امام جمعه شیراز گفت: هرچه دستگاه قضایی موفق‌تر عمل کند، انعکاس آن در جامعه سبب افزایش امنیت، آرامش و اطمینان مردم از اینکه حامی دارند، می‌شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار با اعضای شورای قضایی فارس گفت: دوره پر تلاشی در زمان ریاست آقای اژه‌ای در مجموعه قضایی کشور شروع شده و انسان حس می‌کند که بالاخره تحولی که در دستگاه قضایی مدنظر است و سندی برای آن تنظیم شده امروز دنبال اجرایی شدن آن هستند و تلاش‌ها هم نشانگر این نکته است.

او گفت: انسان برای هدفش زحمت می‌کشد و کار می‌کند، اما همه مسائل این عالم دست ما نیست و در این ماه رمضان باید از خدا بخواهیم آنچه که برای امت اسلامی و ملت ایران خیر است را خدا مقدر کند والا تلاش می‌کنیم، ولی می‌بینیم همه تلاش‌های ما با اینکه خالصانه بوده، چون نتیجه دست خداست به نتیجه نرسیده است.

به گفته امام جمعه شیراز، ما نسبت به آینده جهان نا امید نیستیم، اما دلمان می‌خواهد گاهی اوقات خودمان در نقشی که داریم قوی‌تر باشیم.

آیت‌الله دژکام گفت: امروز ملت مسلمان ایران تلاش می‌کند، اما آیا این تلاش منتهی به ظهور می‌شود؟ و ممکن است بداء پیش بیاید، بداء یعنی موردی در ظاهر دارد درست می‌شود، اما مقدر خدا چیز دیگری است و بعد از مدتی آنجور که می‌خواهیم، نمی‌شود.

به گفته او، این از عقاید شیعه است و حتی اهل سنت ما را در اعتقاد به بداء متهم می‌کنند که این عقیده غلطی است، ولی بداء جزء عقاید رسمی شیعه است.

نماینده ولی فقیه در فارس در بخش دیگری گفت: نگاه به داوری و قضاوت در عالم گاهی به سمت‌های دیگری رفته است. ما می‌دانیم که مسیر از جای دیگری باید بگذرد و خواست الهی چیز دیگری است.

آیت‌الله دژکام به مسئله قتل اشاره و گفت: در دنیا مجازات مرگ را زیر سوال برده‌اند و در عالم لیبرال مجازات مرگ را برداشته‌اند و استدلال‌هایی دارند و به جای مجازات مرگ زندان‌های طولانی مدت پیشنهاد داده‌اند و کشتن و قصاص را در مقابل کسی که کشته شده را غیر انسانی فرض کرده‌اند. البته اینکه به صلح و سازش و عفو بیانجامد یک پرونده قتل در قرآن مجاز شمرده شده است.

او گفت: نمی‌شود به طور کلی قصاص را تعطیل کرد، در دنیا هر طرف می‌روند زیاده روی می‌کنند. به عنوان مثال؛ یک زمانی لباس کشیشی پوشیده و در کانادا دانش آموزان مدارس کلیسا را کشتند و گور‌های دسته جمعی کشف شد و امروز از طرف دیگر افتاده‌اند و قصاص را غیر انسانی می‌دانند و در واقع هیچ کدام از روی عقل نیست و به خاطر جهل است.

امام جمعه شیراز گفت: حیات اجتماعی این است که قصاص باشد وگرنه انسان زورگو کار خلاف خود را انجام می‌دهد و در حرم امام رضا (ع) یک روحانی در یک محیط عبادی که انسانی‌ترین فضا است با قمه کشته می‌شود. حال اگر قصاص نشود هرج و مرج می‌شود و لذا قصاص باید باشد، اما در جایی که امکان صلح و سازش هست نیز نیکو است که صلح و سازش باشد.

آیت‌الله دژکام گفت: این رویکرد مسئول محترم قوه قضاییه نیز هست و اگرچه در مواردی جای عفو، صلح و سازش وجود دارد، اما در مقابل مسئله‌ای نظیر همان فردی که پرسنل نیروی انتظامی را به شهادت رساند باید تکلیف زود معلوم شود، چرا که با موارد خلاف امنیت شوخی نداریم و قصاص باید اجرایی شود.

او گفت: ما امروز در کشورمان یک مشکلی داریم که البته از نظر علمی باید پیمایش و پرونده‌ها باید بررسی علمی شود، اما چیزی که احساس می‌شود این است که ما در این بخش دعاوی حقوقی گاهی میبنیم مردم در یک مسئله‌ای گیر افتاده‌اند و معطل می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین با تاکید بر خود انتقادی گفت: باید از خودمان انتقاد کنیم تا روز قیامت راحت تری داشته باشیم و اگر انتقاد نکنیم، مردم هم با ما تعارف می‌کنند و خیال می‌کنیم که کارمان خیلی درست است و روز قیامت گیر می‌افتیم.

آیت‌الله دژکام می‌گوید: انتقاد از خود اشکالی ندارد چرا که تقوا برای ما به عنوان روحانی، به عنوان قاضی، به عنوان کسی که در مسائل اجتماعی مردم دخیل است ناظر به همین است که بالاخره خدا را در نظر بگیریم و مردم را معطل نکنیم تا گیر نیفتند.

او گفت: این یک وظیفه درون سازمانی است که باید پیگیری کنیم تا با حفظ لطافت کار فرهنگی افراد مجموعه وابسته به دستگاه قضایی از حیث اعتلای فرهنگی رشد پیدا کنند.

امام جمعه شیراز گفت: با توجه به سند نقشه مهندسی فرهنگی باید جلسه‌ای در خصوص مسائل فرهنگی مجموعه قضایی برگزار شود تا هم فکری‌هایی با هم داشته باشیم چا که هرچه همدلی در جامعه افزایش پیدا کند موفقیت نظام بیشتر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار