مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: روستا‌های قابلیت گازرسانی استان هزار و ۶۳۰ مورد می باشد که در حال حاضر هزار و ۴۷۹ روستای استان زیر پوشش گاز طبیعی قرار دارد.

احمد فعله‌گری گفت: گاز طبیعی پاک‌ترین و از لحاظ اقتصادی ارزان‌ترین و باصرفه‌ترین منبع برای تولید انرژی است و جایگزینی با سایر سوخت‌های فسیلی یکی از گام‌های بزرگ در جهت نیل به توسعه پایدار می‌باشد، به گونه‌ای که در ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع یکسان شرایط رفاهی برای آحاد مردم کشور نقش به سزایی را به همراه داشته است.

مدیر عامل شرکت گاز کردستان گفت: اکنون گازرسانی به نقاط دورافتاده و صعب العبور در دست اجرا است و با توجه به اینکه برای این کار لوله‌گذاری بیشتری نیاز است، لذا هزینه گازرسانی به این مناطق نیز بیشتر خواهد شد.

او می گوید: نهضت گازرسانی با مطالعات و ملاحظات اقتصادی در سال ۹۵ با جدیت آغاز شد و با تلاش بی وقفه کارکنان فداکار شرکت گاز استان تعداد روستا‌های گازدار را از ۹۹۵ مورد در سال ۱۳۹۵ تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ به ۱۴۷۹ روستای گازدار ارتقاء داده است.

فعله گری گفت: عملیات گازرسانی در ۶۹ روستای استان فعال است و مناقصه برای گازرسانی به ۷۷ روستا در دست اقدام بوده و به زودی پیمانکار اجرای این طرح‌ها نیز تعیین می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت گاز کردستان در حال حاضر ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری استان ۱۰۰ درصد است که ۳۲ شهر استان را در بر می‌گیرد.

او گفت: با گازدار شدن یک هزار و ۴۷۹ روستای استان از نعمت گاز طبیعی ضریب نفوذ گاز در جمعیت روستایی استان از مرز ۹۷/۵ درصد فراتر رفته است و به ضریب ۹۸ درصد چسبیده است که ۴۵ روستا فقط در دهه مبارک فجر سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسیده است.

فعله‌گری می گوید: با برخورداری بیش از ۹۸/۷ درصد از جمعیت استان کردستان از نعمت گاز طبیعی، فقط ۱/۳ درصد از مردم از نعمت گاز طبیعی محرومند که عمدتا روستا‌های دارای جمعیت زیر ۲۰ خانوار و برخی ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حاشیه شهر‌ها هستند.

گفتنی است؛ ۵۸۵ هزار مشترک گاز طبیعی در استان کردستان در تمام بخش‌های مسکونی، تجاری و صنعتی  وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.