فرماندار سلماس با اشاره به افزایش مساحت پهنه خشک شهرستان از دهه ۷۰ تاکنون، این امر را زنگ خطری جدی برای تصمیم سازان و متولیان بخش کشاورزی دانست و گفت: اجرای ۲۵ طرح ارتقای بهره‌وری آب به همین منظور تعریف و تدوین شده است.

کاظم غنی زاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب سلماس گفت: این طرح‌ها شامل سامانه آبیاری تحت فشار، اجرای استخر‌های ذخیره آب، انتقال آب، کشت محصولات نشائی و کشت‌های گلخانه‌ای است.

غنی زاده می گوید: ارتقای بهره وری از ۲ راه افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش مصرف آب در واحد سطح امکان پذیر خواهد بود که ضریب تعدیل در پروانه آب کشاورزی درشهرستان سلماس باید طی ۵ سال به ۲۵ درصد برسد.

او با اشاره به اینکه شهرستان سلماس با وجود بارش‌های خوب زمستانی، همچنان با کم آبی روبروست و هنوز این مشکل برطرف نشده، گفت: ناچار هستیم تا کشاورزی شهرستان را به سمت الگوی کشت کم آب طلب سوق دهیم و این امر باید برنامه ریزی دقیق شود.

فرماندار سلماس گفت: دهیاران باید با ایجاد زمینه‌ها و بستر‌های اجرای قوانین مربوط به آب و آموزش کشاورزان و روستاییان، در حفاظت از آن نقش محوری داشته باشند.

غنی زاده با اشاره به تجهیز ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد دریک به سیستم آبیاری مدرن گفت: مدیران و کارشناسان عضو این شورا موظف به اجرای مصوبه‌های شورای حفاظت از منابع آبی در حوزه مسوولیتی خود و افزایش ضریب سیستم آبیاری مدرن هستند تا شرایط مناسب برای حفاظت از منابع آبی در سلماس فراهم شود.

فرماندار سلماس گفت: یکی از محور‌های کاری و برنامه ریزی شورای آب مربوط به بخش کشاورزی و چاه‌های غیرمجاز است و جهاد کشاورزی و امور آب در سلماس به این مهم باید نگاه تخصصی داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.