دیگر «عقل غربی سیطره یافته و وجود بشر را در دایرة المعارف خویش معنا کرده است. بی دردی و لذت پرستی توجیهی عقلایی یافته است و از میدانهای ورزش تا کلاسهای درس دانشگاه، رب النوع تمتع است که پرستیده میشود.
به گفته او، سکولاریسم و پلورالیسم مانیفست روشنفکران و مصلحان اجتماعی جامعه امروز شده و «تکلیف شرعی» خرافهای بازمانده از پیشینیان بیش نیست.
مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی فارس گفت: گاهی احساس میشود که گرد افسردگی و مرگ بر ذهن اندیشمندان انقلابی نشسته و باورمندان دیروز آن، بیمناک از تحقیر و تمسخر و ریشخند تجدید نظرطلبان، سودای همخوان کردن فکر و اندیشه و عمل انقلابی دیروز با ارزشپهای مسلم جامعه بشریاند که دموکراسی و حقوق بشر و ... است! و انقلابی که طنین آن چهل سال بعد از تحققش، اقصی نقاط آفریقا و آسیا و آمریکا و اروپا را به لرزه در آورده، در داخل با سوالات متعددی در حوزه سیاست گذاری فرهنگی و اجتماعی روبه رو است.
قانعی گفت: گویی «تجربیات تاریخی» صرفا منحصر در وقایعی است که در غرب و طی این چهار قرن اخیر روی داده و ذیل دموکراسی و لیبرلیسم و سکولاریسم تعریف میشود و نه تجربه تاریخی پیروزی درخشان «حزبالله لبنان» علیه دشمن تا بن دندان مسلح و سفاکی، چون اسرائیل، یا «بیداری اسلامی» در مصر و تونس و بحرین و لیبی و یمن و افزون شدن کلونیهای انقلابی و اسلامی فرزندان حقیقی امام (ره) در اقصی نقاط عالم.
او گفت: با عقل امروزی، بیم آن هست که چند صباحی دیگر از امام و صحیفهاش که نازله چندین و چند باره دستورات الهی در عصر ماست چیزی فهم نشود.
مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی فارس همچنین سید مرتضی آوینی را شاگرد آن امام و پرورده این چنین انقلابی عنوان کرد و گفت: کسی که غرب را به جان آزموده و از آن برگذشته بود، اعجوبهای که به این مقدار اکتفا نکرد و قدم در راه تفصیل اجمالی گذاشت که امام آن را مشخص کرده بود. او از معدود متفکرانی است که درست مثل خود امام، هرچه میگذرد افسوس نبودنش بیشتر جان عاشقان حقیقی امام و انقلابش را میآزارد.
قانعی گفت: مجموعه آثار مکتوب شهید آوینی برای کسانی که میخواهند گنج انقلابی را که امام برایشان به یادگار گذاشت بیابند در حکم نقشه راه است. نقشهای که اسرار و رموز اشارات امام را دریافته و به ما باز میشناساند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: برای برون رفت از بحرانی که دامن بشر جدید را بطور اعم و ما را که فرزندان انقلاب اسلامی هستیم به طور اخص گرفته، باید ابتدا در شرایط لازم برای این بیرون شدن بیندیشیم.
او همچنین با بیان اینکه مرور تجربه آوینی که در خلال نوشتههای او ممکن میشود نه یک راه حل، که ممهد و آماده گر پیشنهاد یک راه حل است، گفت: این تجربه، الگویی در عرض الگوهای متعارف نیست. آوینی اقتصاد دان یا مرد سیاست یا جامعه شناس نبود. او معتقد بود مادامی که ما اولا به مدد فلسفه، عالم جدید پیرامون خود را که زیر بنایی فلسفی دارد، نشناسیم به اصطلاح معروف «نمیفهمیم از کجا خوردیم» و بعد اگر شناختیم، ولی به علوم غربی و محصولات تکنولوژیک که مولود این تمدنند و برای ارضای نیازهای بسیار دور از نیازهای واقعی و ذاتی بشر پدید آمدهاند مسلط نشویم، نه اجازه داریم و نه خواهیم توانست این علوم و محصولات را «ابزار خویش برای رسیدن به وضع مطلوب» بنامیم و بدانیم، چرا که نسبت این باصطلاح ابزار با ما و غرب که موجد آن بوده یکسان نیست و بنابراین طبعا بیشتر به آنها متمایل است تا ما، این «ابزار» هم ما را به همانجا که خاستگاه آن است راهبر خواهد شد.
قانعی گفت: رهبری حکیم انقلاب با حضور برنامه ریزی نشده خود در مراسم تشییع سید مرتضی آوینی در سال ۷۱ چگونه اذهان جامعه را متوجه این متفکر انقلاب اسلامی کردند و با نسبت دادن ترکیب بدیع سید شهیدان اهل قلم به ایشان، اشارتی ظریف و توصیهای هوشمندانه به مطالعه آثار و اندیشههای ایشان داشتند و در جایی دیگر در وصف ایشان فرمودند به گونهای از دروازههای آسمان صحبت میکنند که گویی خود آن را طی کرده است.