آغاز آتش‌بس میان یمن و ائتلاف متجاوز

آتش‌بس میان دولت صنعا و ائتلاف سعودی وارد فاز اجرایی شده است.

شبکه المیادین به نقل از مقامات یمن از اجرایی شدن آتش بس در این کشور خبر داد. گفته می‌شود آتش بس یمن ساعت ۷ عصر به وقت محلی شروع شده و قابل تمدید است.

پس از تلاش‌های متعدد ناموفق برای ایجاد صلح در کشور، یمنی‌ها این بار محتاطانه از خبر آتش بس استقبال کرده اند. آتش بس دو ماهه که مصادف با آغاز ماه رمضان است، اولین آتش بس هماهنگ در سال‌های اخیر است.

توافق بین نیرو‌های یمنی و ائتلاف متجاوز شامل توقف عملیات نظامی تهاجمی از جمله حملات برون مرزی می‌شود و همچنین اجازه واردات سوخت به مناطق تحت کنترل انصارالله و برخی پرواز‌های تجاری از صنعا را می‌دهد.

هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در این باره ادعا کرد: «هدف از این آتش‌بس این است که به یمنی‌ها استراحت لازم برای رهایی از خشونت، رنج و از همه مهم‌تر، امید به پایان دادن این درگیری را بدهد. آتش‌بس باید رعایت شود و همانطور که قبلاً گفته‌ام، پایان دادن به این جنگ ضروری است. پس از هفت سال درگیری، مذاکره‌کنندگان باید کار سخت و ضروری را برای دستیابی به مصالحه‌های سیاسی انجام دهند که می‌تواند آینده صلح پایداری را برای همه مردم یمن به ارمغان آورد».

مقامات بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران از این آتش‌بس استقبال کرده اند.

ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان از مارس ۲۰۱۵ مداخله نظامی خود در خاک یمن را آغاز کرده و دریا‌ها و حریم هوایی یمن را کنترل می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار