جهاد کشاورزی استان مرکزی از کشاورزان خواست برای مبارزه با سن مادر اقدام کنند.

قاسم قدمی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با هشدار نسبت به ریزش (تخم ریزی) سن گندم در مزارع استان مرکزی مواردی در این زمینه مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

اولین ریزش سن مادری در تاریخ ۱۴ اسفند در مزارع گندم روستای دشت مرکزی شهرستان ساوه بود و هفته جاری اکثر شهرستان‌ها ریزش سن را در مزارع غلات داریم.

با توجه به ریزش سن مادری در مزارع استان مرکزی کشاورزان در زمان مناسب برای مبارزه با سن مادر اقدام کنند.

به عقیده کارشناسان هفته آینده بهترین زمان مبارزه با سن مادری خواهد بود کما اینکه در دشت بخش مرکزی شهرستان ساوه بهترین زمان مبارزه هفته جاری است.

سم‌پاشی و مبارزه به‌موقع علیه آفت سن غلات در کنترل و مقابله با آن بسیار تعیین‌کننده است، به‌طوری‌که هر چه در مبارزه با سن مادر موفق‌تر عمل شود به همان میزان جمعیت سن پوره کمتر شده و عملیات مبارزه با پوره کاهش پیدا خواهد کرد.

عملیات پایش و رصد مزارع جهت تعیین نرم و زمان مبارزه توسط کارشناسان در حال انجام است تا در زمان مناسب عملیات مبارزه با سن مادری صورت پذیرد.

سطح مبارزه با آفت سن در سال گذشته حدود ۱۴۵ هزارهکتار است و کشاورزان از مزارع خود بازدید کرده و در صورت مشاهده سن در مزارع با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام به مبارزه کنند.

با توجه به افزایش دما طی روز‌های اخیر و ادامه این روند در روز‌های آتی همچنین نباریدن باران در استان مرکزی بر اساس پیش بینی هواشناسی، ریزش سن مادر در اکثر مزارع گندم استان با جمعیت بالا انجام خواهد شد.


زمان دقیق مبارزه با سن در مرحله سن مادر در کنترل و کاهش سن زدگی بسیار مهم است، عملیات مبارزه با سن مادر باید قبل از تخم‌ریزی انجام گیرد چراکه در غیر این صورت مبارزه و سم‌پاشی علیه آفت نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

سم‌پاشی بهتر است در ساعات اولیه صبح انجام‌گرفته و از سم‌پاشی در شرایط وزش باد خودداری شود، ضمن اینکه مشورت با کارشناسان امر، رعایت اصول ایمنی ازجمله استفاده از ماسک و لباس مناسب حین استفاده از سموم شیمیایی ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.