مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از آغاز و اجرای طرح مدیریت کوچ بهاره در ۱۷ گلوگاه استان برای جلوگیری از ورود دام به مراتع خبر داد.

محمدعلی کاظمی گفت: طرح ملی مدیریت کوچ بهاره عشایر در استان‌های زاگرسی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز شده است که این برنامه در ۱۷ گلوگاه استان تا ۳۰ اردیبهشت اجرا خواهد شد.

او هدف از اجرای طرح مدیریت کوچ را حفظ مراتع و پوشش گیاهی و جلوگیری از چرای زودرس دام برشمرد و گفت: فصل چرای دام براساس پروانه‌هایی که صادر شده از خرداد آغاز خواهد شد و پیش از آن به دلیل اینکه مراتع هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است و با ورود دام خاک و گیاهان یکساله آسیب می‌بیند، با اجرای این طرح از ورود زودهنگام دام از استان‌های جنوبی و مراتع قشلاقی به مراتع ییلاقی استان اصفهان (در غرب و جنوب استان) تا پایان اردیبهشت جلوگیری می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۶ هزار خانوار عشایر بختیاری و قشقایی کوچ رو از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان و بوشهر به مناطق ییلاقی اصفهان وارد شوند.

کاظمی می‌گوید ۱۵۰ نیروی رسمی و قراردادی در ۱۷ پاسگاه ثابت در شهرستان‌ها و گلوگاه‌های استان و ۳۴ اکیپ سیار در طرح مدیریت کوچ بهاره امسال ۲۴ ساعته در سه شیفت فعالیت می‌کنند تا اگر دامی به مراتع وارد شود، آن‌ها را خارج کرده و به مبدا بازگردانند.

به گفته او ورود دام به مراتع ییلاقی از خرداد تا پایان شهریور مجاز است و دامدارانی که دارای پروانه چرا و طرح مرتعداری باشند می‌توانند از مراتع بهره‌برداری کنند؛ همچنین در مراتع قشلاقی استان نیز از ابتدای آذر تا پایان فروردین امکان ورود دام و بهره برداری وجود دارد و اگر دامدارانی خارج از فصل وارد مراتع شوند به عنوان تخلف از پروانه چرا محسوب می‌شود و ضمن ممانعت از ورود دام طبق قانون موظف به تشکیل پرونده آنان به مراجع قضائی و اعمال جریمه هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: دامداران نباید پیش از فصل چرا به سمت مراتع ییلاقی حرکت کنند و با توجه به اینکه ورود دام و قرق شکنی زودهنگام مراتع موجب هزینه‌هایی برای آنان خواهد شد، دامداران لازم است که این مهم را رعایت کنند ضمن اینکه از استان‌های مبدا نیز انتظار می‌رود از خروج دام به سمت استان‌های ییلاقی هم اکنون ممانعت کنند.


منبع:مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار