زمین‌هایی که بر اثر قطع حق‌آبه دجله و فرات به منشأ گرد و غبار تبدیل شده‌اند، با وزش ضعیف‌ترین باد‌ها گرد و غبار را به ایران می‌آورند.

جمعه ۱۹ فروردین تهران با شاخص آلودگی ۵۰۰ وضعیت نابسامانی را در کیفیت هوا پشت سر گذاشت و سرپرست مرکزملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که «پروژه سدسازی ترکیه موسوم به «گاپ» عملأ بخش اعظمی از حق‌آبه دجله و فرات را قطع می‌کند و زمین‌هایی که بر اثر قطع حق‌آبه به منشا گرد و غبار تبدیل شده‌اند، با وزش ضعیف‌ترین بادهای عمودی و افقی گرد و غبار را به کشور ما می‌آورند.»

تاریخ شروع شکل‌گیری توده ریزگردی، چهارشنبه ۱۷ فروردین و محل ابتدایی شروع آن بخش‌هایی از کشورهای همسایه غربی بود که با افزایش سرعت باد به داخل ایران حرکت کرد.

به غیر از تهران، سه شهر از استان مرکزی، زنجان، بانه و مریوان و مابقی شهرهای غربی ایران هم تحت تاثیر این گردوغبار قرار گرفتند تاجایی که حتی سواحل دریای خزر هم از این مهمان ناخوانده بی نصیب نماندند.

خودخواهی ترکیه؛ سکوت عراق؛ گرد و غبار در ایران

از سال ۵۴ شمسی این دومین بار است که تهران آلوده‌ترین شهر جهان می‌شود

ترکیه از دهه ۱۹۷۰ سال با هدف کنترل آب دجله و فرات، طرح آناتولی جنوب شرقی (Güneydoğu Anadolu Projesi) یا GAP را با طراحی مهندسین اسرائیلی و پیمانکاران انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، اتریشی و سوئیسی شامل ۲۲ سد مثل سد ایلیسو و آتاتورک ( ۱۴ سد بر روی فرات و ۸ سد بر روی دجله) و ۱۹ نیروگاه بر روی سرشاخه‌های دجله و فرات شروع کرد.

با شروع فعالیت‌های ساخت و ساز، پیامد‌های فاجعه‌بار ناشی از این طرح رخ نشان داد، تا جایی که یکی از پیمانکاران انگلیسی این طرح یعنی شرکت بالفور بیتی، پس از مطالعات اولیه درمورد سد «ایلیسو» و انتقاد‌ها از پیامد‌های سوء آن بر حوزه‌های سیاسی، اقلیمی، اجتماعی و باستان‌شناسی، از این پروژه کنار کشید.

خودخواهی ترکیه؛ سکوت عراق؛ گرد و غبار در ایران

طرح گاپ ترکیه با دو سد بزرگ ایلیسو و آتاتورک روی رودخانه‌های دجله و فرات

بر اساس مقاله‌ای که  نشریه Public Archaeology انگلیس منتشر کرده، این پروژه پیامدهای خطرناکی بر محیط زیست، اقلیم آب و هوایی، منابع آب منطقه و آثار باستانی خواهد گذاشت و در یک نمونه کوچک، شهر باستانی کردنشین حصن کیفا در خاک ترکیه را به زیر آب برده؛ به طوریکه با جمعیتی ۸۰ هزار نفری به شهری شناور تبدیل شده است که بنای اصلی آن تقریبا ناپدید شده است.

حتی احزاب سبز آلمان، اتریش و سوییس به ساخت این سد اعتراض‌های گسترده‌ای کردند که باعث شد تا دولت‌های آلمان، اتریش و سوییس از این طرح خارج شوند. در عین حال این پروژه برهم زننده نظم طبیعت ادامه یافت.

شرکت سوئدی «اسکانزا» و شرکت ایتالیایی «ایمپرگیلو» نیز از دیگر شرکت‌های مطرحی بودند که با فشار افکار عمومی از ادامه فعالیت در این طرح خارج شدند. 

از سوی دیگر محمد درویش، مدیر کل وقت دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز شهریور ۹۵  هشدار به نابودی بیش از شش و نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی عراق، سوریه، و ایجاد کانون‌های گرد و غبار برخاسته از عراق بر ایران را از طریق اجرایی شدن طرح داده بود.

خودخواهی ترکیه؛ سکوت عراق؛ گرد و غبار در ایران

اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درحال بازدید هوایی از طرح  گاپ

یکی از دو سد بزرگ طرح گاپ یعنی سد «آتاتورک» (Atatürk)، بزرگ‌ترین سد ترکیه با حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب ظرفیت، برابر با ظرفیت بیش از ۶۵۰ سد در ایران  و ۱۶ برابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین سد ایران یعنی سد کرخه است.

سد ایلسو هم که حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب ظرفیت آب‌گیری دارد، به تنهایی، حدود ۳ برابر بیش از ظرفیت سد کرخه و اکنون تهدیدی بزرگ برای محیط زیست منطقه از جمله ایران است.

ترکیه در کنار چین و بروندی یکی از سه کشوری است که کنوانسیون ۱۹۹۷ سازمان ملل برای مسیرهای آبی را امضا نکرده که به معنی عدم تعهد در این زمینه نیست.این کنوانسیون مانند همه اسنادی که از سوی دولت ها امضا می‌شوند، همه امضاکنندگان را موظف می کند که از رودخانه‌های فرامرزی عادلانه استفاده کرده و مطمئن شوند که فعالیت آن‌ها در قلمرو خود باعث ضرر و زیانی به کشورهای دیگر نشود.

این تعهد در حقوق بین‌الملل عرف شده؛ به این معنی که حتی کشورهایی که به این اسناد ملحق نشده‌اند موظف هستند ملاحظات کنوانسیون فوق را رعایت کنند.همچنین بر اساس معاهدات بین‌المللی از جمله معاهده سال ۱۷۹۶ لاهه، معاهده ۱۸۰۴ پاریس، معاهده ۱۸۱۵ وین، معاهده ۱۹۱۲ بارسلون و کنفرانس ۱۹۱۱ مادرید، هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی از آب رودخانه‌هایی که حوضه مشترک دارند، استفاده کند و آن‌را در انحصار خود بگیرد.

با این وجود، رجب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه آبان پارسال طی سخنانی در مراسم افتتاحیه سد و نیروگاه برق آبی ایلیسو، گفت که «این پروژه بهترین پاسخ به دشمنان داخلی و خارجی کشورمان است.»

خودخواهی ترکیه؛ سکوت عراق؛ گرد و غبار در ایران

گردوغبار حاصل از زمین‌های کشاورزی خشک شده کشورهای همسایه در شهر اهواز

به گفته داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکزملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست «این اقدام آنکارا بخش اعظمی از حق‌آبه دجله و فرات را قطع کرده و زمین‌هایی که بر اثر قطع حق‌آبه به سرچشمه گرد و غبار تبدیل شده‌اند, با  وزش ضعیف‌ترین بادهای عمودی و افقی گردوخاک را به کشور ما می‌آورند.»

در این میان در کنار ترکیه،  رژیم صهیونیستی است که از احداث چنین پروژه‌ای سود می‌برد؛ آبی که حق مردم منطقه است از آنان گرفته شده و از طریق خط  لوله‌ای با همکاری حکومت ترکیه به رژیم صهیونیستی فروخته می‌شود تا به جای آن شهروندان ایران و عراق خاک تنفس کنند.

محمد مهدی برومندی نایب رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس سال چهار سال پیش گفته بود «سرمایه‌گذار اصلی این پروژه، رژیم صهیونیستی است؛ به گونه‌ای که از میان حدود ۸۰ پیمانکار قوی این پروژه، بین ۵۰ تا ۶۰‌ پیمانکار متعلق به رژیم صهیونیستی هستند.»

خودخواهی ترکیه؛ سکوت عراق؛ گرد و غبار در ایران

دیدار روسای جمهور رژیم صهیونیستی و ترکیه در آنکارا

به گفته وزیر امور زیربنایی وقت اسرائیل، این کشور حداقل در سال‌های نخست، در یک قرارداد بیست ساله، سالانه ۱۵ میلیون مترمکعب آب از ترکیه خریداری می‌کند.

با وجود اینکه رژیم صهیونیستی،  ۶۰ درصد از نیاز داخلی آب خود را از طریق شیرین سازی تأمین می‌کند، اما بازهم این مقدار برای مصرف صهیونیست‌ها به دلیل قرارگیری در مناطق کم‌آب کافی نیست. کل منابع آب شیرین تجدیدپذیر در سرزمین‌های اشغالی،  ٠,٧٥‌میلیارد مترمکعب در سال بوده، بنابراین تقریبا برای هر نفر سالانه، ٢٢٨ مترمکعب آب وجود دارد. این مقدار، با توجه به تعاریف سازمان ملل از فقر آبی که کمتر از ١٠٠٠ مترمکعب آب به‌ازای هر نفر در هر‌سال است، پایین‌تر از استاندارد است.

رئیس موسسه تحقیقاتی آب اسرائیل «یانوش بنگال» دراین‌باره گفته که این رژیم می‌تواند با مقدار آبی که از حکومت ترکیه خریداری می‌کند مساحتی به اندازه سه برابر مساحت کنونی سرزمین‌های اشغالی را آبرسانی کند.

خودخواهی ترکیه؛ سکوت عراق؛ گرد و غبار در ایران

نمایی از سد ایلیسو ترکیه

این اقدام خلاف قوانین بین‌المللی ترکیه باعث خشک شدن زمین‌های پهناور کشاورزی عراق شده که ایجاد گرد و غبار زیاد در شهر‌های ایران را به دنبال داشته است. معین الدین سعیدی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفته ادامه‌دار بود طرح گاپ یعنی مدیریت ترکیه بر روی دجله و فرات، خشک شدن ایران، عراق و سوریه، نابودی ۹۰۰ هزار هکتار مزارع کشاورزی و نابودی گونه‌های مختلف جانوری، جای سوال باقی است، تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه چه اقدام موثری در این راستا داشته‌اند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
سیستان سالهاست باگردوخاکها رنج می‌برند ولی کسی نیست به فکرش
Iran (Islamic Republic of)
احمد_ر
۲۲:۰۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
هیئت خامنه عراق در مقابل لشکر کشی اردوغان به شمال کشورش هم سکوت میکند. سد زدن بر روی فرات وخشکاندن این رودخانه که جای خود دارد فقط زبانش برای ما دراز است. گویی ارباب این دو کشور یکی است و آن آمریکاست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
ترکیه یک نقطه ضعف بسیار بزرگ و ویرانگر در خاک خودش دا ره وان چیزی نیست بجز سدهای پر و مملو از آبش میباشد ،که به راحتی با اصابت موشک‌های همسایه ای چون ایران به سدهایش ،به زیر اب رفته و برای همیشه نابود گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
به نامه نام زیبای خداوند قسم چاره کارفقط و فقط و فقط حمله موشکی به سدهای ترکیه میباشد مثل آب خوردن راحته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
جمهوری اسلامی ایران این توانایی رو داده که فقط باتخریب سد اتاتورک با موشک بالستیک ،نصف کشور ترکیه رو نابود کنه ،درواقع این همه ابی که ترکیه درپشت این چند صد عدد سدذخیره کرده ،بزرگترین نقطه صعف عامل ویران بودنش بشود ،با حملات موشکی ایران با همین سادگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
سلام قبل این که الودگی بیاد ایران
استاد علی اکبر رائفی پور در مورد این اتفاق می افته
ترکیه این کار میکنه باید جلوشو بگیریم
چند تا موشک بزنی به سد هاش میفهه دنیا دست کیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
قابل توجه گردشگران و هموطنان عزیزی که به ترکیه می روند این گرد و خاکهایی که همه ما را به زحمت انداخته و به خاطر
آن به سختی نفس می کشیم و داریم
می میرم تنها و تنها هدیه کشور دوست و همسایه ترکیه است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
دولت مردان مابایدبااقتداروقاطعیت پیگیرباشند واین کارعظیم وحیاتی وبسیارمهم است واگرترکیه یا بالاترازترکیه پاسخ ندهدوبی اهمیتی صورت گیردبایدمسواین باقدرت مقابل این کارضدبشری ترکیه بدون هیچ تعلل بایستند وحتی اگربه جنگ منجرب شود چراکه درغیراینصورت خساراتی بسیاربیشتروبدترازجنگ بباراورده واگرکس اهمیت وپیگیرنباشد خیانت بزرگی انجام داده عده بسیارزیادی درزجروفلاکت وبیماری زندگی سپری میکنندبه دلیل همین گردوخاک اونهایی که بی تفاوت هستند بی اطلاع ازاین مهمند اکنون اگرسری به خوزستان زده باشن یا عراق وووخواهیددید چقدرعذاب اوروبه اخر رسیده وبیماری هایی که ناراحت کننده وحیراتی وسردرگمی ووو..بباراورده وزندگی بی معنی شده این خیانت بزرگ طراحی شده سالهای گذشته وخواب مسوولین ونوکری اردوغان بهصهیونیستهاست که اکنون پدیدارشده وانشاالله بااقتداروقدرت پیگیری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
میدونم که باید کشور ها باهم متحد بشن
اما امروز که عربستان داره خارج میشه بهجاش ترکیه اومده
ترکیه با کارایی که میکنه نشون داده ، مثل رابطش با اسراییل
تا وقتی که این اردوغان ها هستن اونا دشمن جدی ما هستن ین فقط نظر شخصی منه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
۱۳:۰۴ نکنه خودت جیب دیگران را میزنی
و بی خودی دیگران را متهم می کنی
اولا من تنها یک شهروندم و وابسته
به هیچ نهادی و یا ارگانی نیستم .
دومأ تو هر چه قدر سرمایه در بانکها
داری برو بگیر کسی جلوت نگرفته و
حقت نخورده .
سومأ اگر هر کس که به سوریه و عراق
و عربستان می رود نه پی خوشگذرانی
می رود بلکه قلبا اهل بیت پیامبر(ص)
دوست دارند و قطعأ یک سفر زیارتی و سیاحتی و معنوی می روند نه آنکه مثل
جناب عالی به ترکیه می روند و به خاطر
چند روز تفریح پول و سرمایه خودشان
را در آنجا خرج وحیف و میل می کنند
و دل دشمنان را خوش میکنند .
و اما شما که از حرف حق ناراحت می
شوی . پس بنابراین ،شما نباید از کم
آبی و گرد وغبار وغیره ..... ناراحت
شوی و به دشمنان که ظلم مردم ایران
می کنند و آنها را تحریم و آب را به
روی آنها می بندند و باعث خشک سالی
و قحطی وکمبود آب وتحریم دارو و
غیره می شوند به به و چه چه بگویید و
به کشور آنها خدمت کنید نه به کشور خودتان !!!!
چون از گفتار و رفتار واعمالت پیداست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام وخداقوت .واقعا واقعیت راگفتین ولی متاسفانه مزدوران وسرخوردگان فرومایه عظمت واقتداراین خاک حسینی رادرک نکردن خدا پرده کشیده وتاقیامت درجهل وخباثت باقی خواهندماند وخباثت نوکران سرابی چون اردوغان که خدمتگذارصهیونیست شده وظلم جفای مکرر وتکرارشده را عادی جلوه میکنند وعاقبت اینها مشخصه ولی درس نمیگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
شما مسئولان اگه دلسوز هستید یکم ابزار فشار علیه ترکیه استفاده کنید،نه اینکه مثل بز نگاه کنید.
الانم اگه حرف میزنید دلیلش فقط وجود اسراییل در این موضوع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
با موشک های نقطه زنمون بزنیم سد ها رو نابود کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
همینجوری الکی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
سلام
اگر هموطنهای غیور کشور خودمان
ایران عزیز چند وقتی برای تفریح به
کشور ترکیه نروند و پولهاشون را صرف
تفریحات سالم و یا سرمایه گذاری در
کشور خودمان نمایند نه تنها سرمایه
آنها هدر نرفته بلکه در کشور ایران صرف
سازندگی وپیشرفت اقتصادی و علمی
و از همه مهمتر عمران و آبادی میشود
و در روحیه و بنیه جوانان عزیز کشور
تاثیرمثبت گذاشته و ایجاد انگیزه وشغل می نماید و حتی نقاط محروم کشور مانند سیستان و بلو چستان و سایر
نقاط را آباد و پیشرفت می کنندو ازفقر وبیکاری رها می شوند و از این گذشته دشمنان ایران عزیز هم مایوس و ادب
می شوند و سر جای خود می نشینند کافیست کمی همت کنیم و دست به دست هم دهیم به مهر میهن خویش
را کنیم آباد .
هدف این است که کشور های دیگر را
ثروتمند نکنیم و کشور خود را ویران
نماییم ،مبادا با اعمال ناآگاهانه و
اشتباه وغفلت خودمان دشمنان را
آنقدر گستاخ کنیم و آب به آسیاب
دشمن بریزیم که از ما سو استفاده
نمایند و آب را به رویمان به بندند و
حق و حقوق قانونی ما را تضیع نمایند.
یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
تو جیب ما رو نزن ، سرمایه گذاری پیش کش . بذار فعلا اون صندوق بانک ها و بورس که پول مردم رو بالا کشیدن بدن بعد بیا نظر بده . در ضمن زندگی همش جنگ نیست ، مردم به تفریح هم نیاز دارن . شما اگه ناراحتی پولاتا نبر عراق و سوریه و عربستان خرج کن . بمون اینجا و سرمایه گذاری کن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
13:04 ظاهرا طرفدار اردوغان و ترکیه! اومدن به میدون! راستی بزار فرض کنیم! فرض کنیم! این سدها رو افغانستان و طالبان زده و باعث به وجود امدن گردخاک شده بود! الان اینطوری حرف میزدید،؟! لعنت بر انسان منافق،که خبیث و رذل تر از خودش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
از اسرافیل میخواهیم به اذن حدا در صور بدمد و قیامت برپا شود. تنها راه نجات دنیا این است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
جالبه سیستان و اهواز سالهاست تو این شرایط هستن حالا تهرانی های عزیز تحمل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
با عرض پوزش منظورم سیستان و بلوچستان بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
جواب دندان شکن محکم اردوغان گفت این سد جواب دشمنامونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
چیه یقه پاره میکنی واسه احنبی ؟؟؟ اصلا حسابا میکنن دلار اونجا خرج نکنی ؟؟؟ عقده ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
با موشک سرویسشون کنید دیگه، زبان خوش که حالی نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
هر چی میکشیم از بی عرضگی مسئولان کشوره که دودش داره تو چشم مردم میره، نتیجش شده افغانستان حقابه ایران رو نمیده، عراق با ایران راه نمیاد، ترکیه فرت و فرت سد میسازه و براشون مهم نیست که گرد و خاک سمت ایران میاد. تا زمانی که دیپلماسی فعال و صحیحی وجود نداشته باشه از دشمن که هیچ از کشور های همسایه هم میخوریم که الان شاهدش هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
بدبختیم ما چقدر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
با این وجود، رجب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه آبان پارسال طی سخنانی در مراسم افتتاحیه سد و نیروگاه برق آبی ایلیسو، گفت که «این پروژه بهترین پاسخ به دشمنان داخلی و خارجی کشورمان است.»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
اینطوری باقی نمونه! ایران از اون لقمه ها نیست..! اون اوباش افغانستان (اشرف غنی) هم میگفت،اب بجایی نفت! که کله پا شد رفت !
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۰۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
عراق کی زبون داشت که حالا داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
توی این عکس طفل معصوم وهمه آنها حق داره که هوای سالم داشته باشن
مسئولین کجایید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
خوراک چندتا پهباد به قلب سدهای مزدور صیهونیستی
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۵:۰۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
ترکیه در کشور خودش سد ساخته ما حتی اعتراض کردیم
ولی ترکیه با عراق و سوریه بر سر حق آبه به توافق رسیده است
سال پیش به خاطر اعتراض ایران آب گیری سد متوقف شد
و از امسال آب گیری آغاز شد
این نه به مسولان فعلی اسبق و .... ربطی ندارد مردم ایران برای هر چیزی به ترکیه می روند تفریح ترکیه (خروج ارز )
خرید خانه هایی که الان نصف قیمت ارزش دارد (خروج دلار )
......
الان مسولین چه کنند به ترکیه حمله کنند شما حاضری برای حمله به ترکیه داوطلب بشوی
به اعتراض مسولان سال پیش گرد خاک نداشتیم مرحله آب گیری سد شهریور سال قبل بود است
بعد این متن خباثت ترکیه را می رساند بعضی ها خیلی قشنگ از روی این قضیه به بی عرضگی مسولان فعلی که حتی در زمان ساخت سد هم نبودداند می رسند
ساخت سد برای ده سال پیش است باید آن موقع اعترض می شد که نشد
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۵:۰۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
ترکیه الان به غیر فروش آب به اسرائیل از همین سدها چه پولی درمیاره !! اطراف سدها را میکنه گلستان و ویلا و .... و هجوم گردشگران خارجی و... !
اونوقته که پول ساخت سدها طی یکی دوسال درمیاد و بقیش همش سود خالص و منفعته !
کشورهای دیگه مثل عراق و... و خود ما نباید اجازه بدیم برای منفعت خودش کشورهای دیگه را نابود کنه ! مگه نابود کردن فقط با جنگ و سلاح و ... هستش ؟!
جنگ و سلاح و... فلاکت و بدبختی و گرسنگی و... میاره و کمبود آب بدتر از اون و بیشتر از اون ! چون جنگ بلاخره روزی تموم میشه ولی آب که نباشه وجلوشا گرفته باشن دیگه دائمیه !
مسئولان خودمون و کشورهای ذینفع یه همت کنند حتی شده به زور ، نگذارید ترکیه هر غلطی خواست بکنه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
چرا ما یاد نمی گیریم اردوغان یاد نمی گیریم دشت های لرستان از تشتگی می سوزند و آب کشکان و سیمره هرز می رود و شور می شود

شهروند کوهدشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
زیاده‌خواهی ترکیه + سکوت عراق = بی عرضه گی مسولان ما
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
این معادله اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
یه جور نوشتید عراق! .. عراق حال حاضر نوکر امریکاست ..! جرعت داشت کاری کنه! که جلوی میلیون ها بشکه که در روز،توسط امریکا به صورت قانونی دزدی میکرد رو میبرد! فکر کردی امریکا الان تویه عراق داره چه کار میکنه!؟ داره نفتش رو میبره و حالش رو میبره! برای همین که هرچی میزن تویه سرش ول کنش نیست! انتخابات هم همگی مسخره بازی..چون امریکا و غرب هرکی رو انتخاب کن،در نهایت همون. وباید براشون نوکری کنه!..
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۲:۵۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
اردوغان یکی از پلیدترین رئیس جمهور های دنیاست و بزودی ضربه خیلی از خیانت هاش رو میخوره،
غیر ممکنه رئیس جمهور کشوری در ذهن خودش،افکار ضد جمهوری اسلامی ایران رو داشته باشه و مصون از...بمانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
پست ترین بی شرفترین کثیف ترین رییس جمهور قرن اردوغان فراماسون هست.ناتوی غربی در منطقه.تمام طرحهای آمریکایی صهیونیستی رو تو منطقه اجرا میکنه.باید باهاش با زبان کفتار صحبت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
قدیما جنگ، جنگ نفت بود
الان جنگ، جنگ بر سر آب شده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
عثمانی همیشه خودخواه بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
این سدها رو باید با موشک بمباران کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۴:۵۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
با موشک بمباران کرد؟؟؟! باموشک موشک باران میکنند نه بمب باران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
راهی جز دست یابی به بمب اتم نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
خشکسالی و گرد خاک یک امر طبیعی است من نمی دونم چرا اینقدر روش منور میدند یک موقع خشکسالی می اید یک زمان بارندگی شدید میاید دولت که نمی تونه با اینها بجنگه مردم این همه ترسو بار نیارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
شما با مفاهیم تاب آوری، پایداری، اکولوژی، و هیدرولوژی کاملا غریبه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
به به ! با این حساب این بالا و پایین شدن قیمت دلار! و تروریست و نفوذهای که میان تویه کشور .. داعش و .. همگی امر طبیعی! حتا کرونا هم طبیعیه! .. برو بخواب کمتر نظر بده ..شاید عذاب اخرتت کمتر باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
عراق و ترکیه باید معامله پایا پای بکنن یعنی نفت و گاز بدن آب بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
مرد تاریخ ساز که این جمله رو گفت، الان با پول ها دزده شده تویه امارات خوابیده ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
رود دجله دیگه هیچ؟!
رود دجله رو بستند عثمانی های بی شرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
این گرد و خاکا چطور از رشته کوههای سر به فلک کشیده زاگرس و البرز رد میشن ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
همون طوری که ابر و باد و هوا رد میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
با فناوری خیلی پیشرفته! .. عجب جوکی سالی! البته این همش نیست! نفوذهای هاش در سازمان محیط زیست! بشدت در تلاش هستن،جنگل و درخت بلند قامت رو نابود کنن و اتش بزن (تابستان ها و ..) تا گردخاک با مشکلات کمتر رشد کنند و باعث نابودی مردم شوند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
دعوا نداره که
ترکیه رود دجله رو بسته درست
ماهم میتونیم رود کارون رو ببندیم تا آب از طرف ایران به عراق نره
قشنگ در عراق از بی آبی بمیرند و ریزگرد هم بیشتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
یعنی خود خود البانی نشین هستی! چطوری منفی رو بستی! اگر هکر نیستی! ..عراق که نوکر امریکاست! جرعتش نداره،بدون نظر امریکا و غرب کاری کنه! اگر می تونست کاری کنه،که جلویی میلیون بشکه در روز،که توسط امریکا دزده میشه،کاری میکرد!!.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
سلام پایان نامه کارشناسی ارشد من در مورد همین موضوع هست ولی چ فایده کنج کتابخانه داره خاک میخوره و کسی از راهکارهای ارائه شده استفاده نمیکنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
عراق صداش برای ایران بلنده،رفته از ایران بابت حقابه که اصلا بهش تعلق نمیگره به دیوان داوری لاهه شکایت کرده!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
عراق و همه کشورها فقط زورشون به ایران میرسه انقدر مسئولین بی سوادی داریم وقتی طالبان هم خودشون از مسئولین ایران بالاتر میدونند تا آخر داستان دیگه درک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
چه کسی الان در عراق پایگاه نظامی داره؟! امریکا و غرب! کی داره نفت عراق رو روزانه به صورت قانونی و رایگان میبره؟! امریکا و غرب! .. کی رئیس جمهور و .. در عراق تایین میکنه! ام ریکا و غرب .. پس کمتر چرت و پرت بگو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
بهترین کار اینه که از لب مرز یه تونل بزنیم زیر سدشون بکونیمش پنجاه پنجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
گفتنش راحته هیچ میدونی چه هزینه ای داره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
عجب سد عظیمی هستش مثل دریاست
بیخود نیست که خشک سالی در عراق به راه افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
ملحد همیشه کارش همینطوری..! برای نابودی انسان ها،همه کار میکنه ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
این رذل باید ازطرف چهار کشور روسیه عراق سوریه و ایران تحت فشار قرار گیردباید هماهنگی های لازم بین چهار کشور انجام وهشدار لازم صادر شده و در صورت نفهمیدن باید به عصر حجر برکردد سکوت فایده ای ندارد
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۰:۰۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
تو کشور خودمون میانکاله رو دارن نابود میکنن کسی حرف نمیزنه ، بعد شما چسبیدی به ترکیه؟
جایی که درخت ها رو قطع میکنن تا به معادن دست پیدا کنن ، جایی که اراضی ملی رو بذل و بخشش میکنن و ... .
جایی که مردمش برای مسافرت هجوم میارن شمال کشور ،حتی تو مراکز اقامتی نمیمونن و چادر میزنن ولی پیش خودشون فکر میکنن اقتصاد شمال کشور از گردشگریه و وقتی ازشون کوچکترین خواسته یعنی نریختن زباله در سطح شهر و معابر رو داری با بدترین نحو ممکن رفتار میکنن و جوری طلبکارن انگار مال پدرشونه.
معلومه آخر و عاقبت همچین کشوری همین میشه، جایی که منفعت شخصی به منفعت ملی برتری پیدا میکنه باید هم انتظار این رو داشته باشیم رو به نابودی بره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
استاد ارجمند! ظاهرا خوابیدها! ایشون دشمن هستن! ملحد و بی دین هستن! همونی که اگر اومدن داخل کشور،ردیف ردیف سر میبرن و ادم میکشن! .. اگر نمی دونید ملحیدن و کفار و منافق کی هاستن،پس به جنگ جهانی نگاه کنید ..
Germany
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
با چن تا موشک این سد تخریب کنید
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۴۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
یه چندتا کلیپ در فضای مجازی مال اونطرف مرزهای خاکی ایران دیدیم که زمانی که باد با سرعت بالا شروع می کند به وزیدن به طرف ایران اسلامی عزیزمان قبلش هواشناسی اونطرف مرزیها بهشون خبر می دهد که مثلا فردا در فلان مناطق مرزی نزدیک مرز ایران باد با سرعت بالا شروع به وزیدن می کند دشمنان ایران اسلامی و باجگیران از ایران اسلامی هم شاهده کردیم یه 500 یا 600 دستگاه شبیه تراکتور که خاکهای شنی بیابانها رو به درون دستگاه می کشیدند مثل جارو برقی در فواصل معینی ردیف کرده بودند و با قدرت شدت فرآوانی این شن خاکها را به طرف آسمان پرتاب می کردند و با سرعت باد در هوا پراکنده می شدند و به طرف ایران اسلامی با سرعت می آمدند به غیر از عامل طبیعی که وجود دارد عامل مصنوعی تولید دست بشر هم را هم حرامیان باجگیران تروریست تولید کردند که باید ایران اسلامی این موارد را به سرعت شناسایی کند در آن طرف مرزها و این مجرمین جنایتکاران رو به ایران اسلامی آورده و در قوه قضائیه ایران محاکمه جانانشون کنند تا هر غلطی دلشون خواست اونطرف مرزها بر علیه ملت ایران اسلامی نتوانند بکنن چه در مرزهای شرقی از شمالش تا جنوبش و چه در مرزهای غربی از شمالش تا جنوبش و دولت مردان باید اقدامات لازم را مبذول دارند اگر نیاز به مانش پاشی و بوته کاری هست همه دولتها باید متعهد شوند به اینکار محیط زیستی و اگر هم دستهای تولید گران گردغبار ریزگردهای مصنوعی هم در کار است باید بگیرنشان به اشد مجازات کیفری اسلامی برساننشون . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه مردمی .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
ایران اسلامی رو خوب اومدی برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
برادر تو اسرائیل فارسی 40 سال پیش رو دارن آموزش میدن بهتون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
شعر نگو بیا پایین ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
نه دوست عزیز.این تصاویر مربوط به کشور برزیل هست.
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۲:۲۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
یعنی آخرشی خدایی، اونی که شما دیدی واسه کشوره برزیله دیشب هم داشت از تلویزیون پخش میکرد، بعدشم اگه همچین کاری هم بکنن دیگه 1000 کیلومتر که جواب نمیده که برسه به تهران و خراسان استاد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۳۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
به چه روزی افتادیم. اون از نحوه برخورد کشورای عربی حاشیه خلیج فارس تو زمینه های نام خلیج و برخورد با زائران ایرانی و غیره ... این از ترکیه و عراق با نادیده گرفتن حق ایران اون از افغانستان که حق آبه مارو نمیده. چرا کسی چیزی نمیگه بهشون؟ چه بر سر ایران اومده؟انگار هیشکی از ایران حسابی نمیبره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
نمی خواد نگران باشی. مسئله مربوط به خود ایران اسلامی. به خارجی ها مربوط نیست.
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
زیاده‌خواهی ترکیه + سکوت عراق+بی عرضه گی مسئولین ایران = گرد و غبار در ایران تازه نفت وگاز شمال رو هم روسیه برداشته و به ماچیزی نمیده ما هم راضی هستیم به رضای خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
مثلا خواستی یه چیز خفن تر بگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
ببخشید،حالا امریکا و غرب چی شد؟! خودتی عمو.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
ایا نمیشه اینطور تصور کرد که مثلا یکی از گروهای فعال داخلی از سمت عراق و سوریه به دلیل مشکلات با دولت ترکیه ترقه بازی های طبقه بندی شده روی سازه ها سدها داشته باشن. یه حرف از بزرگان وجود داره تخریب خیلی خیلی آسون تر از ساخته . چنتا شکاف درست و حسابی رو سازه می تونه پروژه رو تا ماها و بعضا سال ها به عقب بندازه.مگه نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
فیلم زیاد میبینی ؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
ایا نمیشه اینطور تصور کرد که مثلا یکی از گروهای فعال داخلی از سمت عراق و سوریه به دلیل مشکلات با دولت ترکیه ترقه بازی های طبقه بندی شده روی سازه ها سدها داشته باشن. یه حرف از بزرگان وجود داره تخریب خیلی خیلی آسون تر از ساخته . چنتا شکاف درست و حسابی رو سازه می تونه پروژه رو تا ماها و بعضا سال ها به عقب بندازه.مگه نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
اول دیپلماسی و اگر جواب نداد،
شناسایی افرادی از اتباع خود ترکیه که از اردغان متنفرن (ترجیحا کسانی که اردوغان بنحوی از اعضای خانواده شون کسی رو از بین برده باشه یا گروه های وابسته به اردوغان)
شستشوی مغزی و بعد آموزش های انتحاری تحت پوشش کارگر خدماتی سد یا تعمیرکار و...
و در آخر فرستادن این افراد به داخل مجموعه های سد و نیروگاه برق و فرودگاه در چندین نقطه از کشور و اجرای عملیات خرابکارانه
بهترین روش برای تخریب سد همون بود که یه عزیزی دیروز گفت
سوراخ کردن ٢٠ الی ٣٠ نقطه از سد به طول ٢ متر و به قطر ۵ سانتی متر و تزریق ماده شیمیایی کتراک (٢۴ ساعت بعد بتن سد هرچقدرم محکم باشه از هم جر میخوره)
این کار باید زمانی انجام بشه که سد تازه میخواد آبگیری کنه وگرنه تعدادی از استان‌های غربی مون میرن زیر آب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
چه خفن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
ناشناس ١٠:١۶ عزیز
چاره ای جز این نیست. نمیشه دست رو دست گذاشت و نابودی ایران رو به نظاره نشست. ترکیه دشمن واقعی ایران در منطقه هست حتی بدتر از اعراب و با عضویت در ناتو و اتحاد با اسرائیل به خیال خودش حاشیه امنی برای خودش ایجاد کرده و کسی زورش بهش نمیرسه. دیپلماسی جواب نخواهد داد و عردوغان نیاز به یک گوشمالی حسابی داره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۴۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
مشکل اینجاست که ما می خواهیم با تذکر ارشادی دنیا را درست کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
فیلم زیاد می بینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
حالا دیدید هیچی خیر برکت محیط زیست نمیشه
حالا برید تند تند پتروشیمی بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
انگار پتروشیمی ها ما بدجوری به شما خارجی فشار اورده! بعدش داره میگه دیگه،رژیم ترکیه اب رو بسته،چون نوکر غربی هاست! اگرم بخواد سر صدا کنه،لیرره دوباره میکشن بالا اقتصادش رو نابود میکن.. نوکر دیگه،کلی ازش اتو دارن .. گذاشتن برای اینجور کارها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
هرکی هرکاری دلش میخواد با ایران میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
مسئولین بی عرضه با کلی هارت وپورت الکی.نتیجه میشه همین.از اون طرف ورود بی در وپیکر اتباع ومهاجرین،از این طرف ورود ریزگرد والودگی وگرد وخاک؟ جنگلها ومراتع رو هم که کله گنده ها دارن میبلعندخدایاگناه ما این وسط چی بود که اینجا به دنیا اومدیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
مرگ برترکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
اینو خوب اومدی از این هفته باید به برنامه اضافه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
این سدها باید ویران بشن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
البته اول باید از آب خالی بشن و بعد ویران کرد چون سیل وحشتناکی رو درست می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
فقط تخریب سدهای ترکیه
Iran (Islamic Republic of)
را
۰۸:۳۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
اردوغان یه گوش مالی حسابی لازم داره!
Iran (Islamic Republic of)
اردوغان
۰۸:۵۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
مگه زورت میرسه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
یک جلسه مشترک در سطح سران با حضور ایران و عراق و سوریه و ترکیه باید درمورد این موضوع برگزار بشه.تا اهرم فشار به ترکیه وارد نشه دست بردار نیس.رقیب قدری هم در منطقه نداره که بهش گوش کنه پس تا بخواد فشار میاره.اگر ایران و عراق و سوریه از نظر اقتصادی سیاسی نظامی در سطح ترکیه بودن این مشکلات پیش نمیومد.هرکی زورش بیشتره دزدی و ظلمشم بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
خوشبحال ترکیه.۳ تا رقیب و همسایه داره ۳ تاشونم بدبخت و بیچاره و یتیم و بی صاحب.هربلایی دلش میخواد سرشون میاره.ایران و عراق و سوریه.همه یا گرفتار جنگن یا شورش داخلی یا ورود بانوان به ورزشگاه.تا همینجا هم اگر ترکیه نصف ایرانو نگرفته خودش یاا.... داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
تاریخ مشخص کرده که درخت عراقی ها سایه نداره و بستن آب کار همیشگی آنهاست به این جمعات اعتماد و اعتباری نیست
اینا کسایی بودن که آب را بر روی اهل بیت پیامبر(ص) بستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
برادر من با حدیث و نقل قول از صدراسلام که نمیشه استدلال کرد خدا شماهارو شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
مثل اینکه خودت بیماری
و ذره ای اعتقاد و ایمان نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
برادر آب را ترکیه بسته ترکیه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۲۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
امیدوارم این سد بشکنه و این آبدوغان رو آب ببره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
زیاده‌خواهی ترکیه + سکوت عراق + (بی‌عرضگی ایران به توان بینهایت ضربدر ادعا) = گرد و غبار در ایران + از بین بردن منابع طبیعی و محیط زیست + بیماری + فقر و فلاکت + ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
چقدر و چندبار نظر میدی!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
تا سال ۲۰۵۰ ساکنان ایران و عراق و سوریه باید به کشورهای دیگه مهاجرت کنن.از ابرقدرتی و امپراطوری هخامنشی و ساسانی به گدایی اردوغان افتادیم همش هم بخاطر بی عرضه گی حاکمان و پادشاهان قبلی
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
حاکمان فعلی چطور؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
و فعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
تركيه سدها رو در زمان حاكمان فعلي ساخته !!!!! چرا حرف الكي ميزني
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
نفس های اخرش.. چیزی به پایان رژیم ترکیه نمونده.. برخره یه روز اربابان غربی دوباره میخوان نوکرانشون رو گوشت مالی بدن ..! اونا که اکثر نژاد پرست هستن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
از دولتهای غربگدا و سرسپرده ترکیه وعراق هیچ توقعی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
چه ربطی به غربگدایی ترکیه داره؟داخل مغز شما ارزشی ها چیه؟خیلی کنجکاوم بدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
خودت و ناراحت نکن هیچی نیست تو مغزشون فقط یه سیم دوتا گوشاشون و بهم وصل کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
9:14 دقیق وصف حال خودت رو گفتی! و 9:29 کمتر فیلم بازی کن! رژیم ترکیه از همون اولش هم با غربی ها بود و بست! الان بشدت تمام عیار ازشون میترسه! که حتا حاضر شده،رئیس نجس اسرائیل رو بیاره ترکیه دست بوسی و خواهش التماس که کمکشون کنه،اقتصادش از اینکه هست داغون تر نشه!.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
متاسفانه سرشاخه های سه رود دجله و فرات و ارس در شرق ترکیه قرار گرفتن و ترکیه هم تا دلش میخواد سد میسازه.ایران که اولویتش حجاب و مبطلات روزه اس.عراق و سوریه هم هزاران گرفتاری و مشکل دارن که آب اخرشه و بهش فکر نمیکنن.
Iran (Islamic Republic of)
صیاد
۰۸:۱۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
به نظر می رسد که مهم تر از برجا با این کشورهای بی عرضه اروپایی که اختیاری از خودشون ندارن مگه اینکه کد خدا دستور بده، وزارت خارجه باید سریعا به این موضوع وارد بشه چرا که هوا رو به گرمی و تابستون میره و قطعا با این روند اوضاع بدتر میشه ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
ترکیه دنبال تهاتر کالاس.یعنی واردات نفت و گاز از ایران و عراق در ازای صادرات آب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
اون دوست نوکرش در افغانستان(امریکا و غرب) همین چرت پرت ها رو میگفت، که بعدش اونطوری سرنگون شد .
Iran (Islamic Republic of)
d
۰۸:۱۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
مسولین باید با دور اندیشی و حل مشکلات با ترکیه برخورد مناسبی داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
خب حالا این همه داستان گفتی و ما هم خواندیم الان باید چطوری حقمان را بگیریم آیا اهرم فشاری از ترکیه داریم به نظر من صادرات نفت و گاز را به ترکیه قطع کنید درست بشه.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
و مرگ ایرانیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
پس این دستگاهایی که در فضای مجازی در حال گرد و خاک کردن پخش می شود موضوعشان چیست و واقعیت دارد یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
این آب از عراق و سوریه رد میشه بعد میرسه به ترکیه
من که نگرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
برعکس گفتی
Iran (Islamic Republic of)
را
۰۸:۳۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
عزیز سرچشمه ی اب های دجله وفرات ترکیه هستش . که اون اومده سد زده و فراتو دجله کم اب شدن و زمین های کشاورزی هم بایر شده و گردو خاک زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۳۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
داداش من نقشه رو نگاه کن مشخصه که از کجا سرچشمه میگیره و به کجا میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
شما فکرتون بگذارید به اینکه تارموی کدوم زن بیرونه چکاردارید به گردوخاک
شما فقط به این فکر کنید که چجوری چوب تو آستین مردم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
چرت میگی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۳۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
از تار دیگه گذشته کلافش بیرونه خخخخخخ
الان اون که میگه خواهرا جوراب نازک نپوشید نظر میده
خخخخخخ
United States of America
علی
۰۷:۵۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
بجای نگاه کردن فکری باید برداشت برای این معضل
یا همکاری کنن یا 4 تا موشک از ایران بریزن رو دهانه سد شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
ترکیه از نظر قدرت نظامی ۵۰۰ برابر ایرانه اونوقت میشینه نگاه میکنه؟ما کلا ۴ تا موشک ساخت کره شمالی داریم که صدبرابر قویترشو عربستان و ترکیه و پاکستان دارن یکم شعور و سواد هم خوب چیزیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
حرف نزنی کسی نمیگه لالی. فکر کنم ارومم نمیگیگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
اقای ۸:۲۵ اولا ننگ تو سوادت دوما کجاش موشک های ما ساخت کرا شمالیه در ضمن ما از ترکیه قویتریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
اگر قدرت ترکیه 500 برابره! خوب چرا تویه سوریه شکست خورده تا الان! اگر اینقدر قوی چرا نمیاد کشور ما رو تصرف کنه! اها فهمیدم،با مرا و لوتی ..! (خخخ)
Iran (Islamic Republic of)
.
۰۱:۴۹ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
۸:۲۵ ما شعور داشته باشیم یا شما ؟
این کشور هایی که میگی در حال شکست هستن
یمن که هیچی نداشتش کاری کرد که عربستان درخواست صلح کنه.

یا نمیدونی یا ایرانی نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
لعنت بر این عراق که هرچی میکشیم از خیانت و بی عرضگی اوناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
عراق غربگرا،که آب خوردنشون هم با اجازه امریکا و غرب. وضعیت عراق امروز مثل قبل سال 1357 ایرانه،که همه چیز با اجازه امریکا و انگلیس و باقی لجن زارها دیگه بود . اگر حکومت همسو ما در عراق بود .. که الان بخش بزرگی از مشکلات حل شده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
این همش اثر بی کفایتی وبی لیاقتی مسئولین بی درد است.که جان مردم براشون دیگه هیچ اهمیتی ندارد .همین مسئولین وآقازاده هاشون همگی در ترکیه خانه وکاشانه دارند
وبه موقعه اش که بشه سر از آنجا در خواهند آورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
از ماست که بر ماست
ایرانی ها میرن ترکیه برا سرمایه گذاری هرچی پول از کشور خارج میشه میره تو جیب این اجنبی ها که این بلا رو سر ایران آوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
اگر ایرانیها به ترکیه میرند از بدبختی و نکبتی هست که سرتاسر ایران رو گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
تو ترکیه براشون پشکل میندازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
ناشناس 8:11 مردمی که برا تفریح میرن ترکیه چه چیزی تو ترکیه هست که تو ایران خودمون نیست؟
جز فقط لخت شدن کامل ترکیه چی داره
یه عده دارن برا شهوت بازی شون یه مملکت رو به باد میدن ، ملتی که شهوت پرست شد روزبروز اوضاعش بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
ایرانی نیست،وطن فروش و خائن هستن. به هرحال لیاقت و شآ نشون اینکه بر اونجا نوکری کن و صبح تا شب بی چون چرا کن، و برای همه چیز مالیت بدن و دیگه جرعت قر زدن هم ندارن .. چرا اونجا مثل اینجا نیست..!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
یه موشک بزن تو سد تا بشکنه
مردیم از تشنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
متاسفانه همه در خاورمیانه دنبال منافع خودشون هستن الا ایران
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۷:۴۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
ایران بی پدر مادر ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
سالها سکوت نتیجه داد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۴۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
فقط سکوت عراق؟ جمهوری اسلامی از ساخت این سد و عواقبش بی خبر بود؟ جمهوری اسلامی سکوت کرد چون برای دور زدن تحریم ها به ترکیه نیاز داشت و حالا چوبش رو مردم بینوا دارن میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
چی میگی ایران اختیاری نداره در سد سازی ترکیه دخالت کنه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۳۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
ایران باید عراق رو تحت فشار قرار بده
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۷:۳۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
بمب اتم میسازیم پروایی نداریم اب را میخاهیم چکار !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
چند عدد موشک سنگر شکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
لعنت بر اردوغان و لعنت بر صهیونیستهای در پشت پده های ترکیه اقلیم کردستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
یک گزارش هم درمورد اینکه همین کشورها گفتند ایران تا سال ۲۰۵۰دیگر قابل سکونت نیست هم انجام دهید و اینکه پیگیری کنید از مسئولین که در این مورد چکارهایی انجام داده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
منکه زنده نیستم ولی ازون دنیا میبینم چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
زنده نیستی نظر نده اینجا همه زنده هستن
بشین سر جات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
در داخل کشور حقابه کشاورزان که بابتش پول دادن به درستی پرداخت نمیشه و اب حوزه ابریز زاینده رود را به جاهای دیگه میبرن. حالا چطور انتظار دارین بقیه کشور ها به فکر ما باشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
بازمانده های روحانی کارشکنی میکنن ، الان آقای رئیس‌جمهور باید به فکر اینهم باشن. هرجاشو بگیره یه جاش میلنگه.. خدا لعنت کنه روحانی رو و حامیانش رو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
با اين شرايط واقعا كي به فكر بچه آوردن است...وقتي آينده اي مبهم داشته باشه...قطعا جنگ بر سر آب در جهان به وقوع ميپيوندد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
8:00 کافر همه رو به کیش خود پندارد! به هر روی گناهکارن چون گناه میکن همیشه افسرده هستن و احساس خاری و ذلت میکن.. اگر با منطق دروغین شما بود،که الان یمنی ها که تحت شدیدترین محاصره هستن،همی بی دین و ایمون و .. شده بودن. چرندگو راه شیطون!
Iran (Islamic Republic of)
.
۰۱:۵۲ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
برخی میگن رئیسی سواد نداره
اما همین آدم بی سواد بهتر از روحانی عمل کرد
اگه روحانی الان بود یورو ۴۰ هزار شده بود خخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
باز هم ایران که خود را قدر قدرت منطقه میداند و انساندوست،نتوانست کاری برای کشورمان انجام دهد هر کشوری هر بلائی میخواهد سر ایران میاورد و ایران ساکت نظاره گر میشود پس کو آن اهن و تولوپمون که با ساخت اسلحه و مهمات خودمان را به رخ دیگران میکشیم؟برای گرد و غبار و بی آبی کاری کنیم خوب،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
گرد و غبار از عراق و سوریه واردن وعربستان وارد ایران میشه
چی میگی تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
بابا تولوپمون....!
آخرین اخبار