۹ نمایش خیابانی زیر نظر تالار هنر اصفهان تا پایان فروردین‌ماه در سطح شهر میزبان مخاطبان است.

مدیر تالار هنر اصفهان گفت: ۹ نمایش خیابانی «در شهر»، «مینا نه مینا»، «سلام نوروزی»، «صد سال به این سالها»، «خشت آخر»، «مکتبخانه»، «حمام نوروزی»، «سیاه‌بازی» و «خیمه‌شب‌بازی» برای نوروز ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

علی دادفر می گوید: نمایش سلام نوروزی به کارگردانی اسماعیل موحدی درباره روایتی تاریخی مربوط به دوره شاه عباس اول است. در آن دوره رسم بوده که پادشاه در نوروز در عمارت عالی‌قاپو بر تختی جلوس می‌کرده و پیشه‌وران، هنرمندان و ورزشکاران سعی می‌کردند بهترین کالا، اثر، نبرد یا فعالیت ورزشی خود را به نمایش بگذارند یا تقدیم پادشاه کنند. اگر کسی باعث ذوق و حیرت پادشاه می‌شد و پادشاه به این دلیل از تخت برمی‌خواست، به اندازه وزنش طلا هدیه می‌گرفت که در این نمایش این روایت با شعر، ترانه و گاهی طنز به مخاطبان ارائه می‌شود.

نمایش در شهر به کارگردانی پویان عطایی، داستان سیاه‌بازی و ماجرای یک سیاه است که با تم شاد به معرفی موضوعات مختلف شهر اصفهان می‌پردازد. نمایش مینا نه مینا به کارگردانی رادمهر کشانی، داستان دو زن است که برداشت اشتباهی از یک اتفاق دارند و این شروع داستانی می‌شود که این دو به هم می‌رسند و با یکدیگر مشاجره‌هایی پیدا می‌کنند و در ادامه خوراکی‌ها و ابنیه تاریخی اصفهان معرفی می‌شود. نمایش صد سال به این سال‌ها به کاردانی جلال مشتاقیان نیز داستان یک مبارک است که به شکل موزیکال به معرفی بناها، آیین‌ها و سنت‌های اصفهان می‌پردازد.

به گفته دادفر نمایش خشت آخر به کارگردانی محمد رادمهر نیز داستان مبارک و خواجه‌ای است که مبارک خشت‌هایی را به دست جمعیت می‌دهد. سپس خواجه متوجه می‌شود که این خشت‌ها، تکه‌هایی از بنا‌های تاریخی اصفهان است. پس درباره ابنیه به مخاطبان توضیح می‌دهد و در طول اجراء درخواست عدم تخریب و ممانعت از نوشتن یادگاری روی بنا‌های تاریخی را می‌کند.

نمایش‌های مکتبخانه به کارگردانی سعید الله یاری، حمام نوروزی به کارگردانی حسن وحید، سیاه‌بازی به کارگردانی پویا امامی و خیمه‌شب‌بازی به کارگردانی مجتبی طالبی از دیگر نمایش‌های نوروزی است که تا ۱۲ فروردین در میدان عتیق، گرمابه علی‌قلی‌آقا و میدان نقش جهان میزبان مخاطبان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.