بر اساس مشاهدات میدانی از سه بیمارستان خصوصی در غرب تهران، تولد‌ها در ١۴٠١/١/١ تا ١٠ برابر نسبت به روز‌های عادی افزایش پیدا کرده است.

امروز هر نوزادی متولد شود، تاریخ شناسنامه‌اش ١۴٠١/١/١ است، برخی پدر و مادر‌ها برای ثبت این تاریخ به اصلاح رند و لاکچری از مدت‌ها قبل برنامه ریزی کرده بودند تا در این روز فرزندشان متولد شود؛ «دکتر برای ٧ فروردین وقت سزارین داده بود، اما دلمون می‌خواست فرزندمون اولین روز سال به دنیا بیاد تاریخش هم خیلی هم لاکچریه.» «به دنیا آمدن در اولین روز قرن جدید و رند بودن تاریخ باعث شد این روز رو برای تولد زودتر بچه انتخاب کنیم»

این‌ها تنها بخشی از حرف‌های پدر و مادرانی است که دنبال ثبت تاریخ تولد فرزندشان در نخستین روز قرن و سال جدید که به اصطلاح پزشکی به آن می‌گویند «دستکاری در تاریخ تولد»، بر اساس گزارش‌ها برخی والدین تا ١٠٠ میلیون به بیمارستان‌های خصوصی هزینه پرداخت کرده اند تا فرزندشان در این روز متولد شود و بتوانند به هر نحوی شده تاریخ تولد فرزندشان را دستکاری کنند.

سری به برخی بیمارستان‌ها بزنی شلوغی در لابی و شیرینی و گل‌هایی که تزیین نوزاد دارند از صف طولانی تولد نوزادان در ١۴٠١/١/١ خبر می‌دهد، برای مشاهدات میدانی راهی سه بیمارستان خصوصی در شهرک غرب تهران شدم، به گفته مسئول پذیرش یکی از بیمارستان‌ها در روز‌های عادی سه تا چهار عدد تولد نوزاد دارند، اما امروز این عدد به ۴۵ مورد می‌رسد و این یعنی افزایش بیش از ١٠ برابری سزارین در نخستین روز سال است هم فقط به تاریخ تاریخ تولد لاکچری.

افزایش ١٠ برابری زایمان برای تولد در ١۴٠١/١/١

ساعت نزدیک به ١١ ظهر است و هنوز مادران باردار زیادی معطل اتاق عمل مانده‌اند و نگهبان بخش می‌گوید مراجعه مادران باردار از ساعت ٢ بامداد شروع شده و همچنان ادامه دارد و تا حالا به بیش از ۵٠ مادر باردار مراجعه کرده اند مراجعات همچنان ادامه دارد و تا عصر به ۶٠ تولد هم خواهد رسید، چرا که اتاق عمل‌های دیگر در ایام نوروز تعطیل است و تعداد مراجعات برای سزارین امروز بالا بود، اتاق‌های عمل دیگر را هم به زایمان اختصاص داده اند. 

نگهبان که از حجم مراجعه مادران و سوال‌های خانواده‌ها خسته شده بود، می‌گوید که هر زمان تاریخ رند می‌شود ما دردسر داریم و با حجم مراجعات برای تولد رو به رو هستیم و در  ۹۹/۹/۹ بیش از ۶٠ تولد نوزاد داشتیم.

ساعت از ١٣ عبور کرده و در سومین بیمارستان خصوصی شهرک غرب هم تراژدی تکراری تولد تقویمی در حال رقم خوردن است، مسئول حراست بخش می‌گوید که همه این شلوغی‌ها به علت تاریخ رند ١۴٠١/١/١ است و تاکنون بیش از ۴٠ مورد مادر باردار پذیرش شده اند و تعدادی از زایمان‌ها هم لغو شدند، چرا که تخت به تعداد کافی نداشتیم؛ مادران باردار را به دو بیمارستان دیگر ارجاع دادیم.

معاون درمان وزارت بهداشت ضمن هشدار در خصوص انجام سزارین همزمان با تاریخ تقویمی خاص گفت: طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت انجام سزارین به عنوان یک روش تولد برای نجات مادر و نوزاد در حد ١٠ تا ١۵ درصد منطقی است و بیش از این میزان نه تنها منفعتی برای مادر و نوزاد ندارد، بلکه برعکس مادر و نوزاد را در معرض مخاطرات قرارمی دهد.

افزایش ١٠ برابری زایمان برای تولد در ١۴٠١/١/١

زایمان زودرس یا دیررس برای درج تاریخ تولد خاص باعث به‌ خطر افتادن سلامت مادر و جنین می‌شود و این اقدام نه تنها نشان از خاص بودن و تمایز فرهنگی خانواده ندارد، بلکه بهانه درج این تاریخ ویژه در شناسنامه ممکن است برای یک عمر سلامت جنین را به خطر بیندازد، این را معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید.

به گفته کریمی، شواهد علمی روز دنیا، موید اهمیت تکمیل مدت طبیعی بارداری است به نحوی که متولد شدن نوزادان قبل از کامل شدن دوره بارداری، بر روی تکامل ارگان‌های مختلف نوزاد تاثیر منفی خواهد داشت.

این موضوع برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی ایمن و حفظ سلامت مادر و نوزاد است. براین اساس با بیمارستان‌ها و پزشکانی که سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده در تاریخ‌های خاصی داشته باشند، برخورد می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با توجه به آمار‌های ثبت شده و افزایش تولد‌های تقویمی می‌گوید: در سال‌های اخیر متاسفانه شاهد افزایش معنادار سزارین‌های غیر ضروری (پیش از موعد) تاریخ‌های مناسبتی و تقویمی در برخی بیمارستان‌های ایران هستیم که این امر می‌تواند علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها و بخش درمان، عوارض جسمانی و حتی خطرناک برای مادر و جنین داشته باشد.

اعظم السادات موسوی رئیس انجمن متخصصین زنان گفت: امیدواریم که مادران تولد تقویمی را فدای سلامت خود و فرزندشان نکنند چرا که دستکاری تاریخ تولد می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد.

رئیس انجمن متخصصین زنان از عوارض دستکاری تاریخ تولد می‌گوید: تولد نوزاد زیر ۳۹ هفته می‌تواند نوزاد را گرفتار عوارض تنفسی کند؛ چرا که پیش از این زمان ریه او تکمیل نشده و ممکن است که پس از تولد نوزاد به دستگاه و بستری در NICU نیاز پیدا کند، حتی خطر آسم و به خطر افتادن سلامت کودک در آینده وجود دارد.

