مدیر عامل گروه «توتال انرژیز» اعلام کرد: نمی‌توان از گاز روسیه گذشت و بی آن بخشی از اقتصاد اروپا متوقف خواهد شد.

”پاتریک پویانه“ مدیر عامل گروه ”توتال انرژیز“ روز چهارشنبه در گفتگو با ”رادیو RTL“ اطمینان داد نمی‌توان از گاز روسیه گذشت و بی آن بخشی از اقتصاد اروپا متوقف خواهد شد.

با گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز حمله روسیه به اوکراین، این گروه فرانسوی سه شنبه اعلام کرد که حداکثر تا پایان سال کنونی میلادی از هرگونه خرید نفت یا فرآورده‌های نفتی روسیه صرف نظر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پویانه گفت: «من می‌توانم نفت روسیه را جایگزین کنم، اما درباره گاز، این کار را نمی‌توانم انجام دهم. اگر تصمیم بگیرم واردات گاز روسیه را متوقف کنم، نمی‌دانم آن را چگونه جایگزین کنم، جایگزینی برای آن در دسترس ندارم. من قراردادی ۲۵ ساله دارم و نمی‌توانم از این قرارداد‌ها خارج شوم.»

درباره اعلام خروج برخی شرکت‌های آنگلوساکسون از روسیه، مدیر عامل توتال گفت: «هیچکس نرفته است؛ رقیب‌های من به استفاده از گاز روسیه ادامه می‌دهند، زیرا ما قرارداد‌های بلندمدت داریم و نمی‌توانیم آن‌ها را متوقف کنیم. مگر اینکه دولت‌ها درباره تحریم‌ها تصمیم گیری کنند که باعث می‌شوند ما بتوانیم از فورس ماژور استفاده کنیم. اگر من گاز روسیه را متوقف کنم، (باید به علت نقض قرارداد) فوری میلیارد‌ها دلار به روس‌ها بپردازم.»

او یادآور شد: «بدون گاز روسیه، ما بخشی از اقتصاد روسیه را متوقف می‌کنیم و تا این لحظه دولت‌های اروپایی در زمینه تحریم گاز روسیه تصمیمی نگرفته اند.»

مدیر عامل توتال انرژیز افزود: «اگر ما گاز روسیه را متوقف کنیم، می‌دانیم که زمستان ۲۰۲۳، مشکل خواهیم داشت. ژانویه ۲۰۲۳ باید مصرف گاز را سهمیه بندی کنیم، نه برای اشخاص حقیقی، بلکه احتمالا برای صنایع در اروپا.»

پویانه درباره اینکه آیا (گروهش) به طور کامل روسیه را ترک می‌کند؟ گفت: «من (از طرف گروه توتال) این کار را نخواهم کرد. ما نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار در کارخانه‌ها سرمایه گذاری کرده ایم، مشکل پول مطرح نیست، این کارخانه‌ها چه من باشم چه نباشم، به فعالیت خود ادامه خواهند داد. بیرون کشیدن من، یعنی دادن این ۱۳ میلیارد دلار به روس‌ها در ازای هیچ. شما می‌خواهید که من این دارایی‌ها را برای روس‌ها رها کنم تا روس‌هایی را ثروتمند کند که ما آن‌ها را تحریم کرده ایم.»

پویانه افزود: «از زمانی که پوتین تصمیم گرفت به اوکراین حمله کند، دیگر برای توتال انرژیز در روسیه آینده‌ای برای رشد وجود ندارد، من روی هر آینده‌ای که در روسیه در حال ساختن بودیم خط کشیدم. شما فکر می‌کنید که حتی پس از جنگ، آنچه را اکنون می‌گذرد، از خاطر خواهم برد؟»

اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه با آغاز درگیری‌ها در اوکراین به اوج خود رسید اما کشورهای اروپایی به دلیل نیاز بالا به انرژی روسیه همچنان درباره تحریم‌ها در این زمینه تردید دارند و به طور مستقیم یا ضمنی اذعان کرده‌اند که جایگزینی برای انرژی روسیه به خصوص گاز آن وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
نه اگر دیدید مردم اروپا توی صفت بودند آنوفت نظر بده آنم گاز برای اروپا سخت نکن ماشین‌هایشان که گازی نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
امیدواریم هر چه زودتر اقتصاد نژادپرستان جنگ ستیز نابود شود پوتین باید قدرتمند تر عمل کند
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۲۰:۴۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
چرا همایش مجازی نیست ؟
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
اگر من گاز روسیه را متوقف کنم، (باید به علت نقض قرارداد) فوری میلیارد‌ها دلار به روس‌ها بپردازم.!
چرا قراردادهای ایران اینطوری نبود!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
اقایان مسئول بنشینید تا شرق و غرب بدنبال نفت و گاز شما باشند. ایران بدست شما مسئولان از معادلات جهانی در همه مسائل حذف شده است. از فرصت پیش امده هم نتوانستید به نفع ملت استفاده کنید.
آخرین اخبار