رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی زودگذر از عصر چهارشنبه، بارش باران و در مناطق سردسیر برف این استان را فرا می‌گیرد.

آقای محمد امیدفر با بیان اینکه این سامانه تا اواخر پنجشنبه به فعالیت خود در استان ادامه می‌دهد  گفت : بر اساس آخرین نقشه‌های پیشیابی هواشناسی، فعالیت این سامانه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید و بروز مه در استان می‌شود.

در این مدت در جاده‌های نواحی سردسیر استان کولاک برف روی می‌دهد، از روز جمعه با عبور این سامانه بارشی از استان، جوی پایدار و آرام با افزایش دما به ویژه در طول روز پیش بینی می‌شود.

 بررسی آخرین نقشه‌های پیشیابی هواشناسی نشاندهنده جوی نسبتا پایدار در ۲ روز آینده در استان برقرار خواهد شد.

 از رانندگان خواست برای تردد در جاده‌های کوهستانی، خودرو‌های خود را به زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی مجهز کرده و سفر‌های غیرضروری را لغو و در عبور از این جاده‌ها احتیاط کنند.

محکم کردن سازه‌های سبک، تابلو‌های تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان‌های نیمه کاره، توجه به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی استان و رعایت صرفه جویی در مصرف حامل‌های انرژی را خواستار شد.

در ۲۴ ساعت گذشته هشترود با دمای پنج درجه سانتی گراد زیر صفر و کلیبر با سه درجه بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهر‌های استان بوده و دمای تبریز در این مدت ۲ درجه زیر صفر بوده است.

آذربایجان شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می‌آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است، ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تاثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و باد‌های مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین باد‌های محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره داغ در شمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.