معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از تداوم روند نظارت بر وضعیت بازار و کنترل قیمت اقلام اساسی در آستانه ماه مبارک رمضان خبر داد.

بهزاد باباخانی در جلسه اقدام مشترک تنظیم بازار استان، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت و هوشمندی چندین سال است که به بحث اقتصاد و تولید توجه ویژه دارند که ناشی از اهمیت این مقوله در رشد و تعالی ایران اسلامی و در زندگی مردم دارد.

به گفته باباخانی، روند بهبود سازوکار‌های کنترل قیمت‌ها و هوشمند سازی نظارت‌ها براساس ابزار‌ها و سیاست‌های تنظیم بازار از تولید تا توزیع را راهبردی موثر برای تحقق اهداف است.

در ایام پیش رو و در آستانه ماه مبارک رمضان دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد باید با انسجام و یکپارچگی درعرصه مدیریت بازار فعالیت و نقش آفرینی فعالانه داشته باشند، بگونه‌ای که آرامش در بازار حاکم باشد.

 روند کنونی نظارت بر بازار به صورت دقیق و مستمر با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان تداوم خواهد داشت تا قیمت کالا‌های ضروری و اقلام پرمصرف سبد خانوار افزایش نداشته باشد.

 تعادل عرضه و تقاضا منجر به تنظیم بازار می‌شود و تقویت بخش تولید به تنظیم بازار و در نهایت کنترل تورم کمک می‌کند.

توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان در تنظیم بازار بسیار مهم است و با ابزار دانش می‌توان با هوشمندسازی توزیع و نظارت بر اقلام و کالا‌ها با دقت بیشتری بر بازار کنترل داشت.

 در این نشست آخرین وضعیت تغییرات قیمت‌ها در بازار بر اساس گزارش دستگاه‌های اجرایی بررسی شد.

باباخانی گفت: با وجود پیک مصرف و افزایش تقاضا در ایام پایان سال، در مجموع وضعیت بازار با آرامش نسبی همراه بوده و البته نظارت‌ها در مقطع فعلی نیز به صورت میدانی افزایش خواهد یافت.

 نظارت بر زنجیره تأمین راهبردی اساسی برای تنظیم بازار است و نباید بازرسی به انتهای زنجیره تولید و توزیع یعنی خُرده فروش‌ها محدود شود و باید این نظارت‌ها از مرحله تولید شروع و عرضه و توزیع را نیز شامل شود.

به گفته باباخانی، حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای دانش بنیان و کسب و کار‌های نوپا و دانش محور در اولویت برنامه‌های اقتصادی استان در سال جاری است.

باباخانی گفت: نهادینه سازی اقتصاد دانش بنیان راهکار اصلی توسعه پایدار و ایجاد اشتغالزایی با رویکرد کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و بهره مندی از دانش فنی در تولید کالا و خدمات است و بر این اساس تجاری سازی ایده‌های خلاقانه را تسهیل خواهیم کرد و با حمایت از پارک علم و فناوری می‌توانیم در معرفی محصولات به بازار‌ها کسب و کار‌های دانش محور را حمایت کنیم.

باید در تمامی بخش‌ها به دنبال رفع خلاء‌های تولید در استان باشیم و با آینده نگری و برنامه ریزی دقیق بر شیوه تولید برخی کالا‌ها و اقلام نظارت هوشمند و مستمر داشته باشیم تا ضمن مدیریت تقاضا امکان تولید محصول در فصل مناسب برای تنظیم بازار فراهم شود.

دستگاه‌های ذیربط وظیفه دارند در راستای هوشمندسازی شبکه‌های توزیع و نظارت بر کالا‌ها با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده و اقدامات و برنامه‌های خود را دنبال کنند.

به گفته وی، توجه به برنامه ریزی آینده نگرانه برای تامین به موقع کالا‌های اساسی و همچنین توجه به قیمت گذاری کالا‌ها و نظارت دقیق بر کشتارگاه‌ها نیز مورد تاکید قرار داد.

برای تامین کالا‌های اساسی در چند روز باقیمانده ایام نوروز و همچنین در ماه مبارک رمضان نباید مشکلی وجود داشته باشد و با توجه به تلاش‌ها و اقداماتی که در این زمینه در حال انجام است مشکلی برای توزیع این کالا‌ها در استان وجود نخواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.