کشف ۸۹ درصد جرایم سایبری در استان اردبیل

رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: پارسال ۸۹ درصد پرونده‌های مربوط به جرایم سایبری در این استان منجر به کشف شده است.

سرهنگ علی قهرمان طالع گفت: پارسال در مجموع یک‌هزار و ۶۰۰ پرونده در حوزه سایبری و فضای مجازی در استان اردبیل تشکیل و در این رابطه ۷۰۰ مجرم دستگیر و به دست قانون سپرده شد.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل می گوید: این موفقیت با ارائه آموزش‌های لازم به کاربران، اقدامات پیشگیرانه ، کنترل و نظارت‌های اصلاحی با همکاری تمامی دستگاه‌ها و مشارکت مردم با محوریت پلیس فتای استان به دست آمده است.

قهرمان طالع گفت: در این مدت هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۳۳درصد، کلاهبرداری رایانه‌ای ۲۴ درصد، برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز ۲۳ درصد و سایر جرایم ۲۰ درصد از مجموع جرائم رخ‌ داده در حوزه فضای تولید و تبادل اطلاعات استان بوده است.

او نبود سواد سایبری، ناآگاهی به قوانین فضای مجازی، عدم شناخت کافی در حوزه‌ ارز دیجیتال، وعده پول دار شدن با قمار و شرط‌بندی آنلاین، فریب کاربران با عنوان برنده شدن جوایز نقدی و غیرنقدی، درخواست وجه با نفوذ به اکانت شبکه‌های اجتماعی، پرداخت بیعانه در سایت‌های ثبت آگهی، ورود به صفحات و درگاه‌های بانکی جعلی(فیشینگ) با شگردهایی همچون ارسال پیام‌های جعلی با پیوست لینک‌های مخرب با نام ارگان‌های دولتی مانند قوه قضاییه، سهام عدالت، سامانه همتا و در نهایت دانلود اپلیکیشن‌ها از منابع نامعتبر را از عمده دلایل وقوع جرائم اینترنتی عنوان کرد.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل می گوید: رشد حضور خانواده‌ها در محیط اینترنت باعث افزایش تنوع جرایم سایبری و تشدید خطرات آن برای کاربران شده است و با ارائه آموزش‌های تخصصی توسط پلیس فتا و اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط دستگاه‌های مرتبط تلاش می‌شود وقوع جرم در فضای مجازی و سایبری کاهش یابد.

قهرمان طالع گفت: مردم می‌توانند جرایم سایبری از جمله کلاهبرداری‌های اینترنتی، مزاحمت های آنلاین در شبکه‌های مجازی، حملات سایبری، سرقت‌های اینترنتی از حساب‌های بانکی و فعالیت تارنماهای مجرمانه در فضای مجازی را از طریق سامانه آنلاین و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا اطلاع دهند.

او می گوید: لازمه در امان ماندن در محیط اینترنت عدم اعتماد به فعالان این فضا و در مقابل افزایش هوشیاری، آگاهی و سواد سایبری و همچنین کنترل فرزندان در محیط سایبری است و خانواده‌ها می‌توانند از ظرفیت، مطالب و آموزش‌های سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir استفاده کرده و برای دریافت هرگونه مشاوره با کارشناسان این پلیس ارتباط برقرار کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.