صلیب سرخ اعلام کرد که درگیری و تنش‌ها، تغییرات اقلیمی و افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت حدود یک چهارم آفریقایی‌ها را به سمت گرسنگی سوق می‌دهد.

دومینیک استیلهارت، مدیر عملیات جهانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: «وضعیت حاد ناامنی غذایی در بسیاری از کشور‌هایی که ما در آن‌ها کار می‌کنیم و مردم قبلاً تحت تأثیر درگیری‌های مسلحانه درآن‌ها قرار گرفته‌اند، در حال تبدیل شدن به شرایط قحطی است».

به گزارش رویترز، حدود ۳۴۶ میلیون نفر در آفریقا با ناامنی غذایی شدید مواجه هستند، به این معنی که احتمالاً گرسنگی را تجربه کرده‌اند. این رقم به معنای بدترین بحران از سال ۲۰۱۷ تاکنون بوده است. سال گذشته حدود ۲۸۶ میلیون نفر در آفریقا از ناامنی غذایی رنج می‌بردند.

دو سال درگیری در منطقه تیگرای در شمال اتیوپی، میلیون‌ها نفر را با شرایطی شبیه قحطی مواجه کرده و بحران گرسنگی را در مناطق مجاور ایجاد کرده است. شورش‌ها در بورکینافاسو، مالی و نیجریه ناامنی غذایی در غرب آفریقا را که اکنون با بدترین بحران غذایی تاریخ خود مواجه است، عمیق‌تر کرده است.

استیل هارت گفت که بسیاری از کشور‌هایی که درگیر جنگ هستند، از جمله کشور‌های سودان جنوبی و سومالی به شدت تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته اند. حدود ۹۰ درصد از سومالی در حال حاضر تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد.

مدیر صلیب سرخ گفت در عین حال، قیمت جهانی مواد غذایی و سوخت به طور ناگهانی افزایش یافته است که تا حدی به دلیل جنگ در اوکراین است. او گفت: «خواسته امروز ما واقعاً این است که توجه به وضعیت اسفبار مردم اوکراین - که البته وحشتناک است - نباید جهان را از نگاه کردن به بحران‌های دیگر باز دارد».

گفتنی است قیمت گندم که روسیه و اوکراین هر دو تولیدکنندگان اصلی آن هستند، از بالاترین رکورد آن در ماه گذشته کمی کاهش یافته، اما همچنان ۷۰ درصد بالاتر از آوریل ۲۰۲۱ باقی مانده است. قیمت ذرت و نفت نیز افزایش یافته است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرده است که اگر بارندگی‌های امسال محقق نشود، ۱.۴ میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوءتغذیه حاد خواهند شد. تنها در ماه فوریه، خشکسالی باعث مرگ ۶۵۰ هزار دام شد و تعداد زیادی از سومالیایی‌ها را که حیوانات برای آن‌ها درآمد و پس‌انداز بودند را با مشکلات جدی مواجه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار