یک کارشناس ارشد تغذیه به تشریح نکات ضروری تغذیه ویژه ماه مبارک رمضان جهت پیشگیری از مشکلات گوارشی پرداخت.

فرزاد بابایی گفت : در ماه رمضان نیاز است افراد بیش از هر زمان به رعایت نکات تغذیه‌ای جهت پیشگیری از مشکلات گوارشی توجه داشته باشند.

به گفته کارشناس ارشد تغذیه برخی افراد در این ماه جهت جلوگیری از احساس تشنگی و گرسنگی در طول مدت روزه، پرخوری و پرنوشی بسیاری در فاصله افطار تا سحر دارند که این کار تنها موجب آسیب رساندن به دستگاه گوارش می‌شود.

افرادی هستند که از فاصله افطار تا سحری بدون وقفه خوراکی و نوشیدنی مصرف می‌کنند که این کار در کنار آسیب‌های شدید به دستگاه گوارش از جمله بروز رفلاکس معده، سوءهاضمه و... موجب اختلال در یون‌های خون می‌شود.

این پرخوری و پرنوشی موجب اختلال در یون‌هایی مانند پتاسیم و سدیم شده که این امر اثرات منفی روی قلب، فشار خون و ... داشته و ممکن است افراد دچار تنگی نفس و یا حتی ایست تنفسی در خواب شوند.

در طول مدت ماه مبارک رمضان افراد باید به جای پرخوری و صرف بدون فاصله انواع خوراکی ها، سه وعده افطار، شام و سحری برای خود در نظر گرفته و در این سه وعده میزان مناسب مواد غذایی را مصرف کنند.

وعده سحری یکی از مهم‌ترین وعده‌ها در ماه مبارک رمضان است و توصیه می‌شود افراد در این وعده از خوردن غذا‌های چرب، شور، سنگین و پرادویه جدا خودداری کنند.

مصرف این نوع غذا‌ها و مصرف غذا‌های پرپروتئین مانند انواع گوشت‌ها و مصرف انواع مغز‌ها موجب تشدید تشنگی در طول روز می‌شود.

در این وعده همچنین باید از مصرف خوراکی‌های شیرین مانند زولبیا و بامیه خودداری کرد، چرا که مصرف این خوراکی‌ها موجب افزایش ترشح انسولین و به دنبال آن افت قند خون می‌شود و فرد دو تا سه ساعت پس از سحری دچار ضعف و گرسنگی می‌شود.

مصرف موادی مانند تخم شربتی و خاک شیر در این وعده توصیه نمی‌شود و بهتر است نوشیدنی تخم شربتی و خاک شیر وعده افطار صرف شود.

میوه و انواع سبزیجات در وعده سحری مصرف شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.