به ثمر رسیدن پروژه ای با افزایش تولید برق قرار است خاطره تلخ خاموشی ها را از یاد آبادان و خرمشهری ها پاک کند.

صحبت از برق در زندگی امروزی که به میان بیاید تمام حیات آدمی به آن گره می‌خورد از روشنایی و سوی چشمان گرفته تا پخت و پز ،کسب روزی، علم طبابت و حتی تولید محصول در سطح ملی و صادرات و واردات. با این حال و پس از چهار دهه پایان جنگی تحمیلی و ویرانگر خرمشهر و آبادان روز‌ها و سال‌هایی بسیاری را پشت سر گذاشته که گاه و بی گاه چراغ خانه‌ها خاموش می‌شد و بی برقی بسیاری از مناطق آن‌ها را فرا می‌گرفت.

این خاموشی‌ها در زمان شرجی نفس گیر جنوب شدت می‌گرفت و با رطوبت گرفتن کابل‌های برق سختی مضاعفی را به شهروندان تحمیل می‌کرد. از نم و دم هوای آن روز‌های مشقت بار که بگذریم خاطره‌ی تلخ گرمای تابستان که تقریبا ۹ ماه از سال را میهمان مردمان جنوب غرب خوزستان است از یاد آن‌ها فراموش نمی‌شود خصوصا آنکه وقتی به دلیل بالا رفتن میزان استفاده از برق در سراسر کشور، بی برقی هم چاشنی هوای ۷۰ درجه‌ای می‌شد.

خاموشی در جنوب غرب

یک شهروند خرمشهری می‌گوید: تا سال قبل به دنبال خاموشی‌ها آب هم قطع می‌شد، اما امسال نسبت به سال قبل قطعی برق کمتری داشتیم و امیدواریم این تغییر ادامه داشته باشد.

شهروند دیگری که ساکن آبادان و البته کاسب کار هم هست می‌گوید: گرمای تابستان که از راه برسد ۲ ساعت قطعی برق به قیمت خراب شدن جنس‌های مغازه ام تمام می‌شود، بنابراین انتظار داریم اقدامی انجام شود که به صورت کلی خاموشی در شهر رخ ندهد.

تولید برق استاندارد در خرمشهر

همه می دانند که زندگی ماشینی امروز چقدر به این انرژی وابسته است و کافیست ثانیه‌ای در جهان نباشد تا خسارتی سنگین به همه‌ مشاغل و ارتباطات وارد می‌شود که شاید جبران آن سخت و یا حتی جبران ناپذیر باشد؛ و بالاخره برای پایان سختی مردم و چرخش چرخ تولید در خرمشهر چراغی روشن شده است.

رضا جعفری مدیر امور بهره برداری ناحیه جنوب شرکت برق منطقه‌ای خوزستان می‌گوید: اجرای ۲ پروژه در نیروگاه برق خرمشهر باعث افزایش توان و انتقالی شبکه برق و پایداری شبکه برق می‌شود و در نهایت منجر به ارائه برقی می‌شود که در حد انتظار مصرف کنندگان آن باشد.

آینده ای روشن برای خاموشی های آبادان و خرمشهر

او این طرح را پروژه توسعه پست ۴۰۰ کیلو ولتی نیروگاه تولید برق خرمشهر اعلام می‌کند که افزون بر تثبیت توان انرژی برق در سطح منطقه و کاهش خاموشی‌ها سبب تقویت سطح رینگ شبکه برق جنوب به ویژه در آبادان و خرمشهر می‌شود.

آقای جعفری می‌گوید: این پروژه در شهرک صنعتی خرمشهر واقع شده که قطب صنعتی منطقه است، اجرای آن باعث می‌شود کارخانه‌هایی مانند فولاد جهان آرای این شهرستان انشعاب برق مصرفی خود را به تکمیل برساند و تولید خود را افزایش دهد.

به گفته‌ او در حال حاضر نیروگاه برق خرمشهر با ۶ واحد یک هزار مگاوات انرژی را به شبکه برق تزریق می‌کند که به شبکه سراسری و رینگ کشوری و منطقه‌ای منتقل می‌شود.

۳ ماه تا رهایی کامل از خاموشی‌ها

عبدالله مموئی، مجری این پروژه‌ ملی نیز وعده‌ ۳ ماه اول سال ۱۴۰۱ را برای رسیدن کل طرح به مرحله‌ بهره برداری می‌دهد و می‌گوید: با این پروژه ۲ بی ۵ و ۶ پست ۴۰۰ کیلولت نیروگاه خرمشهر تکمیل می‌شود که ماموریتی ویژه و ابلاغ شده از سوی شرکت توانیر به برق منطقه خوزستان بود.

آینده ای روشن برای خاموشی های آبادان و خرمشهر

به گفته این مسئول این طرح با ارزش سرمایه گذاری این پروژه ۱۷۸ میلیارد تومان از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد و با تکمیل ۴ بی از ۶ بی، ۲ بی باقی مانده در طرح توسعه باقی مانده بود که حالا در حال تکمیل است.

علیرضا توکلی، مدیر دفتر نظارت شرکت مهندسین پیشرفت این پروژه را ۹۰ درصدی اعلام می‌کند و با تاکید بر اینکه دانش توان تکنولوژی، پیمانکار و مشاور دانش و استفاده شده در این پروژه بومی است می‌گوید: ۹۵ درصد تجهیزات آن نیز بومی بوده و ۵ درصد دیگر نیز در آینده‌ای نزدیک بومی خواهد شد.

بازگشایی دروازه اولین‌ها در فولاد خرمشهر

امین وجدانی، سرپرست بهره برداری پست شهید آبکار شرکت فولاد جهان آرای اروند نیز می‌گوید: این پست ظرفیت ۹۵۰ مگاولت آمپر انرژی را دارد که در حال حاضر از ۶۵۰ مگاولت آمپر آن استفاده می‌شود و قرار است پس از بهره برداری کامل این پروژه میزان انرژی آن به ۹۱ هزار ولت ساعت انرژی مصرف خواهد رسید که در آن صورت بزرگترین مصرف کننده انرژی در منطقه می‌شویم.

آینده ای روشن برای خاموشی های آبادان و خرمشهر

او از دیگر تاثیرات توسعه برق خرمشهر را استفاده از ۲ مدار برق و پایداری بیشتر در بزرگترین مصرف کننده انرژی در جنوب خوزستان اعلام می‌کند و در خصوص پست شهید آبکار این کارخانه می‌گوید: با توجه به وجود آلاینده‌ها و ریزگرد‌ها در منطقه نیاز زیاد به شست و شوی زیاد و بی برقی در سطح منطقه، ترجیح دادیم این پست را جی آی اس بسازیم تا اثر آلودگی هوا و خاموشی‌های پس از آن به صفر برسد.

سرپرست دومین مصرف کننده برق در استان خوزستان پست شهید آبکار را بزرگترین پست در نوع خود در سطح ملی و اولین در سطح استان می‌خواند که برای اولین بار به صورت سالیانه ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اسلب عریض را دارد.

تکمیل پروژه توسعه پست ۴۰۰ کیلوولتی نیروگاه تولید برق خرمشهر در آینده راهی برای رشد مشاغل صنعتی و تجاری در پی کاهش خاموشی‌ها باز خواهد کرد. راهی که خوزستان و به ویژه جنوب غرب آن برای رسیدن به آبادانی و خرمی به آن نیازمندند تا مردمش طعم رفاه و استفاده از حقوق شهروندی خود را با توسعه و پیشرفت شهرهایشان بچشند و تاثیر این ترقی در وطن هم حس شود.

گزارش از لیلا احمدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.