اردوغان: خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین هستیم

رئیس جمهور ترکیه گفت توقف تراژدی جنگ بین مسکو و کی‌یف در اوکراین به عهده هر دو طرف است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیش از آغاز مذاکرات بین روسیه و اوکراین که این بار در استانبول برگزار می شود،گفت: پیشرفت در مذاکرات میان مذاکره‌کنندگان روسیه و اوکراین، راه را برای دیدار رهبران دو کشور هموار می‌کند.

اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی برای مذاکره کنندگان در استانبول گفت:  زمان مذاکرات برای به دست آوردن نتایج ملموس فرا رسیده است. خواستار آتش بس فوری هستیم و توقف این تراژدی به عهده هر دو طرف است.

او گفت: تلاش‌های صادقانه‌ای در همه سطوح انجام داده‌ایم تا این درگیری را که وارد هفته پنجم شده متوقف کنیم. در جریان این مذاکرات می توان راه حلی پیدا کرد که منافع همه طرف ها را تضمین کند و من مطمئن هستم که طرفین در این راستا تلاش خواهند کرد.

خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) از آغاز مذاکرات مستقیم بین هیئت‌های مذاکره کننده روس و اوکراینی در استانبول ترکیه خبر داد. بنا بر اعلام این خبرگزاری این نشست کمی پس از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی آغاز شد.

مذاکرات آتش بس بین روسیه و اوکراین تا کنون در چندین مرحله و در مکان‌های گوناگون برگزار شده است. تا کنون این مذاکرات نتیجه جدی و مثبتی نداشته است. رئیس جمهور اوکراین می‌گوید این مذاکرات در طول زمان واقع گرایانه‌تر شده، اما هنوز برای رسیدن به نتیجه واقعی زمان لازم است.

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال ادعا کرده است مالک باشگاه چلسی چند هفته پیش، پس از جلسه‌ای در کی‌یف، پایتخت اوکراین مسموم شده است. منابع به این روزنامه گفته اند که پس از مذاکرات آتش‌بس در کی‌یف، آبراموویچ روس و همچنین دو عضو ارشد تیم اوکراینی علائمی از جمله قرمزی چشم، ریزش اشک همراه با درد و همچنین پوسته شدن پوست صورت و دست‌هایشان را نشان دادند.

همچنین گاردین مدعی شده منبعی به این نشریه اعلام کرده آبراموویچ به مدت چند ساعت بینایی خود را از دست داده و در بیمارستانی در ترکیه تحت درمان قرار گرفته است. گفته می‌شود آبراموویچ به دعوت اوکراین برای تسریع روند صلح به مذاکرات پیوسته است.

تحلیلگران ژورنال تحقیقاتی بلینگ کت نیز تأیید کردند که سه عضو هیئت مذاکره کننده از جمله آبراموویچ که در مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه در ۳ مارس شرکت کردند، «علائمی مطابق با مسمومیت با سلاح‌های شیمیایی» را تجربه کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۰۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
ترکیه پهباد به اکراین داده. بعد دم از صلح میزنه؟ اردغان قاطی کرده. از همه طرف میخوره هم از خورجین و هم از توبره .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
ولی آمریکا خواهان ادامه جنگ و خونریزی و قتل و کشتاره چون ذاتش کثیف و شیطانیه
آخرین اخبار