معاون وزیر صمت گفت: در بسته رفع موانع تولید پیشنهاد شده تا سقف پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به ۱۲۰ درصد فروش سال گذشته بنگاه‌ها افزایش یابد که این عدد قبلا ۹۰ درصد بود.

سید مهدی نیازی معاون وزیر صمت در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ در خصوص جزئیات مصوبه رفع موانع تولید در ستاد اقتصادی دولت به سوالات زیر پاسخ داد:

در حوزه رفع موانع تولید وزارت صمت تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

نیازی: عمده موانع تولید در وزارت صمت نیست در بیرون از وزارتخانه است بنابراین  تعامل زیادی با دستگاه‌ها باید داشته باشیم. بخشی از موانع در داخل وزارتخانه شناسایی و رفع شده است.

چند اقدام مهم  از جمله حذف برخی امضا‌ها برای تعیین سهمیه‌ها در حوزه فلزات اساسی انجام گرفته است. در حوزه تولید برخی موانع به صدور مجوزها برمی گردد که با اجرای قانون درگاه ملی مجوز‌ها برخی از مشکلات حل می‌شود. چند مانع در حوزه تامین مواد اولیه وارداتی وجود داشت که شناسایی و رفع شده است. ثبت سابقه برای واردات مواد اولیه و کالا حذف شده است.

اصلاح ساختار وزارتخانه صمت از کار‌های بنیادی است که باعث می‌شود بسیاری از موانع تولید رفع شود و واحد‌های تولیدی با پنجره واحد ارائه خدمات مواجه شوند.

۳۰۰ مانع را در حوزه‌های مختلف شناسایی کردیم. برخی از این موانع در قالب بسته‌ای تهیه و به ستاد اقتصادی دولت ارجاع شد که در نهایت  بسته رفع موانع تولید تهیه و مصوب شده است. البته دولت تاکید دارد بسته‌های دیگر هم در این خصوص تهیه شود.

جزئیات بسته رفع موانع تولید را توضیح دهید.

نیازی: بسته رفع موانع تولید در پنج محور تامین مالی، تامین اجتماعی (بیمه)، مالیات، زیرساخت و تسهیل و بهبود محیط کسب و کار تقسیم بندی شده است.

پیش از این سقف اعتباری بنگاه ها برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش،  ۹۰ درصد فروش سال گذشته آنها بود، در این بسته پیشنهادی شده که اگر شورای ملی پول و اعتبار مصوب کند، تمام بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند ۱۲۰ درصد فروش سال گذشته خود را حد اعتباری در بانک برای سرمایه در گردش داشته باشند.

بحث رفع محدودیت مازاد وثایق تسهیلات گیرندگان یکی از چالش‌های جدی بود که جمع بندی و تصویب شد و تصویب نهایی آن در شورای پول و اعتبار صورت می‌گیرد.

بحث تحصیل ضمانت انتشار اوراق توسط شرکت‌ها کمک می‌کند دریافت تسهیلات از نقدینگی موجود تسهیل شود و از این ظرفیت خیلی خوب استفاده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار