روسیه با آژانس‌های فضایی غربی تا زمان لغو تحریم‌ها همکاری نمی‌کند

رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه به تازگی از تحریم‌های غیرقانونی غربی‌ها بر علیه این کشور انتقاد کرد.

Roscosmos (سازمان فضایی فدرال روسیه) همکاری با ناسا و سایر آژانس‌های فضایی غربی در ایستگاه فضایی بین المللی را متوقف خواهد کرد. دیمیتری روگوزین، مدیر سازمان فضایی فدرال روسیه تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که همکاری عادی بین آژانس فضایی و همتایان غربی آن‌ها تنها پس از لغو این تحریم‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

بر اساس گزارش انگجت، روگوزین در توییتی که توسط رویترز هم بازتاب داده شد نوشت: «هدف از تحریم‌ها از بین بردن اقتصاد روسیه، درگیر کردن مردم ما با ناامیدی و گرسنگی و به زانو در آوردن کشور ما است. واضح است که آن‌ها موفق نخواهند شد، اما نیت آن‌ها روشن است.»

او معتقد است احیای روابط عادی بین شرکا در ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر پروژه‌ها تنها با رفع کامل و بدون قید و شرط تحریم‌های غیرقانونی امکان‌پذیر خواهد بود.

توئیتر

روگوزین می‌گوید سازمان فضایی فدرال روسیه پیشنهاد‌هایی برای پایان دادن به کار خود با ناسا و سایر آژانس‌های فضایی بین المللی به مقامات روسیه ارائه خواهد کرد. مشخص نیست که این تصمیم چه تاثیری بر ایستگاه فضایی بین المللی که معتلق به هیچ کشوری نیست و حاصل تلاش‌های بین چند کشور است تأثیر خواهد گذاشت. آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، کانادا و ژاپن این ایستگاه را از طریق قرارداد همکاری بین کشور‌ها اداره می‌کنند. با این حال حضور روسیه برای ایستگاه فضایی بین المللی بسیار حیاتی است، زیرا بخش مداری روسیه کنترل هدایت کل ایستگاه را بر عهده دارد.

آمریکا و بسیاری از کشور‌های دیگر پس از درگیری نظامی روسیه و اوکراین تحریم‌های سختی را علیه روسیه اعمال کردند. تعدادی از این تحریم‌ها باعث شده است که مردم روسیه به طور متوسط به بسیاری از خدماتی از جمله Apple Pay و Google Pay که سازنده آن‌ها غربی‌ها هستند دسترسی نداشته باشند. همچنین در پی این تحریم‌ها کسب درآمد‌ها از پلتفرم‌های بازار آنلاین برای کسب‌وکار‌های روسی دشوار شده است.


بیشتر بخوانید


ایستگاه فضایی اولین برنامه فضایی مشترکی نیست که آینده آن به دلیل افزایش تنش‌ها بین غرب و روسیه در ابهام قرار گرفته است. در ماه مارس بود که سازمان فضایی روسیه اعلام کرد که ماهواره‌های اینترنتی OneWeb را تا زمانی که دولت بریتانیا سهام خود را در این شرکت نفروشد آن را به فضا منتقل نخواهد کرد. در همان ماه، آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که ماموریت مشترک خود با روسیه به نام اگزومارس را به حالت تعلیق در آورده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار