رییس پلیس فتای استان اصفهان گفت: آمار جرائم اقتصادی استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ ، ۴۹ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی گفت: بالاترین آمار جرم مربوط به جرائم اقتصادی با ۶۲ درصد، جرائم اخلاقی با ۲۶ درصد و جرائم اجتماعی با ۱۲ درصد است.

او با یادآوری افزایش ۳۷ درصدی کشف جرائم نسبت به یازده ماهه سال گذشته، گفت: هفت درصد متهمان مرد و ۲۳ درصد زن هستندکه ۷۲ درصد متهمان از ۲۶ سال به بالا، ۲۲ درصد ۱۹ تا ۲۵ سال و ۶ درصد تا ۱۸ سال هستند.

خرید امن در فضای مجازی نیازمند آگاهی‌های به روز

به گفته سرهنگ مرتضوی کانال ها، گروه ها، صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌های واسطه گر، مرجع رسمی برای خرید و فروش نیستندو خرید اینترنتی باید از وب سایت‌های رسمی دارای نماد اعتماد الکترونیک انجام شود.

شهروندان هرگز وجهی را به عنوان بیعانه واریز نکنند و پرداخت وجه را درب منزل و پس از بررسی و تایید اصالت و سلامت کالا و خدمات مورد نظر انجام دهند.

معاملات به صورت حضوری و پس از احراز هویت فروشنده، انجام شود و وجه مورد معامله فقط به شخصی که احراز هویت شده، پرداخت شود.

او می‌گوید در قبال دریافت کالا، از فروشنده رسید دریافت شود تا اگر کالای دریافتی، معیوب و یا مسروقه بود بتوان فروشنده را معرفی کرد.

هنگام پرداخت وجه در درگاه‌های پرداخت اینترنتی، بررسی شود که درگاه، جعلی (فیشینگ) نباشد و آدرس آن به shaparak.ir ختم شود.

رییس پلیس فتای استان اصفهان گفت: به پیامک‌های جعلی قوه قضاییه (ثنا) و تماس‌های ناشناس و نامعتبر اعتنا نکنند و وارد لینک‌های ارسالی نشوند.

برای آگاهی از روند پرونده یا شکایت طرح شده علیه شخص نیاز به پرداخت وجه نیست.

او معتقد است پیامک‌های مربوط به سامانه‌های قوه قضاییه مانند ثنا، ابلاغ، نظرسنجی، اطلاع رسانی و دادرسی الکترونیک بدون شماره و فقط با نام ADLIRAN (عدل ایران) ارسال می‌شوند، بنابراین هرگز نرم افزاری که برای رویت ابلاغ قضایی، از طریق پیامک جعلی ارسال می‌شود را دریافت و اجرا نشود.

سرهنگ مرتضوی گفت: کلاهبرداری با استفاده از تور‌های لحظه آخری مسافرتی وگردشگری، فروش سوالات امتحانی، سایت‌های صیغه یابی، فروش رمز ارز، استفاده از پیامک‌های جعلی با عنوان پلیس فتا، ایجاد صفحه‌های جعلی و فریبنده، فروش لوازم و تجهیزات و یا ارائه خدمات به صورت غیر واقعی، ارائه نرم افزار‌های آلوده با عنوان تقویم ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱، آگهی‌های فروش یا ارائه خدمات یا تجهیزات صوری و دریافت بیعانه از دیگر شیوه‌های کلاهبرداری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار