رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که تعهد آمریکا به تحویل گاز طبیعی مایع اضافی، نقش موثری در کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به روسیه دارد.

«اورزولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، در کنفرانسی اعلام کرد که تعهد آمریکا به ارسال گاز طبیعی مایع اضافی (LNG) به اتحادیه اروپا گام بزرگی در جهت کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه است.

طبق اعلام رویترز، فن در لاین در اظهاراتش در کنفرانس مشترک امروز (جمعه) خود با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، با اشاره به نقش آمریکا در کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به روسیه در زمینه انرژی گفت: «هدف ما کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه و رهایی از آن است. این امر هم تنها از راه تامین گاز اضافی، از جمله تحویل گاز طبیعی مایع اضافی (LNG) قابل دستیابی است. ما اروپایی‌ها می‌خواهیم در عوضِ روسیه، به تامین‌کنندگانی روی آوریم که قابل اتکا برای ما باشند.»

او در ادامه به برنامه بلند مدت آمریکا برای تامین انرژی مورد نیاز اروپا اشاره کرد و گفت: «بنابراین برنامه آمریکا برای تامین ۱۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مایع اضافیِ اتحادیه اروپا گامی بزرگ است و جایگزین روسیه خواهد شد. با نگاهی به آینده، همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا این میزان را برای سال ۲۰۳۰ به ۵۰ میلیارد مترمکعب هم خواهد رساند. ما باید منابع خود را نه تنها برای زمستان آینده، بلکه برای سال‌های آینده نیز تامین کنیم.»

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: آقای رئیس جمهور بایدن، حضور شما اینجا در بروکسل این هفته در نشست ناتو، در (نشست) گروه هفت، و در شورای اروپا پیامی بسیار روشن را به جهانیان فرستاد. مشارکت دو سوی اقیانوس اطلس (ترانس آتلانتیک) قوی‌تر و متحدتر از همیشه پابرجاست و ما تصمیم گرفته ایم در برابر جنگ وحشیانه روسیه بایستیم. این جنگ بک شکست راهبردی برای پوتین خواهد بود. همکاری ما در چهار موج پیاپی تحریم‌ها علیه روسیه فوق العاده و استثنایی بوده است. تحریم‌ها اکنون در حال نفوذ به عمق نظام روسیه اند، منابع پوتین برای پشتیبانی مالی این جنگ ظالمانه را بیرون می‌کشد. کار ما در زمینه تحریم‌های همچنین نشان داد که وقتی ما با یکدیگر کار می‌کنیم، قوی تریم و می‌توانیم تفاوت به وجود آوریم؛ و ما به تقویت همکاری ما در بسیاری از راه‌های راهبردی از جمله کمک‌های بشردوستانه و امنیتی به اوکراین، در حوزه انرژی و مبارزه با تهدید‌ها علیه دموکراسی هایمان، برای حل موضوع‌های مهم در زمینه همکاری‌های اتحادیه اروپا - آمریکا - شامل محافظت اطلاعاتی و (حریم) خصوصی ادامه می‌دهیم. در جهانی که با بی نظمی رو به روست، اتحاد فرا اقیانوسی ما سبب حفظ قوانین و ارزش‌های بنیادینی که شهروندانمان به آن‌ها اعتقاد دارند می‌شود.

اورزولا فن در لاین همچنین گفت: همان طور که می‌دانید ما هدف ما کاستن از وابستگی به گاز‌های فسیلی روسیه و خلاص شدن از آن است. البته که این هدف تنها از این راه‌ها ممکن است که سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شود و منابع اضافی گاز از جمله گاز طبیعی مایع تأمین شود. از این رو می‌خواهیم به عنوان اروپایی ها، از روسیه به سمت تامین کنندگانی که به آن‌ها اعتماد داریم، دوستان ما هستند و قابل اعتمادند، تنوع (منابع انرژی) به وجود آوریم. از این رو تعهد آمریکا به فراهم کردن دست کم ۱۵ میلیارد متر مکعب اضافه از گاز طبیعی مایع (ال ان جی) در سال کنونی، گامی بزرگ در این مسیر خواهد بود چرا که این کار، منبع ال ان جی را که اکنون از روسیه دریافت می‌کنیم جایگزین می‌سازد.

ساعاتی پیش نیز جو بایدن اعلام کرد واشنگتن طرحی در دست دارد که تا سال ۲۰۳۰ ذخایر گاز اتحادیه اروپا به ۵۰ میلیارد متر مکعب برسد و به موجب آن، این اتحادیه وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد.

اما پیش از آن وزیر انرژی قطر تایید کرده بود که به دلیل اینکه روسیه ۳۰ الی ۴۰ درصد از عرضه گاز در دنیا را بر عهده دارد عملا جایگزین کردن گاز این کشور غیرممکن است.

در حال حاضر ۳۰ روز از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و در نتیجه آن بحران انرژی که پیشتر اروپا را با چالش مواجه کرده بود، وارد فاز جدیدی شده است و مقامات غربی به فکر جایگزین کردن وابستگی خود به انرژی روسیه هستند.

البته در خلال جنگ کنونی، غرب تحریم‌های مختلف علیه روسیه را به عنوان یکی از ابزار‌های خود برای اعمال فشار بیشتری علیه مسکو برگزیده است و یکی از تحریم‌هایی که باره در چند روز اخیر مطرح شده است نیز تحریم علیه انرژی روسیه بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
تنها تعهدی که آمریکا میتونه بده اینه که تعهد میده دنیا رو نابود کنه
آخرین اخبار