بنابر اعلام یک رسانه صهیونیستی از زمان کودتای نظامی اکتبر گذشته در سودان دست کم دو گزارش از سفر هیئت‌های صهیونیستی به این کشور منتشر شده است.

شبکه تلویزیونی «کان ۱۱ نیوز» به نقل از مقامات سودانی نوشت: این هفته یک هیئت امنیتی اسرائیلی مخفیانه به خارطوم، پایتخت سودان، سفر و با مقامات نظامی به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان دیدار کرد.

از زمان کودتای نظامی اکتبر گذشته در این کشور دست کم دو گزارش از سفر هیئت‌های اسرائیلی به سودان منشر شده است.

البرهان به تازگی گفته است که دیدار‌های مقامات سودانی و اسرائیلی بخشی از همکاری امنیتی و اطلاعاتی است و ماهیت سیاسی ندارد.
او گفته است «سفر‌های مقامات سودانی به اسرائیل که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی انجام داده اند... موجب شد تا بتوانیم هسته‌های تروریستی در سودان را خنثی کنیم». او تاکید کرد که هیچ مقام سیاسی ارشدی در هیچ هیئت اعزامی به اسرائیل حضور نداشته است.
البرهان این سفر‌ها را «مشروع» خواند و گفت که همکاری‌های امنیتی «در خدمت منافع کشور است» و به حفظ امنیت سودان و منطقه کمک می‌کند.

سودان سومین کشور عربی است که پس از امارات و بحرین به عنوان بخشی از پیمان ابراهیم که با میانجی گری دولت ترامپ در اکتبر ۲۰۲۰ منعقد شد، روابط خود را با اسرائیل عادی کرد. توافق میان اسرائیل و سودان چند روز پس از آن اعلام شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، نام سودان را به طور رسمی از فهرست کشور‌های حامی و تامین کننده مالی تروریسم حذف کرد. با وجود این توافق، هنوز هیچ گامی برای عادی سازی کامل روابط میان اسرائیل و سودان برداشته نشده است.

در ماه سپتامبر، مریم صدیق المهدی، وزیر امور خارجه سودان، توافق عادی سازی روابط میان کشورش و اسرائیل را کم اهمیت جلوه داد و در مصاحبه‌ای به نشنال گفت که اسرائیل به این زودی امکان گشایش سفارت خود در خارطوم را نخواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار