آمار‌های بانک مرکزی از افزایش ۳۰ درصدی مانده سپرده‌ها و ۳۳ درصدی مانده تسهیلات بانکی در ۹ ماهه ۱۴۰۰ است.

گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان آذر سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها حدود ۵ هزار و ۵۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان شده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل حدود یک هزار و ۵۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (۴۳.۶ درصد) و نسبت به پایان سال قبل حدود یک هزار و ۱۷۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان (۳۰.۴ درصد) افزایش نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید


بیش‌ترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با حدود مانده ۲ هزار و ۷۰۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان  و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است. مانده کل تسهیلات بالغ بر ۳ هزار و ۷۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل حدود یک هزار و ۱۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (۴۴.۶ درصد) و نسبت به پایان سال قبل حدود ۹۲۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان (۳۳.۱ درصد) افزایش داشته است.

بیش‌ترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با حدود مانده 2 هزار و 316 هزار و 700 میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد حدود 12 هزار و 900 میلیارد تومان است.

مانده کل تسهیلات نسبت به سال قبل ۴۴ درصد افزایش یافت

شایان ذکر است نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۷ درصد است که در پایان این ماه نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۰.۵ واحد درصد و نسبت به پایان سال قبل ۱.۵ واحد درصد افزایش یافته است. نسبت مذکور در استان تهران ۹۳.۹ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۹.۴ درصد است.

بانک مرکزی تاکید کرده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آن‌ها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

مانده کل تسهیلات نسبت به سال قبل ۴۴ درصد افزایش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار