ساخت پل زیرگذر سال ۱۳۸۵ در ورودی شهر خداجو برای حذف تقاطع راه آهن آغاز شد، اما نیمه تمام ماندن آن نه تنها مشکل اهالی را حل نکرده بلکه به مشکلات آنها افزوده است.
این مسیر محل تردد اهالی شهر خداجو و ۱۶ روستای منطقه با بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت است.
آقای پاشایی عضو شورای روستای بیانلوجه گفت: به خاطر اجرا نشدن این طرح همچنان خودروها از روی ریل راه آهن عبور میکنند.
تردد از روی ریل در ۱۵ سال گذشته موجب جان باختن ۳ نفر از اهالی روستاهای منطقه در این محدوده و تصادف قطار با دهها خودرو شده است.
جمع شدن آبهای سطحی، ریختن زباله و گردوخاک این طرح نیمه تمام، مشکلات بهداشتی شهرخداجو را دوچندان کرده است.
اجرای غیر فنی و کم عرض بودن این زیرگذر برای تردد خودروها عامل اصلی نیمه تمام ماندن این طرح است.
رهاشدن این طرح به این شکل منظر و زیبایی ورودی شهر خداجو را سال هاست که برهم زده است.
آقای محمدی از اهالی روستای احمدآباد گفت: به خاطر نیمه تمام ماندن این طرح باغداران و کشاورزان در جابجایی محصولات کشاورزی در فصل برداشت دچار مشکل هستند.
بخش زیادی از سیب مراغه در این منطقه تولید میشود و کامیون داران به خاطر ترافیک و تردد از روی ریل رغبتی برای جابجایی بار این مسیر ندارند.
آقای طوسی مدیرکل دفتر فنی استانداری آذربایجان شرقی گفت: این زیرگذر از ابتدا مشکل فنی داشته و از نظر مهندسی درست اجرا نشده است.
در سالهای گذشته اقداماتی برای اصلاح این طرح آغاز و اجرا شده، ولی به خاطر کمبود اعتبار نیمه تمام مانده است.
این طرح نیاز به اصلاح عرشه، دیوارهای جانبی و زیرسازی مسیر دارد و اجرای این اقدامات نیازمند تخصیص اعتبار است.
آقای اسدیان معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز گفت: برای تکمیل این طرح ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
کارهای زیربنایی و اساسی این طرح اجرا شده و تلاش خواهد شد اعتبار لازم برای این طرح نمیه تمام تامین شود.
بیش از ۱۰ درصد محصولات کشاورزی و باغی شهرستان مراغه به عنوان قطب تولید میوه استان در این مسیر تولید و روانه بازار میشود.