برچسب ها: نوزاد ، نوروز ، تولد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
چرا به جای کلمه سزارین از رستمینه استفاده نکردین؟
France
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
خو که چی بشه؟کلی مشکل واسه بچه های بدبخت به وجود میاد,من و داداشم هفت ماهه به دنیا اومدیم از نظر قلب و ریه و روده به شدت حساسیت هایی داریم که چون ضعیفیم چون پیش از وقتش به دنیا اومدیم,کاش قوه قضائیه این کار رو جرم اعلام میکرد تا هیچ پزشکی نتونه همچین غلطی بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
در این میان نقش برخی پزشکان و جراحان پول پرست در انجام خواسته این افراد، برجسته و پر رنگ است و وقتی بیشتر باید تاسف خورد که سیاست ناپخته افزایش جمعیت، این جاهلان را نیز تشویق به فرزند آوری می کند و در اینده شاهد تعداد بیشتری از افراد خرافی خواهیم بود چون از کوزه همان طراود که در اوست.
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۸ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
بیچاره اون نوزادا که فدای خرافات و چرندیات پدر و مادرشون شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
چرت و پرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۲۴ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
واقعا متاسفم برای اونایی که با سلامت خود و اون بچه های معصوم بازی می کنند و تاسف دیگه هم برای ارگان هایی که می تونند جلوی این قضیه رو بگیرند و نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
جهالت مادران باعث به خطر افتادن سلامت فرزندانشان میشود.
واقعا بسی حای تاسف!
جهالت و نادانی و چشم و همچشمی تا به کجا؟؟؟؟
در کشور ما اکثر مردم دارای مدارک دانشگاهی بالا هستند ولی متاسفانه شاهدیم که این جهالت و چشم و همچشمیهای بیجا در بین قشر تحصیلکردا هم بیشتر است.
مدارک دانشگاهی ای که هیچ به درک و اگاهی افراد نیفزوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
درک و فهم و شعور آدم ها اصلأ ربطی به مدارک بالای تحصیلی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
از شخصی پرسیدن حضرت آدم می متولد شد ..گفت ۱/۱/۱...فرزندان آدم هم ۱/۱/۱.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
نمیدونم چرا یاد دوران جاهلیت افتادم!!!!
به همه چیز فخر میفروختن حتی تعداد مرده هاشون!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
به نظرم سهم تقصیر پزشکان نادیده گرفته شده! چرا کسی یقه پزشکان متخصص رو نمیگیره؟! این همه اشکال در تولد زودرس رو اونا گزارش میدن و بعد خودشون انجام میدن! جل الخالق! سی ثانیه تامل کنید کامل متوجه میشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
خدا لعنت کند پزشکانی که برای پول هر کاری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
روزگاری مادران همه چیز را فدای سلامت کودکشان میکردند امروزه این مادران نادان، سلامت کودکشان را فدای حماقت و جاهلیت مدرن میکنند کاش در آن بیمارستانها این پدران و مادران بیمار را بستری و درمان میکردند!
Iran (Islamic Republic of)
اهالی بره ره
۲۱:۵۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
من متولد سال ، ماه و روز۲/۰۷/۰۷--۱۳۳۷ هستم بنابراین می توانم بگویم لاگچرزون هستم .
خدا نیامرزد آنکه این قضیه را در ایران باب کرد .
این مسئله شاید برگردد به یک تعداد ، باضطلاح آدمهای پزشک نما که فقط بفکر پر کردن جیبهایشان هستند .
Iran (Islamic Republic of)
الف
۲۱:۱۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
قرن 21.... مغزهای کوچک زنگ زده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
دوستان منم یک لاکچریم
من ۶۳/۳/۲۳ به دنیا اومدم
همه چی آرومه
من چقدر خوشبختم
Iran (Islamic Republic of)
نادیا
۲۰:۵۵ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
خداوند ان شالله به همه ماعقل عنایت فرماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
#نه_به_سربازی_اجباری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
سلام خسته نباشید ،ما بچه مون ۲۷ اسفند به دنیا اومد سال گذشته قانون بود که بیست اسفند به بعد تاریخ تولد رو یکم سال ۱۴۰۰ زدن ،خواهش میکنیم پیگیری کنید لاقل تولد بچه مارو یکم سال۱۴۰۱ بزنن خیلی از زایمان ها همینجور بودن که این بچه ها یکسال اززندگی عقب نیافتن بخصوص اینکه پسر باشن باید سربازی بره وکارهای دیگه با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
با توجه به اینکه با این کار سلامتی یک انسان به خطر میافتد لازم است ادارات ثبت احوال طی یک دستورالعمل شناسنامه به تاریخ های به اصطلاح لاگچری صادر نکنن وتاریخ تولد این کودکان را یک روزبعد ثبت کند تا ازاین طریق جلوی این جنایت گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
واقعا متاسفم خیلی کم دارن یعنی کلا بالا را دادن اجاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
خدایا به یک عده که حتی به سلامتی نوزاد خود هم رحم نمی کنند از کرم خود عقل عطا بفرما !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
بهترین راه کار اینه که نزدیک این تاریخ های روند یه بازه زمانی اعلام کنن و هرکس خواست تاریخ روند رو بهش بدن
Iran (Islamic Republic of)
یه شخص عادی
۱۸:۱۵ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
متاسفانه همین نکات هست که ما رو جهان سومی می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
منم 50 سال پیش 1/1 /51 به دنیا اومدم لاکچری میشم؟ چه قدر خوبه هم چی آرومه من هم دردی ندارم ! لاکــــــچریم، لاکـــــچری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
سلام لاکچری
Iran (Islamic Republic of)
آخرین لاکچری
۱۹:۱۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
منم 56/11/16 پس منم لاکچریم،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
زندگی که فقط به یه تاریخ تولد لاکچری بند باشه مفت هم نمی ارزه.
خدایا مصبتو شکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
متاسفم از بانوانی که این کار را میکنن باید بدونن سزارین هم مانند عمل جراحی هم عوارض که تا اخررعمر شخص را درگیر میکنه داره و هم ریسک که در حین عمل اتفاق می افته بارها دیده و شنیده ایم که طرف رفته دماغش را عمل کنه مد روز بشه ،الان طوری شده که تو انظار عمومی نمیتونه بیاد یا حتی یه عمل ساده باعث فوت نفر شده ،متاسفانه اینا از تبلیغات مسلسل باری که تو بعضی از رسانه ها میشه ناشی میشه .من توخارج بودم امکان نداشت زنان اونجا سزارین بکنن و اجتناب می کردن مگر دکتر متخصص تشخیص میداد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد فخری
۱۶:۳۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
چرا
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۲۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
بابا چه عجله ای بزارین برای 1402/02/02
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
جاهلیت مدرن. اما به چه قیمتی؟! اگر سیر تکاملی جنین کامل طی نشود جز آن زمان که خدا مقدر نموده به دنیا بیارن، قطعا جنین کامل نیست و در آینده خودش را به اشکال مختلف نشان خواهد داد. خیانت والدین درحق اولاد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
کسانی که با ماشین های مدل بالا. ویلاهای لوکس. لباس های گران قیمت خود را برتر از دیگران میدانند امروز با تولد فرزند خود احساس برتر بودن را دارند ولی نمی دانند تنها ویژگی برتری انسان ها ایمان به خداست و کسانی که ایمان دارند همیشه خود را در مقابل خداوند و بندگان خدا خود را کوچکترین میدانند و کوچکی است که نزد خداوند به درجات بالا دست میابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
خدایا نعمت رو به کی میدی؟؟؟؟
اون تاریخی که بچه ت توش دنیا بیاد میشه قشنگ ترین روز دنیا.....
ینی چی تاریخ رند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
خب چیکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
فردا همشون یک چیز کم یا زیاد دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
قشنگ مشخصه جامعه ی فهمیده ای داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
احتمالاهمه اونایی که این مدلی متولد۷۷/۷/۷یا۸۸/۸/۸یا۹۹/۹/۹شدند،الان جای ایلان ماسک رو گرفتن که سر ۱۴۰۱/۱/۱دعواس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
سر خَر سنگینه خودش میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
چراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
چون چ چسبیده به راااااااااا
آخرین اخبار