رئیس فراکسیون مرزی و مرزنشینان مجلس از تدوین لایحه‌ای برای ساماندهی مرزها و استفاده از ظرفیت این مناطق در بهبود معیشت مرزنشین‌ها خبر داد.

آقای فداحسین مالکی گفت: مشکلات مرزنشین‌ها و اتفاقاتی مانند قاچاق به غربی‌ها بهانه می‌دهد. منشأ جلوگیری از قاچاق، وزارتخانه‌های اقتصادی هستند؛ با این وجود، وقتی ورود برخی کالاها به علت حمایت از تولید داخلی ممنوع می‌شود، باز هم همین دستگاه‌های ناظر، مجوز داده می‌دهند تا بخشی از آن کالاها وارد کشور شود.

پیش نویس قانونی ساماندهی مرزهای کشور در فراکسیون مرزی مجلس با همکاری برخی نهادها و دستگاه‌های دولتی تدوین شده که برای بررسی بیشتر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت کشور به آن رسیدگی می‌کنند.

ایران ۱۶ استان مرزی دارد که ناظران و مسئولان می‌گویند پدیده‌هایی مانند قاچاق یا کولبری به علت مشکلات معیشتی مرزنشینان به وجود آمده. برخی پژوهش‌ها می‌گویند «مرتکبان خرد قاچاق سوخت، این اقدام را از ضروریات جدانشدنی و مقتضیات زندگی مرزنشینی و شیوه‌ای از فرهنگ معیشتی این مناطق می‌دانند.» 

از سوی دیگر در غرب کشور، محدودیت‌ها در عبور و مرور در مرزها، کولبران را با مشکلاتی مواجه کرده که نمایندگان استان‌های مرزی غرب و شمال غرب کشور، راه حل آن را ایجاد تعاونی مرزنشینان برای انتقال کالا می‌دانند. برخی نمایندگان مجلس می‌گویند «نگاه امنیتی باعث ایجاد محدودیت برای کولبرها شده است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار