سیاوش آریا گفت: سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی در زمانی ناروشن به بهانههای پوچ و خیال انگیز یافتن گنج که هیچ وجود خارجی در میان سنگ و کوه ندارد، و در نزدیکی و چند متری سنگ نگاره ساسانی نامدار به سراب بهرام در شهر نورآباد پارس و در دامان کوه با پتک سنگها را شکسته و خرده سنگها را بر روی زمین رها کرده اند.
«سراب بهرام» سنگنگارهای بازمانده از دوران ساسانیان است که در کنار روستایی به همین نام قرار دارد.
موضوع سنگ نگاره سراب بهرام بر تخت نشستن پادشاه است که در ۲ سویش قرینه وار، ۲ تن از بزرگان و فرماندهان ساسانی فروتنانه در برابرش ایستادهاند.
او میگوید: با این همه، زمان تعرض به عرصه سنگ نگاره سراب بهرام روشن نیست، تنها میتوان از روی خرده سنگها فهمید که به گمان فراوان به تازگی رخ داده است؛ همچنین روشن نیست که آیا اداره کل میراث فرهنگی استان از این رخداد آگاهی دارند؟ و آیا مدیران میراث فرهنگی شهر نورآباد گزارش این دست اندازیها را به مرکز استان داده است.
به گفته کنشگر و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس، در بازدید پارسال خویش از این سنگ نگاره با چنین صحنهای روبه رو نبوده است و این آسیب مربوط به همین چند ماه گذشته است.
او گفت: سنگ نگاره ساسانی سراب بهرام، واپسین روزهای زیست خود را سپری میکند و نفسهایش به شماره افتاده است.
پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس گفت: یادگار ساسانیان در حال پاک شدن از چهره تاریخ است و سالهای سال در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی قرار گرفته و در گوشهای به حال خود رها شده و همچنان مورد بیمهری مدیران فرهنگی قرار دارد.
او گفت: کمبود بودجه و نیروی کار انگیزهای شده است که وزارت میراث فرهنگی نتواند بدرستی از یادمانهای تاریخی و فرهنگی پاسداری و نگهبانی کند و هرکدام از یادگارهای تاریخی در گوشهای به حال خود رها شده و درحال پاک شدن از چهره تاریخ است.
آریا میگوید: سوراخهای پدیدار شده بر روی این سنگ نگاره ارزشمند نیز، آن را به یادگار تاریخی برجای مانده از جنگ نزدیکترکرده است تا یادمانی باشکوه از روزگار ساسانیان.
او گفت: با این همه، نه تنها هیچگونه نگرش ویژهای به این یادگار نیاکانی بیمانند (منحصر به فرد) نشده است، بلکه هنوز این مجموعه مورد مطالعات باستان شناسان قرار نگرفته و حتی حریم و عرصه آن نیز روشن نشده است.
به گفته پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس، آسیبهای وارد شده به همراه عوامل طبیعی و بیولوژیکی (گُلسنگها) که با گذشت زمان پدیدار شده، بیشتر بخشها به ویژه چهره افراد تراشیده شده در این سنگ نگاره را نازیبا و زشت کرده است؛ به گونهای که دیگر هویت آنان آشکار نیست. رخنه روز افزون گل سنگها سبب ترک و شکافهایی در درون سنگ نگاره سراب بهرام شده و آسیبهای برگشت ناپذیری را برجای گذاشته است.